Er det en forskjell på å fortelle barn at Jesus er Guds sønn
og å overbevise dem om at jo, det er faktisk en nisse som har vært på ferde og
gjort all melka i barnehagen grønn?
– Prinsipielt sett er det flere fellestrekk om man tar
utgangspunkt i barnas perspektiv. Og det gjør de færreste, sier Ragnhild Laird
Iversen.
Hun er forsker ved institutt for kultur, religion og samfunnsfag på
Universitetet i Sørøst-Norge (USN).
Hun har forsket på religion i barnehager. Da hun gjorde feltarbeid, ble hun kjent med den
freidige nissevarianten for første gang: Rampenissen.
Hvem har bæsja i vasken?
Iversen var på besøk i barnehagen for å observere
juleforberedelsene.
– Barna viste meg nissedukka og fortalte at han kom ut om
natta og gjorde rampestreker, forteller Iversen.
Dette var i 2019, og Rampenissen var fortsatt en relativt
ukjent figur.
I dag er han en veletablert del av adventstiden. Hvem har bæsja i
vasken? Hvem har pakket inn stolen i dopapir? Hvem har pyntet juletreet med
bleier?
Rampenissen selvfølgelig.
Debatten går hett om julegudstjenester bryter med
forkynningsforbudet overfor norske barn. Men det er så langt ingen høylytte
protester mot virkemidlene som tas i bruk for å overbevise barn om at den
magiske nissefiguren lever.
Iversen synes det var et interessant
perspektiv å bruke. Hun ville studere den tilsynelatende ufarlige, rødkledde
krabaten.
Sterke virkemidler for overbevisning
Iversen forteller at de voksne i barnehagen bruker samme virkemidler for å
overbevise barna om at Rampenissen gjør rampestreker som man bruker når man skal overbevise noen om religion.
– De sentrale faktorene er de samme, sier Iversen.
Hun ramser opp eksempler som at barnehageansatte er personer
som har tillit hos de små. Dermed gir det ekstra tyngde når de insisterer
på at nissen lever.
Overbevisningen om hans eksistens skjer på en sosial arena der det er vanskelig å si imot. Og barna får fysiske bevis som underbygger
påstandene.
– Det er en overbevisningsprosess som startet som en lek for
de fleste av barna jeg observerte. Men jo lenger vi kom i desember, jo mer
overbevist ble de, forteller Iversen.
Annonse
Hun forteller at de ansatte i barnehagen lagde til og med en film som viste
at Rampenissen stjeler ostepop.
– Det ble det endelige beviset for mange,
sier hun.
De aller fleste ville reagert om lignende metoder ble brukt
på religiøse budskap overfor barn, mener hun.
For voksne er også forskjellen på
religion og lek åpenbar.
– Men for barn er ikke forskjellen klar ennå. At de tror på
det vi voksne sier, viser hvordan barn lærer. Det hadde vært rarere om barna
ikke ble overbevist til slutt, mener Iversen.
– Godlynt manipulering
Hun understreker at leken har en evne til å skape et fellesskap. Samholdet blir viktigere enn eventuelle bekymringer rundt at
barna blir overbevist om at en fiktiv figur faktisk eksisterer.
– Veldig mange voksne er med på det vi kan kalle godlynt
manipulering: tannfeen, julenissen og påskeharen er andre eksempler. Historier
om disse oppfattes stort sett som harmløse. Men for barn kan troen på populærkulturelle fenomener og religion være like dyp,
sier Iversen.
Etter som årene går, lærer barna seg å avsløre
bedraget.
– Da skjønner de at Rampenissen var tøys, og at religion
ikke er tøys. Der går et viktig juridisk skille. Foreldre har retten til å
oppdra barna sine i henhold til eget livssyn. Opplæringen skal ikke trå inn på
religiøse overbevisningsprosesser, forklarer Iversen.
– Utfordringen ligger i at vi tolker dette ulikt. Slik vi
ser i debatten om skolegudstjeneste, sier hun.
Skaper glede og samhold
Annonse
Er det å lyve for barn å overbevise dem om at Rampenissen
eksisterer?
– Dette er lek. Når jeg har observert i skoler og
barnehager, ser jeg også tydelig forskjell på hvordan de ansatte rammer inn
religion og populærkultur. Vi som underviser på universitetet, lærer studentene
våre å skille mellom de to når de skal jobbe med barn. Religion er noe som noen folk tror på, nisser
og troll er fantasi, sier forskeren.
Juleopplegget i barnehagene starter gjerne allerede i
november og kan vare ut i januar. Det er ikke alt som oppleves like
inkluderende.
Da kan Rampenissen være en velkommen gjest.
– Jeg opplever nissen som en ufarlig lek som er gøy for
alle. Han skaper glede, samhold og spenning, sier Iversen.
Hun understreker at
når hun undersøker «forkynningen» om fenomenet, er det som en akademisk øvelse.
– Det er interessant å se på hvem som har definisjonsmakt.
Vi er veldig opptatt av at barnehagen skal være på barnas premisser. Men det er egentlig de voksne som bestemmer. Det er et morsomt paradoks, sier hun.
Dette er Rampenissen
Rampenissen kan minne litt om norske husnisser. De er små vesener, i utgangspunktet harmløse, men kan også gjøre ugagn.
Opphavet er antakelig fra den amerikanske barneboken «The Elf on the Shelf: A Christmas tradition» skrevet av Carol Aebersold og Chanda Bell (2005).
Historien er at Rampenissen dukker opp ulike steder hver dag i adventstiden og gjør diverse rampestreker.
Rampenissen har de siste årene flyttet inn i mange barnehager og private hjem. Der gjør han ugagn mens ungene sover.
Rampenissens popularitet har økt voldsomt de siste årene. Fra å være en relativt ukjent figur, er han i dag en utbredt del av førjulsritualene våre.