Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nofima - les mer.

Smeltevannet renner fra lastebiler fulle av fersk fisk. Det er trafikkfarlig – og unødvendig
Forskerne har løsningen på problemet med avrenning.
– Det aller viktigste kriteriet er at fisken er tilstrekkelig kjølt før den pakkes i kasser med is, med en kjernetemperatur lavere enn 1 °C, sier forsker Bjørn Tore Rotabakk i Nofima.
Sammen med andre forskere har de funnet de ideelle temperaturene i alle stadier, fra pakking til leveranse av fersk fisk. Dette vil redusere mengden avrenning under transporten.
Rotabakk tok oppdraget fra Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF) sammen med Christian Petrich fra Sintef Narvik og Jørgen Lerfall fra NTNU.
Modell for beregning av avrenning
Forskerne har utviklet en modell og en egen nettside. Sjømatnæringen kan her beregne mengden avrenning basert på temperatur på fisken i kassen.
Det er store variasjoner i hvordan produsenter kontrollerer temperaturer i produksjonen av fisk. Rotebakk sier at fisk generelt ikke blir tilfredsstillende nedkjølt.
Mesteparten av fersk fisk som fraktes med lastebil i Norge, transporteres i isoporkasser kjølt med is. Utilstrekkelig kjøling av fersk fisk før pakking og ising fører til at en betydelig mengde av isen smelter under transport.
– Er fisken 3 grader, så gir det nesten 650 liter avrenning. Er lastebilen i tillegg satt på 3 grader, så får man totalt 740 liter de første 48 timene fisken er under transport, sier Rotabakk.
Glatte veier og vond lukt
Smeltevannet renner gjennom dreneringshull og ut på norske veier.
Sjømatbedriftene og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) anslår at én enkelt lastebil kan slippe ut opptil 3.600 liter i løpet av en transport på 36 timer.
Dette mener vegmyndighetene kan gi glatte veier - både sommer og vinter - grise til ferger og lage vond lukt. Og det kan gi andre sikkerhetsproblemer i trafikken.
Ifølge NRK har Statens vegvesen og politiet vurdert å anmelde oppdrettsselskapene for medvirkning til lovbrudd.
Store forskjeller i temperaturkontroll på fisk
De fleste som deltok i studien, oppga et temperaturmål på 1-3 °C for fisk som pakkes med is. Det konkluderer forskerne med, vil gi smelting av is og avrenning under lagring og transport.
Rask og god kjøling mener han bør være både i produsentens, distributørenes og forbrukernes interesse fordi det reduserer både enzymatisk og bakteriologisk aktivitet. Det gir dermed bedre kvalitet og forlenget holdbarhet på fisken.
– Hvis man ikke klarer å kjøle fisken godt nok, for eksempel når den transporteres om sommeren, så kan man enten kompensere ved å vente med å sende fisken eller ved å benytte tette kasser, sier Bjørn Tore Rotabakk.
Flere metoder kan løse problemet med avrenning
Det er gjort flere forsøk på å stoppe avrenningsproblemet, men man har så lagt ikke lyktes med å eliminere det.
Slik oppsummerer forskerne rapporten Reduksjon av smeltevann fra fisketransport:
- Tette kasser fremstår som et alternativ som raskt kan implementeres hvis fisken er tilstrekkelig nedkjølt. Tette kasser må enten være laget for å samle opp avrenningsvannet uten å komme i kontakt med fisken, eller så må det benyttes en absorbent som håndterer avrenningen. Begge løsninger vil være dyrere sammenlignet med dagens løsning der smeltevannet ledes vekk fra kassene gjennom dreneringshull.
-
Et annet alternativ er å montere oppsamlingstanker på lastebilene. Disse ligger under semitraileren og samler opp vannet som dannes. Med dette alternativet er det en utfordring med kapasitet da dagens tilgjengelige tanker rommer cirka 250 liter. Det vil også ta tid før det er montert tanker på alle semitrailere som transporterer fisk i Norge.
I tillegg eksisterer det alternative kjølemedier som ikke gir avrenning, slik som CO2-snø og gel-ice. CO2-snø er kostbart og kommer med en HMS-utfordring, mens gel-ice også er dyrere enn is og gir et avfallsproblem hos kunden.
Referanse:
Bjørn Tore Rotabakk mfl.: Reduksjon av smeltevann fra fisketransport. Nofima rapportserie 7/2023.
Fikk du med deg disse artiklene fra Nofima?
-
Slik kan man unngå matforgiftning fra rakfisk
-
Fiske av kongekrabbe: Nye teiner skal fange bare de store og kjøttfulle hannkrabbene
-
Dette fant de profesjonelle smaksdommerne da de testet spekeskinker
-
Hysa bør ikke slaktes på båt om vi vil ha best kvalitet på fisken
-
Kan oppdrettslaksen spise et mer bærekraftig fôr?
-
Denne gjengen har bedre lukt- og smakssans enn de fleste. Nå har de testet julepølser