Forskerne bedøver de små krypene med karbondioksid slik at de går i en slags dvale i opptil syv timer av gangen mens de blir skannet i en mikro-CT-skanner. (Illustrasjon: Danny Poinapen, Western University)

Ny teknikk gjør at forskere kan titte inn i levende insekter

Insektene bedøves med CO2, skannes og blir like fine etterpå.

Til nå har forskere nemlig vært nødt til å ta livet av insektene for at de skal holde seg i ro lenge nok til å bli skannet.

Men det er ikke døde insekter forskerne er interessert i.

De er nemlig veldig nysgjerrige på hva som foregår inne i insektene og hvordan de utvikler seg, særlig de som spiser avlingene våre.

Derfor var det blant annet coloradobilla som ble studert. Den er et fryktet skadedyr som ødelegger potetavlinger i varme strøk. Hvis du finner en i Norge, er du pliktig til å fortelle Mattilsynet.

Her kan du se en video med bilder fra skanningen:

Den andre krabaten de så på var vandregrasfly, en sommerfugl som ødelegger kornavlinger blant annet i USA. Den finnes ikke i Norge.

Her kan du se forskernes bilder av vandregrasflya:

CO2-dvale

Insekter kan overleve i svært oksygenfattig luft med mye stråling. Derfor ble de små krypene bedøvet med CO2, slik at de gikk i en slags dvale i opptil syv timer av gangen mens de ble skannet i en mikro-CT-skanner, før forskerne gjorde det samme noen dager senere.

Her kan du se coloradobilla både inni og fra utsiden. (Foto: Danny Poinapen/Western University, Canada)

De oppdaget at de kunne studere knøttsmå forandringer inne i insektene over tid, uten at det gikk utover krypenes ve og vel.

Den nye teknikken er forklart i en studie som er publisert i tidsskriftet BMC Zoology.

Insektenes indre organer

Det var Joanna Konopka, doktorgradskandidat i biologi ved Western University i Canada, som hadde ideen om langtidsskanning av insekter.

– Vi hadde noen øyeblikksbilder, men det vi trengte var dynamiske bilder av insektenes innvendige utvikling. Vi tenkte hva om vi kunne skanne de i live, sier Konopka i en pressemelding.

Hun slo seg sammen med fysikere ved mikro-CT-laboratoriet ved Robarts Research Institute ved det samme universitetet.

Bildene av insektene kan vise detaljer på 20 mikrometer, som er omtrent fem ganger mindre enn bredden på et hårstrå. Det gjør at forskerne blant annet kan se insektenes indre organer og reproduksjonssystem.

Danny Poinapen m.fl: Micro-CT imaging of live insects using carbon dioxide gas-induced hypoxia as anesthetic with minimal impact on certain subsequent life history traits, BMC Zoology, 31. juli 2017