Antikkens statuer duftet av parfyme, viser ny forskning
Statuer i antikkens Roma og Hellas ble sprayet med parfyme, og det var det en grunn til.
Statue av Artemis – jaktens, skogens og dyrenes gudinne i gresk mytologi. Ifølge en ny dansk studie var ikke slike statuer bare pene å se på. Folk kunne også lukte dem.(Foto: Shutterstock)
Frederik Guy HoffSonneJOURNALIST, VIDENSKAB.DK
Publisert
Da de gamle grekerne og romerne for over 2.000 år siden vandret rundt i templer, teatre og markedsplasser, eller besøkte
hverandre i villaer, palasser og hagene til rike familier, var de omgitt
av et vakkert syn:
Mektige marmorstatuer av guder, keisere og mytiske
skikkelser.
Men statuene var ikke kritthvite og stilrene, slik vi ser dem
på museer i dag eller i det moderne Roma. Langt ifra. Statuene var
malt og kledd i tekstiler og smykker på en måte som nesten virker kitsch.
Nå viser dansk forskning at de i noen tilfeller også ble sprayet med parfyme.
Spesielt én duft var populær
Det er Cecilie Brøns, seniorforsker ved Glyptoteket i
København, som står bak forskningen:
– Det høres merkelig ut for oss i dag at en skulptur også
skal lukte. Vårt fokus på kunstverk i dag er nesten utelukkende visuelt, men
slik var det ikke i antikken, sier hun.
Roseduft var særlig populært på statuene, skriver hun i
studien som er publisert i Oxford Journal of Archaeology. Men statuer ble også smurt inn med duftende oljer eller voks basert på alle slags blomster og
krydder.
Cecilie Brøns og Glyptoteket har også stått bak forskning som viser hvordan antikke skulpturer ble malt i samtiden. Her er en byste av den romerske keiseren Caligula slik den så ut i antikkens Roma.(Foto: Glyptoteket)
Har undersøkt beretninger og templer
I mer enn ti år har Cecilie Brøns forsket på hvordan de
antikke statuene ble dekorert. Det var slik hun fikk ferten av duftsporet.
En håndfull forskere har tidligere beskrevet muligheten for
at antikke statuer kunne ha en spesiell lukt, forteller Brøns. Men ifølge henne er den nye studien det klareste beviset for dette:
– Det er første gang det er blitt undersøkt skikkelig,
systematisk og fra flere vinkler, sier hun.
Med nesen begravd i alt fra beretninger fra antikke romerske
forfattere som Cicero og Prudentius til inskripsjoner i antikke greske templer, sporet hun opp beskrivelser av statuer som ble gnidd inn med duftoljer.
– Duft og parfymerte oljer nevnes ofte som en del av dekorasjonen av religiøse kultstatuer i antikken, forklarer
Brøns.
Tre bevis: Slik ble duftoljer brukt i antikken
Her er noen eksempler på tekster som beskriver hvordan antikkens statuer ble smurt inn med parfyme, fra Cecilie Brøns studie:
Cicero forteller om en rituell behandling av en statue av
Artemis – jaktens, skogens og dyrenes gudinne i gresk mytologi – i byen Segesta
på Sicilia. Den ble smurt inn med salve og duftoljer.
Den lille greske øya Delos var et religiøst sentrum i
antikken. En rekke templer har inskripsjoner som avslører at
vedlikeholdet av enkelte statuer besto i å gni dem inn med roseduftende
parfyme.
Den berømte romerske arkitekten og ingeniøren Vitruvius
beskriver en teknikk som kalles «Ganosis», der duftende olje og voks
brukes til å behandle statuer.
Kilde: The Scent of Ancient Greco-Roman Sculpture, Oxford
Journal of Archaeology (2025)
Nytt at forskere snuser på antikken
Troels Myrup Kristensen er forsker i klassisk arkeologi ved
Aarhus Universitet, der han blant annet forsker på antikke statuer. Han er
kjent med fenomenet duftende statuer:
– Jeg er overbevist om at det var en utbredt skikk, og det
var jeg også før jeg leste denne studien, sier han.
– Det fine med den er at den
tar ideen på alvor og utforsker nye måter å bruke kildene på.
Annonse
– Er studien det beste beviset for denne dufthypotesen?
Siden 1800-tallet har vi visst at kunst og arkitektur fra antikken var malt og ikke kritthvit. Men dette ble glemt på 1900-tallet, sier forsker Troels Myrup Kristensen. Her er en gjengivelse av en dorisk orden fra en lærebok fra 1883.(Kunsthistorische Bilderbogen, Verlag E. A. Seemann, Leipzig, 1883)
– Det kan man godt si. Den er i alle fall et viktig bidrag til å
bringe diskusjonen videre, sier Kristensen.
De senere årene har forskere prøvd å nærme seg antikken på en helt ny måte, gjennom lukter og aromaer. Det har de gjort gjennom avanserte analyser av alt fra olje- og fettrester
til arkeologiske planterester.
Forskerne kaller det den «sensoriske vendingen», sier
Kristensen.
– De siste 20–30 årene har vi beveget oss bort
fra en tradisjonell måte å se skulpturer på – som noe som bare skulle oppleves med
øynene – til å se dem som en mer flytende størrelse som kan oppfattes og oppleves på
mange forskjellige måter, blant annet gjennom alle sansene, sier han.
– Og det gir mening når vi ser på alle mulige andre
religiøse ritualer som vi kjenner fra for eksempel den katolske kirkens verden,
der farger og sanser også kan være i full sving.
Ut fra det vi vet om antikke statuer og skulpturer, gir denne skikken god mening, synes Cecilie Brøns. Det handlet om å gjøre statuene så ekte som mulig:
– En hvit marmorstatue skulle ikke oppfattes som en
steinstatue. Den skulle se ut som en ekte gud eller gudinne. De gamle grekerne
og romerne oppfattet religiøse kultstatuer som mer enn bare avbildninger av
guden, sier hun.
– Derfor malte de huden, håret og øynene deres, for å få dem
til å se ut som om de var levende. De ble ofte utstyrt med ekte smykker og
tilbehør og kledd i ekte tekstiler og blomsterkranser for dette formålet, som
en slags antikke mannekenger.
– Hvorfor er dette viktig kunnskap?
– Det forteller oss mye om de gamle grekernes og romernes
forhold til disse statuene. Det er også en unik og umiddelbar måte å komme i
kontakt med fortiden på, når man får en idé om hva de sanset, sier Brøns.
Annonse
Referanse:
Cecilie Brøns: The Scent of Ancient Greco-Roman Sculpture. Oxford Journal of Archaeology, 2025. (Sammendrag) DOI: 10.1111/ojoa.12321