Mage/tarm-infeksjoner kan ha en genetisk faktor som gjør at noen er mer utsatt for smitte med virus og bakterier, viser ny forskning. (Illstrasjonsfoto: Jarp2 / Shutterstock / NTB scanpix)

Genfeil øker risikoen for diaré

Barn med en helt spesiell genvariasjon har større risiko for å få infeksjoner i mage og tarm. Gener spiller en stor rolle for om virus og bakterier kan smitte oss eller ikke, sier forsker.

Ny forskning viser for første gang at personer med en spesifikk genvariant har større risiko for å bli smittet av en gitt sykdom.

Forskerteamet fant ut at barn med en bestemt variant i FUT2-genet var mer disponert for å få diaré.

– Studien bekrefter for første gang at det krever anlegg i verten før man blir syk av en infeksjon. Det er et tydelig eksempel på at det ikke er nok med en smittekilde, forteller Hans Bisgaard, som er professor ved Københavns Universitet og leder av Dansk BørneAstma Center.

Studien er nylig publisert i tidsskriftet Human Molecular Genetics

Kristine Højgaard Allin er begeistret for studien. Hun er lege og forsker ved Novo Nordisk Foundation Senter for Basic Metabolic Research ved Københavns Universitet. Hun selv forsket på FUT2 og forholdet til tarmbakterier.

– Den nye studien er veldig spennende, sier hun, spesielt siden den er så stor.

Allin forteller at tidligere studier har vist en sammenheng mellom FUT2 og norovirus, men at den nye studien er mye større. Den viser også høyere risiko for diaré for barn.

– Normalt tenker vi at infeksjoner primært kommer utenfra. Det ser ut til at det ikke er så enkelt. Det er åpenbart noe i genene som påvirker sykdomsrisikoen, sier Allin.

Genfeil gir fritt spillerom

Hypotesen bak den nye studien er at immunforsvaret vårt er laget for å takle alle tenkelige former for infeksjoner.

Det er bare hvis immunforsvaret har et problem at virus og bakterier kan gi oss mageinfeksjoner, forkjølelse, ørebetennelse og så videre.

En mutasjon kan gjøre immunforsvaret svakere i forsvaret mot et spesifikt virus eller en bakterie.

– Det gir mening. Vi ser det for eksempel i barnehager, hvor noen barn klarer seg gjennom tre år nesten uten å bli syke, mens andre er snørrete hele tiden eller har problemer med magen. Vi så det samme før i tiden, hvor folk kunne arbeide i årevis ved tuberkuloseklinikker uten å bli syke. Verten må ha en spesiell disposisjon før infeksjonen kan få fotfeste, forklarer Hans Bisgaard.

Samarbeid mellom flere forskergrupper

Forskerne fra Dansk BørneAstma Center samarbeidet med forskergrupper rundt om i hele verden. Resultatet ble et stort datasett, med analyser av hele genomet til 5758 spedbarn.

Ved å finne små variasjoner i barnas genmateriale og sammenligne dette med legejournaler kunne forskerne se at barn med bestemte genvarianter var med utsatt for mage/tarm-infeksjoner.

Barn med rs601338-varianten i FUT2-genet hadde oftere diaré eller innleggelser på grunn av infeksjoner i magen.

– Ved å samle data fra flere forskjellige forskningsgrupper får et mye mer solid datasett. Det er styrken i samarbeidet vårt, som også har ført til en rekke artikler i Nature. Datasettet gjør at vi plutselig kan se helt nye sammenhenger, sier Bisgaard.

Alle forskergruppene arbeider med ulike prosjekter. Forskergruppen i Spania er for eksempel interessert i mage/tarm-problemer, mens forskerne i Danmark er interessert i astma og allergi.

Ny kunnskap om mekanismer bak sykdommer

I den nye studien har forskerne bare identifisert den genvarianten som øker risikoen for diaré blant barn. Hans Bisgaard ser flere interessante muligheter.

Han mener blant annet at vi snart vil se flere slike koblinger. Spesifikt nevner han ørebetennelse og falsk krupp, men også influensa og forkjølelse.

Ifølge Bisgaard gir oppdagelsen mange muligheter i fremtiden.

Blant annet forteller han at det blir mulig å forstå sykdommer bedre, blant annet hvordan de oppstår.

– Vi har tidligere funnet at en variasjon i et bestemt gen øker risikoen for eksem. Genvarianten fører til et svekket protein som ellers gjør huden vanntett, forklarer Bisgaard.

– Denne kunnskapen kan industrien bruke til å utvikle krem mot eksem. Det samme kan man tenke seg kan skje for mageinfeksjoner, forklarer Bisgaard.

Blodprøve kan vurdere risiko

For det andre ser forskeren muligheter å vurdere om personer er disponert for en gitt sykdom.

– Man kan forestille seg at man analyserer folks genom og finner en endring i FUT2. Dermed kan personen ta bedre vare på magen sin gjennom for eksempel sunt kosthold og større fokus på håndhygiene, sier Bisgaard.

– Det kan også være gener som disponerer for astma. Her kan man undersøke om folk er disponerte for sykdommen og forebygge før den bryter helt ut, avslutter han.

Kilder