Disse sjarmerende islandshestene har ikke noe med balternes ofringer å gjøre. De har likevel noe til felles med noen av hestene som ble ofret.

Nordiske hester ble ofret i Europa i middelalderen

– De ble antakelig fraktet med båt over Østersjøen fra opptil 1.500 kilometer unna, skriver forskere bak ny studie.

Det er godt kjent at hester ble ofret i vikingtiden. Mange viktige folk fikk en eller flere hester med seg i graven.

Men slike skikker kan ha vart lenger enn det. Baltiske folk skal ha ofret hester frem til 1300-tallet.

De amerikanske forskerne Katherine French og Richard Madgwick ønsket å utfordre et par vanlige oppfatninger om hesteofringene.

Sammen med kolleger har de nylig fått publisert en artikkel i det vitenskapelige tidsskriftet Science

En av påstandene de utfordrer er at kun hannhester ble ofret.

Den andre er at hestene som ble ofret, var tarpanhester – en nå utdødd villhest fra Eurasia.

Dyktige ryttere

– Hesteofringene var alltid offentlige ritualer som involverte hele samfunnet.

Det skriver French og Madgwich i The Conversation.

Gravene kan ha inneholdt en eller flere hester. Det kunne til og med være kroppsdeler fra hester. De kunne være med eller uten rideutstyr.

– Balterne var dyktige ryttere som brukte utstyr som hodelag, saler og stigbøyler. Den tyske historikeren Adam av Bremen fra 1000-tallet skrev at baltiske eliter drakk fermentert hoppemelk og spiste hestekjøtt, skrive forskerne.

Balterne på denne tiden levde i flere land. Blant annet Polen, Russland, Litauen og Latvia.

Kunne bli begravet levende

Hester skal ha vært en viktig del i begravelsesritualer for viktige personer i den baltiske kulturen.

Når de ble ofret, ble de vanligvis lagt i en sammenkrøket posisjon, ifølge French og Madgwich.

– Andre ble lagt på den ene siden. Men forskere har funnet ett spesielt tilfelle i Polen, der en hest hadde blitt begravet stående.

Noen hester ble brutalt begravet levende. Ved å binde bena eller dekke dem med tunge steiner sørget folk for at hestene ikke kom seg ut av graven.

Annerledes på Island

Det var ikke bare hingster som ble ofret, finner forskerne i studien.

En tredel av heste-restene de undersøkte, kom fra hopper. Det fant forskere ved å ta DNA-tester av beina til 80 hester fra ulike gravsteder i Polen.

Dette til forskjell fra undersøkelser på Island. Funn derfra viser at bare én av 19 graver inneholdt en hoppe.

De gjorde også såkalte strontiumanalyser av tennene til 73 hester.

I en artikkel fra 2023 kan du lese mer om hvordan slike målinger brukes

– Trolig brakt inn med båt

Strontiumanalysene viser i korte trekk hvor det er mest sannsynlig at hestene har vokst opp.

Minst tre av dem så ut til å stamme fra et annet sted enn Polen. Resultatene samsvarte med området Midt-Sverige eller Finland.

– De ble antakelig fraktet med båt over Østersjøen fra opptil 1.500 kilometer unna, skriver forskerne.

Knoklene fra disse tre hestene stammer fra 1000- og 1200-tallet, viser funnene. Det må bety at folk fraktet hester over Østersjøen mot slutten av vikingtiden – og fortsatte med det etterpå.

Hvem som fraktet dem over, kan ikke forskerne si noe om.

Kan ha fraktet en og en

I 2023 skrev forskning.no om en studie som viste at vikingene seilte over Nordsjøen med hester og hunder.

Her var det snakk om langt tidligere, på andre halvdel av 800-tallet.

– At det kunne forekomme på 860- eller 870-tallet syns jeg er helt rimelig å anta, sa professor Jan Bill til forskning.no i forbindelse med saken i 2023. Bill mente at det var fullt fysisk mulig å få det til, og at de kanskje fraktet en og en hest over.

Hestene i vikingtiden var heller ikke på størrelse med hester i dag, men mer som ponnier, skal vi tro en annen studie forskning.no skrev om i 2023.

Bill påpekte imidlertid at strontiumanalyser ikke gir noen garantier for opprinnelsessted.

Islandshester er etterkommerne etter hester vikingene brakte med skip til Island.

Ifølge Store norske leksikon skal det ikke ha vært betydelig genetisk innblanding fra andre raser på omtrent 1.100 år.

Finner knokler fra matdyr

Forskerne bak den nye studien er tydelige på at balterne ofret andre dyr også. Fra fugl til fisk, hunder og griser er funnet i baltiske graver fra denne tidsperioden.

Det gjaldt både balterne og vikingene.

– At det finnes knokler fra matdyr i gravene, er helt vanlig. Vi antar at det var for at de skulle ha noe å spise på reisen videre, sa Jan Bill i artikkelen i 2023.

French, Katherine., m. fl. (2024).  Biomolecular evidence reveals mares and long-distance imported horses sacrificed by the last pagans in temperate Europe. Science.