Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Sørøst-Norge - les mer.
I Estland ble tilrettelagt for mange muligheter for aktivitet både innendørs og utendørs i friminuttene, i undervisning, aktiv transport og i kroppsøving.(Foto: USN)
Norske forskere har bidratt til at skoler i Estland lykkes bedre med fysisk aktivitet og trivsel
Gjennom et eget program har norske forskere bidratt til at Estland har lykkes på sine skoler. Hvordan kan vi bli bedre i Norge?
– Gode og varierte uteområder med mange
muligheter til fysisk aktivitet øker barnas trivsel og fysiske aktivitet.
Det slår
forskerne Lise Kjønniksen og Ingunn Fjørtoft ved
Universitetet i Sørøst-Norge (USN) fast.
De har gjennom flere år studert estiske skolebarns aktivitet i skolegården. Sammen med sine kollegaer i Estland har de nå publisert resultater fra en studie som viser at nøkkelen til økt fysisk aktivitet ligger i skolegårdens design, utforming og funksjon.
– Skolegården har et ubrukt potensial både for friminutts-aktiviteter og som læringsarena i skolefag, sier forskerne.
76 prosent nådde ikke målet om daglig fysisk
aktivitet
Programmet Skoler i bevegelse startet som et
prøveprosjekt i Estland i 2016.
Bakgrunnen var at 76 prosent av barn og unge
mellom sju og 13 år ikke nådde minimumsmålet om 60 minutters daglig fysisk
aktivitet med moderat til høy intensitet.
Denne samfunnsutfordringen bidro til
oppstarten av et prøveprosjekt på ti skoler i Estland. Hensikten med tiltakene
var primært å få ned tiden hvor barna satt stille og få dem mer fysisk aktive.
På dette tidspunktet hadde Universitetet i
Tartu i Estland allerede et nordisk-baltisk samarbeid med Norge, Finland,
Island, Latvia og Litauen.
Hensikten var å dele erfaringer mellom nordiske
og baltiske land om skolebasert fysisk aktivitet. Fjørtoft og Kjønniksen var sentrale
i dette samarbeidet.
Norge og fagmiljøet på USN i Notodden ble derfor valgt
som prosjektpartner i Skoler i bevegelse.
Skoler i Estland og Norge er svært forskjellige
Norske og estiske skoler er svært ulike. I Norge har vi mindre skoler og større uteområder med obligatorisk utetid i
friminuttene.
I Estland er skolene gjerne ombygde sykehus eller lignende. Det er
derfor store bygg, men med begrensede uteområder. Dette gjør at elevene
tilbringer mer tid inne og at det ikke er tradisjon for å være ute i
friminuttene.
Forskerne i Estland har ved hjelp av
kartlegging beskrevet fire ulike skolegårder. Resultatene viser hva som finnes av
muligheter i skolegården og hvordan elevene bruker skolegården sin.
Barn trenger varierte utfordringer
Forskerne sier det er få studier som dokumenterer
sammenhengen mellom hva som finnes og hva elevene bruker. Man har lite kunnskap
om elevenes bruk, hva de ønsker seg og hva de har behov for.
Gjennom
observasjonene kan forskerne få kunnskap om hva de ulike aldersgruppene bruker.
Annonse
De forteller at det er
ulikt hva som fenger de minste barna og hva som fenger ungdom. De fleste
skolegårder er ensformige og består hovedsakelig av idrettsanlegg. Barn og unge
trenger flere og mer varierte utfordringer.
For å få barna mer aktive i Estland ble
løsningen å innføre mer aktivitet gjennom hele skoledagen. Det ble tilrettelagt
for mange muligheter for aktivitet både innendørs og utendørs i friminuttene, i
undervisning, aktiv transport og i kroppsøving.
Skolene vurderte sine egne tiltak i
samarbeid med prosjektledelsen ved Tartu Universitet som veiledet skolene.
Skolene bestemte selv hva de de ønsket å endre og hvordan dette skulle gjøres.
Elevene er mer engasjerte og motiverte
Da Skoler i bevegelse startet i 2016, var
ti skoler med. Prosjektet har nå økt til 196 skoler. Det utgjør
35 prosent av skolene i Estland.
Det betyr at en høy andel av estiske skoleelever går
på en skole som følger programmet.
Programmet har ført til at mange skoler
har endret timeplanene og økt lengden på friminuttene. I tillegg er det tilrettelagt for dans, klatring og balansering. Å være aktive utendørs og i friminuttene blitt
en offisiell del av skoledagen.
– Dette har bidratt til at elevene er mer
engasjerte og motiverte. De planlegger og leder aktiviteter for medelever og
seg selv, sier Kjønniksen.
Rapporterer om gode resultater
Hundrevis av ideer for å innlemme fysiske aktiviteter gjennom
skoledagen har blitt lastet opp i en idébank på programmets nettside.
Resultatene av programmet viser at tiden elevene sitter stille går ned. I tillegg øker barnas fysisk aktivitet og trivsel.
Sammenlignet med
andre skoler rapporterer elever fra Skoler i bevegelse at de har betydelig
flere muligheter til å være aktive gjennom hele skoledagen. Dette ser forskerne har sammenheng med økt trivsel og et bedre forhold til klassekameratene.
Annonse
En meningsmåling
viste at et flertall av elevene var fornøyde med å være ute i friminuttene. De ønsker å ha friminutt ute gjennom hele året og at disse skal vare lenger.
Sitter mer stille med alderen
I Norge er de minste barna mer fysisk
aktive. Tall fra Folkehelseinstituttet viser at blant 6-åringene tilfredsstiller 87 prosent av jentene og 94 prosent av guttene anbefalingene for daglig
fysisk aktivitet.
Men jo eldre de blir, jo mer sitter de stille. Blant 15-åringene
tilfredsstiller kun 40 prosent av jentene og 51 prosent av guttene anbefalingene.
I 2018 publiserte Kjønniksen og Fjørtoft en studie der de la vekt på at ulike aldersgrupper og kjønn har ulike behov
og preferanser for fysisk aktivitet.
Skolene må derfor ha
mange og varierte tilbud. I tillegg må barn og unge få være med på å bestemme
hvilke aktiviteter de vil drive med.
At det nettopp er dette som er gjort i
Estland, mener Kjønniksen og Fjørtoft er grunnen til at programmet Skoler i bevegelse har lykkes så godt.
Dette perspektivet mangler i Norge.
Lite fokus på uteområder i Norge
Forskerne forteller at det i Norge inntil nylig har vært lite
fokus på kvaliteten og bruksverdien av skolens uteområder.
Nyere forskning
viser at skolegården har et ubrukt potensial både for friminutts-aktiviteter og som læringsarena for skolefag.
– Skolens
uteområder er viktig for å redusere stillesitting og gi barn variert og
allsidig bevegelseserfaring. Det er viktig å bygge motorisk kompetanse i barn. Varierte
uteområder, og da spesielt naturområder bestående av variert topografi og
vegetasjon ser ut til å bidra til dette. Dette er bekreftet gjennom tidligere
forskning, sier Fjørtoft.
Annonse
Skal se på ulike prosjekt for aktivitet i Norge
En del av samarbeidet mellom USN og Universitetet i Tartu er at en forsker fra USN sammenligner elevenes erfaringer med tiltak for økt fysisk aktivitet
i de to landene.
Skoler i bevegelse i Estland sammenlignes med de lignende prosjektene
ASK i Sogndal og Liv og Røre i Telemark.
Det er også startet forskningsprosjekter ved to skoler i Telemark. De er inspirert av Skoler i
bevegelse. Studiet har fokus på innhold og kvalitet i skolegården.
– Norge har en stillesittende skolekultur
med et ovenfra-og-ned-perspektiv. Med det menes at tiltak vanligvis blir
implementert av eksterne aktører. Skoler i bevegelse har derimot et nedenfra
og opp-perspektiv. Det er forankret innenfor organisasjonen med involvering av
de ulike aktørene: elever, lærere, foreldre og skoleledelse. Dette skaper
engasjement, og det blir meningsfullt for alle, sier Kjønniksen.
Om Skoler i bevegelse
Programmet Skoler i bevegelse var et 4-årig prosjekt (2019–2022) støttet gjennom EØS-avtalen og med Norge som hovedsponsor og USN som norsk partner.
I 2019 vant programmet den europeiske utdanningsprisen #BeActive Education Award fra EU-kommisjonen.
Tartu Universitet gjennomførte først en pilotstudie med ti skoler (2016–2019) Skoler i bevegelse.
Det nye prosjektet er finansiert over
EEA-avtalen med Norge som hovedsponsor
Prosjektpromotør:
Universitetet i Tartu
Norsk prosjektpartner:
Universitetet i Sørøst-Norge, Institutt for friluftsliv, idrett og kroppsøving,
campus Notodden
Totale prosjektkostnader:
2,703 millioner euro
Varighet: 48 måneder, regnet
fra 2020 (grunnet korona)
Prosjektdeltakere fra Norge: Ingunn Fjørtoft, professor
emerita, Lise Kjønniksen, førsteamanuensis, Solfrid Bratland-Sanda,
professor og Eirini Pardali,
doktorgradsstipendiat.