Viser fram rocke-fossiler på Tøyen

Tungrock-børstemark og Mark Knopflers dinosaur har ankommet Naturhistorisk Museum.

Børstemarken Kalloprion Kilmisteri, oppkalt etter Lemmy fra Motorhead. Rekonstruksjonen er betydlig oppskalert fra det virkelige dyret, som levde for hundrevis av millioner år siden. (Foto: Geomuseum Faxe)

Det begynte med en metall-elskende svensk professor. Forskeren Mats Eriksson fra Universitetet i Lund kalte opp to fossiler etter tungrockmusikerene King Diamond og  Lemmy Kilmister.

Det danske museet Geomuseum Faxe plukket opp de uortodokse navnene, og bestemte seg for å sette sammen en liten utstilling, som opprinnelig bare bestod av to fossil-rekonstruksjoner og plansjer.

Oppmerksomhet på internett

Likevel fikk den lille utstillingen massevis av pressoppmerksomhet, og noen få søk på internett viser at nyheten om disse fossilene og utstillingen har spredd seg over hele verden, spesielt på nyhetssider og blogger om metallmusikk.

– Utstillingen viser kanskje at paleontologer har litt humor, og jeg tror mange paleontologer liker tung musikk, sier Aubrey Roberts, paleontolog ved Naturhistorisk museum.

– Man får mer oppmerksomhet for et fossil hvis det oppkalles etter en kjent person. En børstemark er kanskje ikke så spennende for folk flest, men med en gang den får et rockenavn blir det kulere.

Se video fra utstillingen, hvor vi intervjuer paleontolog Aubrey Roberts:

(Musikk: Alex Beroza - Drive, Shimpe - Mystique choir, Creative Commons)

En suksessfaktor kan rett og slett være den overraskende koblingen mellom to verdener som ikke har noe med hverandre å gjøre.

– Det er kanskje koblingen mellom hverdagen til folk, og den litt fjernere fossilverden.

King Diamond sjøl dukket opp på åpningen av den danske utstillingen i fjor. (Foto: Jesper Milán, Geomuseum Faxe)

Det danske museet bak utstillingen fikk laget noen veldig detaljerte og forseggjorte rekonstruksjoner av rockefossilene, og et dansk designbyrå lagde montrene og ”rockeutrykket” til utstillingen.

På tirsdag denne uka starter Øya-festivalen i Oslo, og Naturhistorisk museum og festivalen har inngått et samarbeid, hvor folk med ukespass får halv pris på museet.

– Vi håper at det blir en liten oppsving under festivalen, sier kommunikasjonsleder Torstein Helleve til forskning.no.

Selv om fossilene er oppkalt etter harde metallmusikere, er det ikke snakk om kjøttetende dinosaurer eller eldgamle monsterhaier, men førhistoriske børstemark.

Lemmy Kilmister og King Diamond

Kingnites Diamondi er oppkalt etter den danske metallmusikeren King Diamond, som ble kjent for sine okkulte tekster og harde musikk.

Den 420 millioner år gammel børstemarken hadde spesielt store kjever (for en børstemark), som var rundt 4 millimeter lange. Hele ormen kunne vært opptil en halvmeter lang.

Børstemarken oppkalt etter Lemmy Kilmister fra Motorhead, Kalloprion Kilmisteri. (Foto: Lasse Biørnstad)

Rekonstruksjonene er basert på antagelser siden en børstemark stort sett består av bløtdeler, som ikke blir fossilisert. Det eneste paleontologene har å gå etter er kjevene, siden de er laget av det harde stoffet kitin.

Kalloprion kilmisteri er en det andre børstemarkfossilet som har blitt rekonstruert for utstillingen. Marken er kalt opp etter Ian ”Lemmy” Kilmister, vokalist i det smått legendariske britiske rockebandet Motörhead. Denne arten hadde også veldig spesielle kjever, som kunne trekkes inn i den bløte kroppen.

Kingnites Diamondi, med store kjever. (Foto: Lasse Biørnstad)

Utstillingen som har kommet til Norge er blitt utvidet, og viser fram andre fossiler som også har fått navnene sine etter rockere og punkere.

Blant annet er det en egen trilobittfamilie som er oppkalt etter medlemmene fra Sex Pistols og et lite fuglefossil oppkalt etter Greg Graffin, vokalist i punkbandet Bad Religion.

Qiliania graffini, den fossile fuglen som er oppkalt etter Greg Graffin fra Bad Religion, også signert av han. (Foto: Lasse Biørnstad)

Greg Graffin er for øvrig selv professor, og jobber hovedsakelig med evolusjon. Han signerte sitt eget fossil, som er med i utstillingen.

Dire Staits-vokalist og gitarist, Mark Knopfler fikk til og med en liten dinosaur oppkalt etter seg.

I videoen under kan du se Torstein Helleve, kommunikasjonsleder ved Naturhistorisk museum, fortelle historien om hvorfor dinosauren fikk dette navnet.

Hva skal fossilen hete?

En av årsakene til at denne utstillingen i det hele tatt har blitt til, er på grunn av navnekonvensjonene i zoologien.

– Det er litt sært at vi får kalle funn etter nesten hvem som helst, sier Roberts.

Hun forteller at navnet må godkjennes etter strenge regler etter at den nye arten har blitt beskrevet, men at utgangspunktet kan være nesten hva som helst, så lenge navnet ikke er støtende.

Felles for alle fossilene på utstillingen er at forskerne som klassifiserte dyrene hadde en forkjærlighet for rockemusikk.

– Det er veldig forskjellige dyr i utstillngen, men jeg synes det er kjempekult å få denne utstillingen hit, sier Roberts.

– Den er ganske annerledes enn de andre ustillingene vi har på huset, og det er veldig fine objekter.

Det finnes mange eksempler på forskere som har gitt nyoppdagede arter pussige navn. For eksempel den blinde og hulelevende billen Anophthalmus Hitleri, som fikk navn etter Adolf Hitler på 1930-tallet.