Målte bakterier i tarmen med smarttelefoner

Tarmbakteriene påvirkes ikke av eierens trening, søvn, kosthold eller humør. Men mageinfeksjon og utenlandsreiser endrer bakteriene over natten.

Basert på deltagernes innplotting av sine daglige gjøremål, kunne forskerne kartlegge hva som påvirket tarmfloraen. Dette illustrerer sannsynligheten for visse aktiviteter på ulike tidspunkt på døgnet. (Foto: (Illustrasjon: Lawrence David og Eric Alm))

Kan trening, endring i kosthold, nedstemthet eller lite søvn forstyrre den sunne tarmfloraen vår?

For å få et innblikk i hvordan våre tarmbakterier lar seg påvirke av hva vi foretar oss, utstyrte forskere deltagerne med egne app-er til smarttelefoner.

Så ble de bedt om å angi seg selv i detalj daglig, gjennom et helt år.

Forskerne ved Massachusetts Institute of Technology og Harvard ville se hvordan tarmbakteriene våre lar seg påvirke av hva vi foretar oss.

Forbausende stabile

- Det var imponerende hvor raskt tarmfloraen endres ved magesykdom og utenlandsreiser, sier professor Lawrence David ved Duke University i North Carolina, USA, medforfatter av studien.

Men det skal mye til før våre bittesmå, livsnødvendige følgesvenner svikter oss. Bakteriefloraen forbausende lite av trening, kosthold og søvn, viser studien som nettopp er publisert i tidsskriftet Genome Biology.

Digital dagbok

Forskerne ba deltakerne om å plotte inn sine daglige gjøremål i en digital dagbok, via en mobil-app. Studien pågikk gjennom et helt år.

De to deltagerne tastet inn data om sine daglige aktiviteter, inkludert kosthold, mosjon, avføring og hvilket humør de var i.

På forhånd hadde forskerne tatt prøver av deltakernes tarminnhold. Underveis i forsøket sendte deltakerne også forløpende inn både spytt- og avføringsprøver.

Sammenlignet dagbok med tarminnhold

Amerikanske forskere har funnet ut at hele 90 prosent av cellene i kroppen din kan bestå av fremmede mikrober, blant annet er bakterier og virus. Men før du løper til dusjen, må du vite at mange av disse bakteriene er helt nødvendige for å holde deg frisk. (Foto: Colourbox)

Dataene fra dagbøkene ble sammenholdt med genetisk analyse av bakterieprøvene, for å se hva som hadde størst innvirkning på sammensetningen av bakteriefloraen.

Resultatene viste at deltakerne hadde en standard bakterieflora, som var upåvirket av søvnmengde, trening og humør.

Utenlandsreise og magesjau

Forskerne registrerte betydelige endringer i tarmfloraen bare ved to tilfeller.

En av deltagerne flyttet utenlands og den andre fikk en betydelig matforgiftning. Effekten av ny diett på spesifikke grupper av bakterier inntraff i løpet av en enkelt dag.

- Jeg ble forbauset over å se hvor mye en eneste matforgiftning påvirket tarmbakteriene. Sykdommen førte til en umiddelbar, betydelig nedgang av de fleste eksisterende bakteriene i magen, sier Lawrence David.

Bakteriefloraen unik

Vår bakterieflora er fellesskapet av bakterier vi bærer med oss, og er individuell for hver person.

Bakteriene lever stort sett i harmoni med oss, men det er antatt at sammensetningen av vår bakterieflora har innvirkning på helsen vår.

Forstyrrelser av tarmfloraen kan føre til en rekke sykdommer.

Deltagerne rapporterte hva de spiste, når de sov, og om de reiste på smart-telefon. (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Likevel vet vi for lite om hvordan livsstil kan påvirke dynamikken i tarmfloraen, understreker forskerne.

Smittsomme sykdommer

På forhånd ble deltakerne nøye informert og spurt om sin villighet til å avsløre et så bredt utvalg av sine personlige, daglige handlinger.

- Studien har gitt oss mange nye ideer for å følge opp studier og analyser av mikrobiell økologi i tarmen, samt smittsomme sykdommer hos mennesker, sier David.

Lawrence David m. fl: Host lifestyle affects human microbiota on daily timescales, Genome Biology, juli 2014