Cellene må hente tilbake gamle egenskaper for å kunne produsere hår, ifølge forskerne. Foto: Phugunfire/Shutterstock/NTB scanpix

Musestudie: Forskere fikk hår til å gro på arr

Arr etter operasjoner og ulykker forblir gjerne hårløse. Nå mener forskere å ha funnet ut hvordan hårveksten kan settes igang igjen, også på hårløse herreskaller.

Forskere mener å ha funnet en metode som gjør at hår vokser på arr og skadd hud. De nye resultatene hjelper forskerne med å forstå hvorfor det ikke vokser hår på sår, og kan hjelpe dem i videre mot metoder som kan få håret til å gro på hårløse flekker.

Det er forskere ved NYU School of Medicine som har kommet med de nye funnene. De undersøkte signalveier i ødelagt hud på laboratoriemus.

Eksperimentet fokuserte på celler kalt fibroblast. Disse skiller ut kollagen, proteinet som er ansvarlig for å opprettholde formen og styrken til hud og hår.

Cellene må få gamle egenskaper tilbake

Som en del av undersøkelsen, aktiverte forskerne noe i cellene som kalles the sonic hedgehog signaling pathway. Denne signalveien brukes av celler når de kommuniserer med hverandre.

Signalveien er kjent for å være svært aktiv når hårsekkene dannes i fosteret. Og det er denne aktiviteten som har stoppet opp i ødelagt hud hos voksne. Forskerne sier at det kan være grunnen til at arr etter ulykker eller operasjoner forblir hårløse.

– Våre resultater viser at vi kan trigge hår til å gro, ved å stimulere fibroblastene gjennom denne signalveien. Det sier Mayumi Ito, cellebiolog og forsker bak studien, i en pressemelding.

Ito sier at det å få hår til å gro på skadet hud er noe forskere ikke har greid å gjøre noe med. Hun mener at det er behov for å finne ut mer.

Hun ønsker å fortsette forskningen videre, og oppnå at eldre hud kan få tilbake de samme egenskapene som på fosterstadiet. For slik kan de muligens bli i stand til å danne nye hårsekker. Ikke bare på ødelagt hud, men også på folk som har blitt skallet med tiden.

Ito sier at forskere tidligere har trodd at det er arrdannelsen som har ført til at huden mistet evnen til å gro hår. Nå skjønner de at det handler om signaler i celler som avtar etter hvert som vi og hudcellene våre blir eldre.

I museeksperimentet så forskerne hårvekst inntil fire uker etter at den skadde musehuden ble behandlet. Dannelse av nye hårrøtter og synlig hårvekst kunne de se etter ni uker.

Kan være til nytte for flere pasienter

Jon Anders Halvorsen er førsteamanuensis ved Avdeling for revmatologi, hud- og infeksjonssykdommer ved Universitetet i Oslo. Han synes studien som har blitt gjort på musehud er interessant, og sier at den kan danne grunnlag for å forsøke å få til det samme på menneskehud.

Han nevner at et av problemene ved å manipulere huden på denne måten, har vært at det er en økt sannsynlighet for at veksten blir ukontrollert og dermed kan utvikle seg til kreft.

– Det ser ut som denne risikoen er redusert ved metodene som er brukt i denne forskningen, sier han til forskning.no.

Halvorsen forteller at det er flere pasienter som kan ha nytte av en slik behandling, om det en gang i fremtiden blir mulig å bruke metoden på oss mennesker.

– Noen hudsykdommer gir betennelse som ødelegger hårsekkene, og selvsagt kan skader og brannskader også gi arr uten hår.

Han spør seg videre om metoden kanskje kan bane vei for at hårløse hoder kan få nytt hår en gang i fremtiden.

– Det skal bli spennende å se om det blir mulig å gjøre dette på en trygg og forutsigbar måte hos mennesker. Jeg vil tippe at en slik behandling ligger minst ti år frem i tid, avslutter han.

Mayumi Ito mfl: Hedgehog stimulates hair follicle neogenesis by creating inductive dermis during murine skin wound healing, Nature Communications, november 2018, doi: