Vev fra dinosaurer bare slim?

Kanskje er det myke vevet som ble funnet inne i knokler fra Tyrannosaurus rex bare slim laget av bakterier.

"Går det ikke an å få tak i mykt vev og biomolekyler fra dinosaurer likevel?"

Paleontologer har tidligere klart å finne både mykt vev, blodårer og kollagenprotein inne i knoklene til Tyrannosaurus rex.

Kanskje går det til og med an å få tak i DNA fra det utdødde kjemperovdyret?

Tynne, rørformete strukturer

Tom Kaye ved University of Washington i USA begynte også å lete etter mykt vev i knoklene fra dinosaurer og andre organismer.

Han åpnet hundrevis av bein og undersøkte dem i elektronmikroskop. Paleontologen studerte strukturene som fantes på innsiden av de bevarte knoklene.

Der var det blant annet hulrom etter blodkar og strukturer som minnet om kapillærer, den minste typen blodårer, og beinceller.

Det fantes også spor av jern.

Dekket av bakterieslim

Men da Kaye undersøkte innsiden av knoklene nærmere, viste de seg å være dekket en spesiell biofilm, eller slim, laget av bakterier. Den fantes ikke bare på innsiden av blodkar, men også andre strukturer som ikke kunne inneholde mykt vev.

"Det er ikke lett å fastslå hvor alle strukturene inne i fossile knokler kommer fra."

Infrarød massespektroskopi viste at laget hadde mer til felles med biofilm produsert i dag enn med kollagen. Karbondatering indikerte at biofilmen hadde blitt dannet rundt 1950.

Undersøkelser gjort ved svært høy forstørrelse i elektronmikroskop avslørte flere andre strukturelle likheter med biofilm produsert av bakterier.

Jernet som ble funnet stammet fra jernholdige bobler i det bevarte beinet. De fantes også i fossiler som ikke var assosiert med blodholdig vev.

- Det som tidligere har blitt publisert som mykt vev fra dinosaurer, er bare biofilm, eller slim, sier Kaye i en pressemelding.

Ikke overbevist

Paleontologen som rapporterte funnet av mykt vev og kollagenprotein i bein fra Tyrannosaurus rex er Mary Schweitzer ved North Carolina State University i USA.

Hun er ikke overbevist av Kayes resultater.

- Kaye kan ikke forklare hvorfor den såkalte biofilmen fra dinosaurer likner på proteiner fra fugl og den påståtte biofilmen fra mammut minner om proteiner fra elefant, sier Schweitzer til New Scientists nettside.

Ja takk, begge deler?

Kanskje er utdødde dyrs proteiner likevel fortsatt til stede i fossile knokler?

- Noe av bakterieslimet kan være blandet med knoklene, slik at fossilet som hele inneholder både biofilm og mykt vev, sier paleontolog Dave Unwin ved University of Leicester i Storbritannia til New Scientist.

- Det virker mye mer realistisk enn de entydige resultatene som har kommet frem til nå.

Thomas G. Kaye, Gary Gaugler, Zbigniew Sawlowicz, Dinosaurian Soft Tissues Interpreted as Bacterial Biofilms, PLOS-ONE (DOI: 10.1371/journal.pone.0002808)