Brevduer tar motorveien hjem

Det viser seg at brevduer kan lære seg å følge menneskeskapte veier for å gjøre reisen mindre krevende. De lærer seg til og med hvilke avkjørsler de skal ta.
8.8 2004 05:00

Brevduer har et slags kompass som kan gi dem retninger, men forskere har vært uenige om hvor mye hensyn de også tar til spesielle landemerker på veien. Det har vært foreslått at de følger større veier og andre konstruksjoner mennesker har skapt, men det har vært vanskelig å bevise.

Hans-Peter Lipp og hans kolleger i Zürich festet GPS-utstyr (et rombasert posisjonerings- og navigasjonssystem) i miniformat på 34 duer. Dermed kunne forskerne følge duenes ferd.

I dette tilfellet var ferden å fly hjem fra slipp opptil 80 kilometer unna dueslagene fuglene kom fra. 216 flygninger i området rundt Roma ble kartlagt over en treårsperiode.

- Det er neste avkjøring du skal ta av!

Duene kunne tatt den rake luftlinjen hjem. Undersøkelsen viste imidlertid at mange av duene heller fulgte veier som gikk i tilnærmet riktig retning. Dette gjaldt særlig begynnelsen og midten av ferden. Det viste seg også at mange av duene rett og slett ventet til en spesiell avkjøring før de svingte av for å fullføre turen.

“Det viste seg at duene gjerne fulgte veiene hjem, selv om de ikke hadde fullstendig riktig retning.”

Fugler som ble vant til en rute etter å ha fløyet den noen ganger, var mer tilbøyelige til å følge menneskenes veier enn fugler som fløy ruta for første gang.

- Dette tyder på at det å følge veiene er tillært atferd, sier medforfatter David Wolfer til Science.

Duene lærer veien hjem

- Når fuglene skjønner at disse veiene vil lede dem hjem, bruker de dem mer og mer.

Teamet tror grunnen kan være at dette gjør navigasjonen lettere, og at det frigjør kapasitet til for eksempel å holde utkikk etter rovfugler.

Teamet skriver også at brevduer ser ut til å ha en bemerkelsesverdig evne til å bytte strategier for å komme seg hjem, og advarer derfor mot ukritiske generaliseringer ut fra deres funn.

Hans-Peter Lipp m fl: Pigeon Homing along Highways and Exits, Current Biology, Vol 14, 1239-1249, 27 July 2004