Barn lager nye rom

Små grep gir mer sprell i barnehagen. Barn blir arkitekter når de får plass til å bygge og leke.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Barn som leker skaper nye rom. (Foto: Petro Feketa/Scanpix)

Barn liker å leke i søledammer, bratte skråninger, takrenner og garderober.

En benk midt i rommet kan bli et spennende hjemmested eller noe å krype inn under.

Ting som kanskje i utgangspunktet skal brukes til helt andre ting, kan stables, bygges, henges, og på denne måten lage nye rom.

Ikke like morsomt for voksne

For eksempel i barnehagens garderober finnes det flyttbare reoler og muligheter til å klatre og krype.

– Men barnas yndlingssteder i barnehagen er ikke alltid de samme som voksne i barnehagen, sier Bente Fønnebø ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Ofte blir det trangt om plassen på de stedene er barna liker best å være. Det fører til at de ansatte begynner å lage regler for å få leken til å fungere.

I følge Fønnebø kan slike regler skape stress og konkurranse mellom barna.

Hun mener heller at enkle initiativ fra de voksne i barnehagen kan gjøre nye arealer tilgjengelige for barna.

– Ved å åpne opp ubrukte arealer så vi at presset på noen yndlingssteder ble mindre, sier Fønnebø.

Sammen med høgskolelektor Christian Nordahl Rolfsen har Fønnebø sett på hvordan ubrukte arealer for de yngste barna både ute og inne i barnehagen kan bli brukt på nye måter.

Høgskolelektorene Christian Nordahl Rolfsen og Bente Fønnebø ønsker å se på arealer i barnehagen på en ny måte. (Foto: Kari Aamli)

De samarbeidet også med byggingeniørstudenter ved HiOA.

Få bort baksiden

Mange barnehager har utearealer både på forsiden og baksiden.

Baksiden kan være avstengt fysisk med port eller grind, men også med regler som gjør det mindre attraktivt å være der.

Det kan for eksempel være ulovlig å gå dit uten voksne eller det er ikke lov å ha med leker dit.

– De som bygger barnehager må se hele arealet som barnas areal, sier Nordahl Rolfsen.

– Hele utearealet må kunne benyttes av barna, og slik sett bør alt ligge på forsiden. Tomten må være oversiktlig, men gi barna utfordringer.

Han mener at de ansatte må oppleve arealene som sikre.

Referanse:

Bente Fønnebø og Christian Nordahl Rolfsen: Areal for skapende lek, læring og utforsking i barnehagenTidsskrift for nordisk barnehageforskning, Volum 7, 2014, nr 1

Powered by Labrador CMS