Både gutter og jenter gjorde det bedre på småskolen hvis pappaen hadde lekt aktivt med dem før skolestart.(Foto: Ground Picture/Shutterstock/NTB)
Barn gjør det bedre på skolen om pappa lekte eller leste for dem
Fedre kan gi sine barn et læringsmessig fortrinn på småskolen om de leser, tegner, synger og leker med dem mens de er smårollinger. Det viser en engelsk studie.
Forskere har lenge visst at foreldres involvering i barna er avgjørende for hvordan det går med barnas utvikling og utdannelse.
Nå har britiske forskere sett nærmere på fedrenes rolle.
Barn presterer bedre ved skolestart om fedrene deres jevnlig er aktivt engasjert i dem mens de er smårollinger. Det har forskere ved University of Leeds funnet ut.
Synge og lese for treåringer ga effekt
Fedre som jevnlig lekte med, sang, tegnet og leste for
treåringene sine, opplevde at barna gjorde det bedre på skolen i femårsalderen.
I Storbritannia starter barna tidligere på skolen.
– Siden
det er en engelsk studie bør man være varsom med å konkludere med at
resultatene er gyldige for norske forhold, innvender pedagogikkprofessor Stein Erik Ulvund ved Universitetet i Oslo til forskning.no. Ulvund har forsket på barns utvikling og barneoppdragelse siden 80-tallet.
Gjelder både gutter og jenter
Barn med fedre som var involvert i skolearbeidet ved skolestart, presterte også bedre to år senere da de var syv år.
Fedrenes involvering hadde positiv innvirkning på barnas
skoleprestasjoner både når det gjaldt jenter og gutter.
Det var heller ingen forskjeller mellom etnisitet, barnets
alder ved skolestart eller foreldrenes inntekt.
Tidlig involvering
– Mødre har fortsatt en tendens til å være primær
omsorgsperson for små barn. Men om fedre også engasjerer seg aktivt i barna,
øker det sjansen betydelig for at barna får bedre måloppnåelse i småskolen.
Det sier forsker Helen Norman ved Leeds University Business
School i en pressemelding.
Fedre bør bruke så mye tid de kan på å engasjere seg med barna sine hver uke, mener forskerne.
Fra før vet forskerne at fedre som involverer seg i barna fra de er ganske små, får et nærere forhold til dem når de blir større.
Selv litt lek hver dag kan gi fortrinn
Men det er ikke nødvendigvis så mye tid som skal til.
Annonse
Hvis travle fedre engasjerer seg bare ti minutter med barna per
dag kan det ha potensial til å gi barna et fortrinn i utdanningen, mener
forskerne.
Informasjonen til forskerne er
samlet inn i på begynnelsen av 2000-tallet.
Forskerne påpeker selv at mye kan ha endret seg siden dataene ble samlet inn.
Og at det er vanskelig å skille mellom hva som eventuelt kan skyldes fedrenes «tilstedeværelse» i barnas liv og hva de faktisk har foretatt seg.
– Så
vidt jeg kan se fra originalrapporten, har man i analysen av data heller ikke
kontrollert for betydningen av fedrenes sosioøkonomiske status i form av
inntekt og utdanning, skriver Stein Erik Ulvund i en e-post til forskning.no.
Storbritannia ligger i nederste tredjedel når det gjelder ulikhet i grunnskolen, ifølge UNICEF. Derfor er det viktig å forstå hva disse ulikhetene skyldes, mener de britiske forskerne.
Fattige barn ligger omtrent ni måneder etter sine jevnaldrende ved utgangen av grunnskolen, ifølge Education Policy Institute.
Gjelder det også i Norge?
Mannsrollen
har endret seg mye i Norge og fedre har økt sin innsats i hjemmet de siste tiårene.
I mange
familier er det fortsatt mødrene som tar mer av rutinepreget spedbarns-stellet,
mens fedrene er mer aktive i lek med barna, påpeker Ulvund.
Likevel er
det mange familier som avviker fra denne beskrivelsen.
Annonse
– Fedrenes aktive deltakelse i familien her hjemme taler for at resultatene er interessante, også for norske forhold, mener han.
Undersøkte 5.000 familier
Forskerne samlet data fra et representativt utvalg av 5.000 familier med mor, far og barn.
De tok utgangspunkt i data om barn som ble født i 2000 og 2002 fra the Millennium Cohort Survey.
Barna fyller i år 19 og 21 år.
Forskerne har analyserte skoletester blant barna da de var fem og syv år i grunnskolen. I England starter de tidligere på skolen.
Kan skyldes
at barn gjør flere erfaringer
Selv om
forskerne i den britiske studien er usikre på om det er fedres tilstedeværelse eller
aktiv lek som innvirker på skoleresultater,
er det liten tvil om at fedre er viktige omsorgspersoner i barns liv, mener
Ulvund.
Den positive
betydningen av mye samvær med far skyldes trolig at barn gjør flere
erfaringer som kan fremme læring og intellektuell utvikling, sammenlignet med
fedre som er mer passive, mener Ulvund.
Det samme antyder forskerne. Fedres lek kan gi barna mer varierte stimuli og større ordforråd, mener de.
Ved å engasjere barna på andre måter, kan de gi dem nyttige nøkkelferdigheter ved skolestart, som i regning.
Sosial og
intellektuell utvikling hånd i hånd
De fleste
barn knytter seg følelsesmessig til fedrene sine når de er omkring seks måneder
gamle, og fedre er viktige trygghetspersoner i barns liv.
Sosial og intellektuell utvikling går hånd i hånd, påpeker professor Ulvund.
Man bør derfor være varsom med å trekke bastante slutninger av studier som i hovedsak omhandler læring, intellektuell utvikling og skoleresultater.
I en tid der psykisk helse i skolen står i sentrum, er det mye å vinne på å se barns fungering på skolen i et mer helhetlig perspektiv, mener han.
Men hva med mødrenes rolle og påvirkning?
Annonse
Ulvund mener at det likevel ikke er grunnlag for å konkludere med at barn som vokser opp uten kontakt med fedrene sine, blir hengende etter i den intellektuelle utviklingen.
Men hva så med mødrenes engasjement?
Forskerne fant andre effekter av at mødre involverte seg i
lek med barna.
Engasjerte mødre hadde mer innvirkning på barnas følelsesmessige atferd og
sosiale ferdigheter enn på skoleprestasjoner.