Syk orm, stor lykke

Sjelden har biologer blitt gladere av at noen er virussyke. Vi kan få hjelp fra en bitteliten orm i den evige kampen mot slike mikrober.

Rundormen C. elegans, rundt 1 millimeter lang, har vært en nyttig modellorganisme innen biologien. Nå kan trolig hjelpe oss mennesker i den evige kampen mot virus. (Foto: Marie-Anne Felix, the Monod Institute)

En av arbeidshestene innen moderne biologi, modellorganismen C. elegans, har fått virusinfeksjoner.

Det rapporterer en gruppe amerikanske, franske og engelske forskere i PLoS Biology.

Hvorfor biologene er så fornøyde med akkurat dét?

Jo, de tror den lille rundormen kan hjelpe oss mennesker til økt kunnskap om hvordan forskjellige typer virus, og vertene deres, påvirker hverandre.

Da kan vi forhåpentlig styrke forsvarsverkene våre mot slike mikrober. De mest aggressive variantene er sterkt sykdomsfremkallende.

Gener som ligner i kroppen vår?

- Vi setter enkelt et hvilket som gen hos C. elegans ut av spill. Så kan vi infisere ormen med et virus, og observere om infeksjonen forverres, bedres eller ikke har noen effekt.

- Dersom dette endrer ormens respons på infeksjonen, vil vi se om lignende gener eksisterer i menneskekroppen og i andre pattedyr.

Det sier forsker David Wang ved Washington University School of Medicine.

Han er førsteamanuensis med arbeidsfeltene molekylærbiologi og patologi/immuniologi, og har spesialisert seg på nye virus, og virus som ennå ikke har smittet mennesker.

Spente på utviklingen

Flere grunnleggende sider ved menneskets biologi er først blitt identifisert i den cirka én millimeter lange nematoden, for så å bli påvist hos mennesker.

Det dreier seg blant annet om cellers evne til å selvdestruere for å forebygge kreft, og rollen RNA spiller i å regulere produksjon av proteiner i celler.

Wang har funnet ut at ormene rammes av to virus som ligner nodaviruses, en type virus man tidligere har sett infisere insekter og fisk.

Ett av disse virusene infiserer den varianten av C. elegans som ofte benyttes til forskning.

- Modellorganismer er helt nødvendige for å gjøre framskritt innen biologien. Vi er spente på å se hva C. elegans kan lære oss om hvordan virus og verter påvirker hverandre, sier Wang i en pressemelding.

Felix M-A, Ashe A, Piffaretti J, Wu G, Nuez I, Belicard T, Jiang Y, Zhao G, Franz CJ, Goldstein LD, Sanroman M, Miska EA, Wang D. Natural and experimental infection of Caenorhabditis nematodes by novel viruses related to nodaviruses. PLoS: Biology, January 25, 2011.