Fugler på diett før jomfrutur

Små tårnseilere som skal forlate redet for første gang må gjøre sine forberedelser. Som å gå på diett og trene.

Nettopp selve “take off” er det kritiske punkt. For høy vekt spolerer nemlig muligheten til å fly.

Og det ville vært trist for en så elegant flyger som tårnsegleren, denne svalelignende fuglen som holder seg i luften dagen lang og kan ha fluktdistanser på 200 mil.

Nå rapporterer New Scientist (15 april 2006, side 23) at biolog og forsker Jonathan Wright og kolleger har avdekket hvordan tårnseiler-ungene holder seg veltrimmet, for å kunne forlate redet med optimalt forhold mellom vekt og vingespenn.

De reduserer matinntaket, og mosjonerer i redet ved å flakse med vingene og ta “push-ups”.

Wright er til daglig hjemmehørende ved NTNU i Trondheim. For å teste teorien, plasserte han små vekter på noen fugler, slik at kroppvekten økte med fem prosent.

Dessuten fikk noen fem prosent kortere vingespenn ved at fjærene ble klippet, ifølge New Scientist. I ukene før avgang tilpasset fugleungene vekten slik at den ble riktig i forhold til vingespennet, tilsvarende søsknene som ikke var modifisert.

PS: Tårnseileren er en trekkfugl, og kommer - når dette skrives - snart tilbake til Norge etter vinteropphold i Sør-Afrika. Det skjer nornalt i andre halvdel av mai eller i begynnelsen av juni. Fuglen er ganske vanlig i bebygd strøk i Sør-Norge.