The Elgin Marbles er 21 ulike statuer og skulpturer som er sutstilt på British Museum. De utgjorde rundt halvparten av de statuene som var igjen i tempelet på Akropolis da Thomas Bruce, jarlen av Elgin, tok de med seg hjem til Storbritannia på starten av 1800-tallet. Resten av Parthenon-skulpturene er utstilt i Athen.(Foto: Andrew Dunn, Wikimedia Commons)
Spor etter sterke farger på gamle greske statuer
Ingen vet akkurat hvordan de var farget, men en ny undersøkelse har avdekket spor etter en farge som ble brukt i Egypt i tusener av år.
Statuer og byster fra antikkens Hellas og Romerriket er ofte laget av hvit marmor.
Kunstverkene er så innflytelsesrike at store kunstnernavn som Michelanglo forsøkte å gjenskape stilen med store, klassiske statuer i hvit marmor hundrevis av år senere i Italia. David-statuen, som sto ferdig i 1504, er kanskje det mest kjente eksempelet.
Etter dette ble det vanlig å tenke på antikke statuer som hvite og uten farger, ifølge forskerne bak en ny studie publisert i tidsskriftet Antiquity på et utvalg antikke skulpturer.
Men det hvite, nakne marmoruttrykket er i mange tilfeller ikke slik statuene opprinnelig så ut. Mange av statuene var malt i sterke farger, men forskere vet lite om hvordan de ble malt og hvilke farger som ble brukt.
En forskergruppe har nå sett nærmere på et utvalg marmorstatuer fra prakt-tempelet Partenon i Athen. Skulpturene sto i tempelet for mer enn 2.400 år siden.
Og forskerne ser ørsmå og usynlige spor etter fargestoffer.
Kontroversielle statuer
Fra før av har forskere funnet fargestoffer på andre, gamle statuer fra denne tiden. Et forsøk på realistisk fargelegging er gjort på en kopi av en gresk statue som du kan se bilde av under.
Forskerne bak den nye studien har undersøkt de 21 statuene The Elgin Marbles som befinner seg på British Museum. De er kontroversielle fordi de ble brakt til England fra Hellas på 1800-tallet. Britiske og greske myndigheter har lenge vært uenige om hva som skal skje med kulturskattene, ifølge BBC.
Mange av statuene er i ganske dårlig forfatning, men forskerne har blant annet sett nærmere på en svært sirlig hugget marmor som forestiller folder i tøy.
Og under dette tøyet på en av skulpturene har forskerne funnet rester av en spesiell farge.
Helt nederst ved gulvet under «tøyet» som dekker statuen fant forskerne spor av fargestoff.
Forskerne har brukt en teknikk kalt visible induced luminescence (VIL) som er utviklet for å finne ørsmå spor av det unike fargestoffet egyptisk blå, ifølge denne forskningsartikkelen i tidsskriftet PLOS One.
Egyptisk blå var et utbredt fargestoff i mange tusen år i Egypt og andre land rundt Middelhavet. Det består av blant annet kalk, kobber og sand som varmes opp og gir en særegen blåfarge.
Og forskerne fant egyptisk blå på flere av de gamle statuene til tross for at de har blitt renset og vasket mange ganger opp gjennom århundrene. Sannsynligvis har små korn med farge satt seg fast i krystallformasjonene i selve steinen, ifølge forskerne.
Forskerne tror fargen ble brukt for å male vann og som en av fargene på slangeskinn. Det kan også ha blitt brukt til å lage en slags bakgrunnsfarge, mener de.
Annonse
Det tror forskerne kan være tilfelle på denne statuen, siden pigmentet bare dukket opp helt nederst på statuen mot gulvet.
En annen statue kan ha hatt noen svært intrikate utsmykninger, og forskerne fant også her spor etter detaljerte mønstre i egyptisk blå. Forskerne fant også spor etter et lilla pigment som foreløpig er ukjent.
Referanser:
Verri mfl: The goddess’ new clothes: the carving and polychromy of the Parthenon Sculptures. Antiquity, 2023. DOI: https://doi.org/10.15184/aqy.2023.130. Sammendrag