Planteforskning i rommet

Plantebiosenteret på Dragvoll får status som User Support Operational Center (USOC) for den europeiske romfartsorganisasjonen ESA.

"Tor-Henning Iversen forklarer at det ikke blir dugg på rutene når man benytter dyrkingskammeret som er utviklet ved Plantebiosenteret, og dermed blir det mye lettere å observere hvordan plantene utvikler seg."

Avansert “plantekuvøse”

Plantebiosenteret har i samarbeid med Institutt for fysikk utviklet et avansert plantedyrkingskammer for planteforsøk i rommet. Hensikten er å studere hvordan plantene reagerer på vektløshet i forhold til deres normale evne til å blomstre og frembringe frø. Trondheimsmiljøet har på oppdrag fra ESA levert 12 slike plantekammere til romstasjonen ISS, og skal også levere tilsvarende til amerikanske NASA.

Det spesielle med denne dyrkingsenheten som har fått det offisielle navnet European Modular Cultivation System (EMCS), er at plantene dataovervåkes og får tilført akkurat den mengde vann og næring de trenger. Ved at det i tillegg er laget en smart løsning for luftgjennomstrømning i plantekammeret, unngår man at det dugger på glasset i planteboksen. Dermed blir det mye lettere å observere plantene i kammeret.

Langsiktig kontrakt

Det er til sammen ti USOC-sentra innenfor ESA. Sentrene har ekspertise innen bestemte felt, for eksempel væskefysikk, materialteknologi, krystallisering av proteiner. Utdanningen av astronauter er lagt til et USOC-senter i Tyskland.

Professor Tor-Henning Iversen opplyser at kontrakten som USOC-senter er langsiktig og vil løpe over 5-10 år. Statusen som USOC-senter vil innebære at det bl.a. vil installeres avansert kommunikasjonsutstyr for overføring av store datamengder mellom romstasjonen ISS (International Space Station) og senteret på Dragvoll.

Du kan lese mer om planteforsøkene i rommet på Plantebiosenterets nettsider.