CT-skanninger av hodeskallene viser hvor deformerte de er. (Bilde: Fernandes, D. m.fl / Plos One)

Gravfunn i Kroatia:
Hodeskallene til tenåringsgutter ble bevisst deformert

Forskere undersøkte tre ulike hodeskaller fra samme gravsted. To av dem var deformerte, men på ulik måte. De tre guttene hadde i tillegg helt forskjellig genetisk opphav.

Forskere fant levninger etter tre tenåringer som levde for 1500 år siden i området som i dag er Osijek i Kroatia.

Hodeskallene til to av guttene hadde svært uvanlig form, melder Newsweek.

Den første hadde blitt spisset ved bruk av stramme, stive redskaper. Den andre hadde blitt most sammen og gjort høyere, antakelig med stramme bandasjer. Den tredje hadde ingen synlige deformasjoner.

Det er ikke helt uvanlig for arkeologer å finne deformerte hodeskaller. I Peru fant forskere 122 deformerte hodeskaller, hvor de hadde bundet hodene for å endre fasongen.

– Vi vet fortsatt ikke helt hvorfor denne praksisen oppstod. Men det kan hende at de brukte det som et uttrykk for skjønnhet eller mote, eller et visuelt tegn på hvilken kulturell gruppe du tilhørte. Kanskje var det en indikator på sosial status, sier Mario Kovak til Newsweek.

Kovak er forsker ved Institute for Anthropological Research i Zagreb og en av forskerne bak funnet.

Detaljene fra funnet ble nylig publisert i tidsskriftet Plos One.

Hodeformen til den ene tenåringsgutten er tydelig deformert. (Bilde: Fernandes, D. m.fl / Plos One)

Levde under folkevandringstiden

De tre guttene levde under det som kalles folkevandringstiden, en periode i Europa da det skjedde store folkeforflytninger fra cirka år 400 til slutten av 500-tallet etter vår tidsregning.

Denne folkevandringen kan kanskje forklare hvorfor de tre guttenes hodeskaller var så forskjellige.

Genetiske analyser avslører nemlig at de kommer fra helt forskjellige steder.

Ifølge Kovak er det trolig snakk om at gutten med det spissede kraniet var huner, altså fra det nomadiske folkeslaget som kom fra øst for elven Volga i dagens Russland, mens gutten med kraniet som var gjort høyere kom fra en iransk nomadestamme og gutten med det normale hodet kom fra en germansk stamme.

Hodeformen til den andre tenåringsgutten er anerledes enn den ovenfor, men er også deformert. Kraniet er presset opp for å gjøre det høyere. (Bilde: Fernandes, D. m.fl / Plos One)

Forskerne spekulerer derfor om hodedeformasjonene kan ha vært en måte å signalisere tilhørighet til en spesifikk folkegruppe, og at disse gruppene levde side om side i denne perioden.

Det er også i tråd med forskernes konklusjoner i studien av de tidligere nevnte peruanske hodeskallene, hvor det også gjaldt å signalisere tilhørighet til en gruppe mennesker.

Hvorfor ble de gravlagt sammen?

Samtlige av de tre guttene hadde også vært underernærte som barn. Kovac forteller til Newsweek at de så tegn til dette i både tennene og skjelettet deres.

Forskerne er ikke sikre om barna døde av underernæring, men de påpeker at de ville hatt et svakere immunforsvar som følge av lite mat.

Nå sitter forskerne igjen med flere ubesvarte spørsmål.

– De spiste samme type mat, hadde kanskje samme type livsstil og ble begravet sammen. Det betyr at det er mye vi fortsatt ikke vet om bevegelsene til og samspillet mellom ulike stammer i denne perioden, sier Ron Pinhasi til Newsweek. Han er en av forskerne bak studien.

Fordi de ikke vet nok om dette, kan heller ikke forskerne si noe om hvorfor de tre jevnaldrende guttene ble begravet sammen, til tross for at de sannsynligvis tilhørte ulike stammer.

Nå vil forskerne jobbe videre med å analysere flere deformerte hodeskaller i håp om å forstå hvordan de ulike menneskegruppene forholdt seg til hverandre i denne perioden.

Fernandes, D. m.fl: Cranial deformation and genetic diversity in three adolescent male individuals from the Great Migration Period from Osijek, eastern Croatia. Plos One. (2019) https://doi.org/10.1371/journal.pone.0216366