Farlig å tenke i trafikken

Mens du kjører bil bør du ikke tenke for hardt. Det kan redusere evnen til å få øye på potensielle problemer og reagere på en trygg måte - med opp til 30 prosent. Noe å huske på i disse ulykkestider.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Gi deg for eksempel ikke i kast med de dype, kompliserte eller opphetede samtalene med noen som sitter på i bilen, eller noen i mobiltelefonen.

Sammensatte mentale oppgaver

Det er nemlig farlig å gjennomføre sammensatte mentale oppgaver samtidig som du sitter bak rattet, mener spanske psykologer.

Av dette bør vi kunne konkludere at bilførere ikke bør nøle med å be passasjerene holde kjeft, dersom de føler seg distrahert.

Det gjelder å ha hjernekapasiteten klar til farlige situasjoner som kan oppstå på veien.

Testet 12 bilførere

De spanske psykologene har testet 12 bilførere som kjørte i fire timer på en motorvei nord for Madrid, i en standard Citroën.

Sjåførene ble gitt en serie med mentale oppgaver mens de rullet av gårde.

For eksempel lyttet de til lydbeskjeder med mer eller mindre sammensatt informasjon, og ble bedt om å gjenta dem. Dette hadde liten eller ingen virkning på kjøreprestasjonen.

Taklet ikke hoderegning og situasjonsbeskrivelser

Verre ble det når bilførerne ble bedt å gjøre hoderegning. Å regne om fra euro til spanske pesetas var ikke bra for kjøringen.

Å gi en detaljert beskrivelse av hvor de befant seg og hva de holdt på med, skapte også det forskerne kaller bemerkelsesverdige distraksjonseffekter.

- Når sjåførene gjennomførte sammensatte mentale oppgaver sank prosenten oppdagede mål og korrekte responser betydningsfullt, skriver forskerne.

30 prosent

Enkelte av de mentale oppgavene reduserte sjansene for at bilførerne skulle oppdage potensielle problemer med nesten 30 prosent.

- I praksis er dette et mål på distraksjonsfeil som kan føre til trafikkuhell eller trafikkulykker, mener forskerne.

Håndfritelefon

De testet også effekten av bruk av håndfritelefon i bilen samtidig med kjøringen. Det viser seg at mindre krevende samtaler er omtrent like distraherende over telefonen som med en passasjer.

- Komplekse samtaler, enten det er på telefonen eller med en passasjer, er farlig for trafikksikkerheten, mener forskerne.

Øyebevegelser

Bilene i undersøkelsen var utstyrt med et system som fulgte sjåførens øyebevegelser, og kunne fortelle forskerne, fra Direccion General De Trafico og Universidad Compultense i Madrid, hva bilførerne så på. Dette gjorde det mulig å identifisere tegn på distraksjon, skriver BBC.

Forskerne har publisert resultatene i Journal of Experimental Psychology.

Lenker:

BBC: Talking “dangerous” while driving
Spanske myndigheter: Direccion General de Trafico (på spansk)
Journalen: Journal of Experimental Psychology

Powered by Labrador CMS