Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Sørøst-Norge - les mer.
– Sløydsalen har plass til 16 elever, men vi har fulle klasser med opptil 28 elever, forteller en lærer i en ny undersøkelse.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Kunst og håndverk i skolen lider under dårlig økonomi, mangelfulle lokaler og for mange elever
I 2003 hadde nesten halvparten av lærerne 150 kroner eller mer per elev til å kjøpe materialer for. I 2020 var det under 20 prosent som hadde så mye å bruke. På én skole måtte læreren ta med sin egen symaskin.
Kunst- og håndverksfaget skal gi elevene fagkunnskap, skaperglede
og utforskertrang. Men de økonomiske rammene for å få det til blir stadig
trangere.
Forskere ved Institutt på estetiske fag ved universitetet i
Sørøst-Norge har undersøkt hvilke ressurser kunst- og håndverksfaget har i skolene. Resultatet er nedslående:
– Vi ser helt tydelig at dårlig økonomi, mangel på
egnede lokaler og store grupper hindrer lærere å nå målene i kunst- og
håndverksfaget.
Det sier Kari Carlsen, professor i forming, design, kunst og
håndverk. Sammen med Anniken
Randers-Pehrson og Åsta Rimstad har hun undersøkt tilstanden i landets kunst-
og håndverkssaler.
254 kunst- og håndverkslærere har svart på spørsmål om:
tilgang på verksteder og utstyr
gruppestørrelse
økonomi og ressurser
tid til for- og etterarbeid
Sløydsal fra 60-tallet
Over halvparten av lærere svarer at de enten ikke har verksteder eller at de som de har, er svært mangelfulle, og at de har utdatert utstyr. Mange forteller om en
gradvis nedbygging av verksteder og mangel på enkle verktøy og lagerrom. Noen
forteller om sløydsaler med utstyr fra 60-tallet. Mangel på plass i verkstedene
er også et hovedproblem. En av lærerne svarer:
«Sløydsalen har plass til 16 elever, men vi har
fulle klasser med opptil 28 elever, (…)»
Mange lærere trekker fram for mange elever i undervisningsgruppene som et stort
problem.
Store grupper gir dårligere undervisning
Mange av oss husker kanskje at klassen ble delt i to da vi hadde
«sløyd eller forming». Nå er det ikke alltid slik lenger. Flertallet av lærerne forteller i undersøkelsen at de
underviser i grupper på mer enn 15 elever.
Mellomtrinnet er verst stilt. Her underviser 70 prosent av lærerne i
grupper på mer enn 15. Dette er særlig bekymringsfullt fordi den største
andelen kunst- og håndverkstimer er plassert på mellomtrinnet.
Mange av lærerne har valgt å gi utfyllende kommentarer på
spørsmål om gruppestørrelse. De forteller om store grupper der det er vanskelig
å vise elever hvordan de skal bruke verktøy og håndverksteknikker. Her er tre
av uttalelsene:
Om undersøkelsen
Forskerne har tatt utgangspunkt i Lundgrens rammefaktorteori i undersøkelsen. Teorien brukes for å undersøke hvordan ulike rammer påvirker undervisningen til en lærer.
Randers-Pehrson, Rimstad og Carlsen ville særlig finne ut hvordan administrative rammer som gruppestørrelse og ressursmessige rammer som lokaler, utstyr og materialer påvirker undervisningen.
Undersøkelsen ble lagt ut i seks lukkede interessegrupper for lærere i kunst og håndverk på Facebook. Forskerne fikk 254 svar. Nesten alle lærerne som svarte, hadde solid fagkompetanse i kunst- og håndverksfaget.
«Veiledningen og undervisningsvurderingen blir
dårligere jo større gruppene er.»
«Oppgavene må være så enkle at elevene klarer
mest mulig selv.»
«Hvis det er mange elever i timen, blir det mye
uro elevene imellom. Det påvirker både elevene og meg på en negativ måte.»
Oppsummert gir svarene et bilde av at det faglige nivået blir senket. Og de store gruppene gjør timene i kunst og håndverk blir mindre spennende.
Annonse
– Kunst- og håndverksfaget skal oppfylle mål i
læreplanen om å gi rom til elevenes fordypning, skaperglede og utforskertrang.
Når elevgruppene øker, ser vi at både medvirkning, utforskning og
eksperimentering blir hemmet. Da er det vanskelig å oppfylle mål i læreplanen,
sier Carlsen.
Større grupper påvirker med andre ord både kvaliteten på
veiledning og hva elevene får mulighet til å lage. Tilgang til materialer er en
annen stor begrensning.
Tigger av næringsliv, håndverksbedrifter og foreldre
Færre enn én av ti lærere melder at de har materialene de
trenger for å gjennomføre planlagt undervisning. Lærerne forteller om mangelfulle
budsjetter:
«Stramt skolebudsjett reduserer tilgangen til det
meste. Bruker mye papir.»
Det sier en av de 119 lærerne som har svart på spørsmål om
økonomi og ressurser.
Kommentarene viser at dårlig økonomi påvirker det faglige
innholdet i timene i sterk grad. Det er tilgang til materiale som bestemmer hva
elevene kan lage, ikke målene i læreplanen. Flere forteller for eksempel om få
symaskiner. Elevene må vente mye, og det skaper uro. På en skole hadde de ingen
symaskiner som fungerte. Læreren måtte ta med sin egen, og elevene måtte vente lenge
for å komme til.
Forskerne ser at billige og enkle materialer erstatter
arbeid med tre, leire og tekstil:
– Det
er alarmerende for framtidige håndverksferdigheter i landet når arbeid med
materialer og verktøy i stor grad forsvinner ut av faget i skolen. Dette er
påpekt gjentatte ganger i forbindelse med mangelen på fagarbeidere i mange av
de praktiske yrkene samfunnet har behov for.
Under 150 kroner per elev
Forskerne har sammenliknet hvor mange lærere som sier de har
150 kroner til materialer per elev før og nå. De har tatt utgangspunkt i en tilsvarende
evalueringer fra Kjosavik i 2003.
I 2003 sa nær 50 prosent av lærerne de hadde 150 kroner
eller mer per elev til å kjøpe materialer for. I 2020 var det under 20 prosent som
hadde så mye å bruke.
Annonse
Sammenlikningen bekrefter en drastisk reduksjon i midler
til å kjøpe materialer og verktøy i kunst og håndverk. Bildet blir betydelig verre
når vi tar hensyn til prisstigningen.
Høy undervisningstid en hån mot faget
Forskerne har også undersøkt tiden lærere i kunst og
håndverk har til etterarbeid. Her er det stor frustrasjon. Mangel på lokaler,
lagerplass og materialer gjør at lærerne må bruke mye mer tid på å forberede
undervisning enn det det er satt av timer til. Flere av lærerne forteller at de underviser i ulike
fag og at det ikke i noe fag er så mye for- og etterarbeid som i kunst- og
håndverksfaget.
– Leseplikten i kunst- og håndverksfaget er en direkte hån mot
faget og oss faglærere, sier en av kildene.
At antall undervisningstimer er urimelig høyt, kan Heidi
Broen Eriksen bekrefte. Hun er tidligere kunst- og håndverkslærer. Eriksen er
ikke blant dem som har svart på undersøkelsen, men kjenner igjen mange av
beskrivelsene.
Eriksen har sluttet som kunst- og håndverkslærer og jobber
nå som lærer i samfunnsfagfag og engelsk på en videregående skole:
– Jeg merker stor forskjell i min arbeidshverdag. Den
er mye roligere nå, både mellom og i timene. Arbeidsbelastningen som kunst- og
håndverkslærer var merkbart større.
– På min tidligere skole ble lokalene til
kunst og håndverk nedprioritert for å spare penger. Lokalene er for små og har
altfor liten lagerplass. Det er så hektisk mellom undervisningstimer at vi løper
bena av oss for å sette fram og rydde materialene. Vi bruker mye ekstra tid på
å holde orden, sier Eriksen.
Heidi Broen Eriksen understreker at de var heldige på skolen
hvor hun jobbet. Her fikk de dele klassen i to når de underviste i kunst og
håndverk. Lærere på andre skoler fortalte at de fikk stadig større grupper. Eriksen
hadde en rektor som forsto behovet for å kjøpe inn materialer til
undervisningen.
En av konklusjonene i undersøkelsen er at rektors forståelse
for kunst- og håndverksfaget har avgjørende betydning for ressurstildeling.
Kompetente lærere mister lysten til å undervise
I undersøkelsen kommer det fram at faglig kompetente lærere
mister lysten til å undervise i kunst og håndverk fordi de ikke har ressurser
til å gi god undervisning.
Annonse
Carlsen, Randers-Pehrson og Rimstad mener det er
oppsiktsvekkende at lærere i så stor grad forteller at de må forenkle oppgaver
og senke nivået i undervisningen.
Forskerne konkluderer med at visjonen om et fag med vekt på
praktisk arbeid, fordypning og, skaperglede er utenfor rekkevidde for svært
mange, slik skoler og kommuner nå prioriterer.
De etterlyser derfor statlige retningslinjer for hva som er
forsvarlige rammer for undervisning i kunst og håndverk i norsk
grunnskole. Dette vil kunne sikre bedre arbeidsforhold for både elever og
lærere i kunst og håndverk.
Samtidig løfter de fram at bare 50 prosent av
lærerne som underviser i faget, har kunst- og håndverkskompetanse i sin
utdanning. De stiller spørsmål ved hvordan disse lærerne håndterer
undervisningen innenfor gitte rammer.
I undersøkelsen kommer det likevel fram at noen av lærerne
har gode arbeidsforhold med tilgang til rom, materialer og verktøy. Dette er
lærere som arbeider på skoler der rektor er opptatt av og prioriterer kunst- og
håndverksfaget. Det er altså fullt mulig, men ikke vanlig, påpeker forskerne.
Referanser:
Lundgren,
U.S. (1972) Frame factors and the teaching process. A contribution to
curriculum theory and theory on teaching. Almqvist & Wiksell.