Fagskoler tilbyr en yrkesrettet utdanning på nivå over videregående opplæring.
En rapport fra Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) viser at samarbeidet
mellom fagskoler og arbeidsliv er både vanlig og vellykket.
Samarbeidet med arbeidslivet kan ta form som fagråd eller gjennom lærere som også jobber i fagfeltet. Et fagråd består av ansatte ved fagskolen og lokale bedrifter eller bransjeorganisasjoner. Disse møtes enten etter en fast plan eller ved behov. Fagrådene gir blant annet innspill til studieplaner.
De aller fleste er i jobb
– Bedriftene er svært positive til samarbeidet med fagskolene. De syns det er lettere å forholde seg til dem enn universitet og høyskoler, sier Sveinung Skule. Han direktør i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).
Fagskoler er av natur tett knyttet til arbeidslivet. Det er lovbestemt at fagskoleutdanning skal gi kompetanse som kan tas i bruk i jobb uten mer opplæring. Likevel varierer det stort hvor mange som går rett ut i jobb.
Kandidatundersøkelsen for fagskoleutdannede i 2019 og 2020 undersøkte blant annet studentenes overgang til arbeidslivet etter fullført utdanning. Den viste at de aller fleste er i jobb. Ett til to år etter endt utdanning svarte ni av ti av de spurte at de var i jobb.
– Selv om de fleste fagskolestudenter får jobb, er det store variasjoner innenfor de ulike fagområdene, sier Skule.
I den nye rapporten undersøker ekspertene om det er en sammenheng mellom hvordan utvalgte fagområder samarbeider med arbeidslivet og om kandidaten får jobb.
– Hvorvidt kandidatene går ut i relevant jobb, ser ut til å være knyttet til andre forhold enn mangler ved utdanningenes relevans, sier Skule.
I denne rapporten har de sett nærmere på tekniske, økonomisk-administrative og kreative fag.
Nesten alle får jobb innen tekniske fag
Teknologiske fag er det mest populære
fagområdet med over 13.000 fagskolestudenter i 2023, ifølge DBH fagskolestatistikk.
Bygg og anlegg, og IT-drift og sikkerhet er eksempler på teknologiske fag.
Kandidatundersøkelsen viser at kandidatene klarer seg svært godt etter fullført utdanning. Innenfor tekniske fag var 94 prosent av studentene i jobb ett til to år etter endt utdanning.
87 prosent var i jobb
innenfor fagområdet utdanningen rettet seg mot. Blant de som ikke hadde
relevant jobb, svarte over halvparten at de hadde valgt noe annet.
– Disse utdanningene er
relevante og verdifulle for arbeidsmarkedet, sier Skule.
Annonse
Han legger til at det
er et fagområde der mange av studentene allerede har fagbrev og er i relevant
jobb fra før.
Sliter med å finne relevant jobb innen
økonomi og administrasjon
Økonomisk-administrative
fag er det tredje største fagområdet med over 5.000 studenter i fjor. Lønn og regnskap, og ledelse er eksempler på økonomisk-administrative fag.
– Det er vanskeligere
for de økonomisk-administrative fagene å samarbeide med lokalt arbeidsliv. Arbeidsmarkedet der er bredere og mer uorganisert, sier Skule.
Men ifølge rapporten samarbeider fagskolene godt med arbeidslivet.
Kandidatundersøkelsen
viser at åtte av ti var i jobb ett til to år etter endt utdanning. Det er
verdt å merke seg at to av tre var i en relevant jobb. Av de som ikke var i en
relevant jobb, oppga to av fem at det ikke var mulig å få jobb i samsvar med
fagskoleutdanningen.
– Det kan være mange
årsaker til at noen av studentene innenfor økonomi og administrasjon får mindre
relevante jobber. For eksempel er det ofte et minstekrav med
bachelor i stillinger innen økonomi og regnskap i staten, sier Skule.
Vanskelig overgang til arbeid
innen kreative fag
Kreative fag er et av
de minste fagområdene med litt over 2.500 studenter i fjor. Visuell kunst, film og foto er eksempler på kreative fag.
– De kreative utdanningene involverer arbeidslivet på en litt annen måte fordi kunstfeltet er et veldig annerledes arbeidsmarked, sier Skule.
Han forklarer at de istedenfor fagråd med representanter fra arbeidslivet bruker de lærere som jobber som utøvende kunstnere ved siden av å undervise.
Kandidatundersøkelsen viser at litt under halvparten av studentene var i jobb ett eller to år etter endt utdanning. Av de som var i jobb, var tre av fem i en jobb som ikke var relevant for utdanningen.
Annonse
– Mange
av studentene innen kreative fag er forholdsvis unge. Relativt få går rett ut i
jobb fordi de velger å ta mer utdanning, sier Skule.
En av tre studenter opplever ikke kontakt med arbeidslivet
Alt i alt finner forskerne
at utdanningene samarbeider godt med arbeidslivet selv om det arter seg på
litt forskjellige måter.
Studentene
på sin side opplever samarbeidet med arbeidslivet annerledes.
Så mange som 35 prosent av studentene som
svarte på undersøkelsen, har ikke opplevd kontakt med arbeidslivet, ifølge Studiebarometeret for fagskolestudenter
2023.
– Hvordan
fagskolene samarbeider med arbeidslivet på et administrativt nivå, er ikke
nødvendigvis overførbart til hvordan studentene opplever samarbeid med
arbeidslivet. For eksempel viser NIFU sin undersøkelse at de fleste utdanningene
har et fagråd. Der kommer representanter fra arbeidslivet med innspill til
studieplaner. Dette er ikke nødvendigvis synlig for studentene, sier Skule.
I studiebarometeret undersøker eksperter om studentene har vært med på
ulike former for samarbeid med arbeidslivet. Studentene kunne for eksempel
krysse av hvis de hadde hatt gjesteforelesere fra bedrifter eller om aktører fra arbeidslivet hadde bidratt med relevante oppgaver til studiet.
De kunne
også krysse av hvis de ikke hadde opplevd noe samarbeid.
Avhenger av undervisningsform
– Hvordan studentene
opplever samarbeid med arbeidslivet, varierer innenfor de ulike fagområdene,
sier Skule.
Nesten to av fem
innen tekniske fag opplevde ingen bidrag fra arbeidslivet. Det samme gjaldt for nesten halvparten innen økonomisk-administrative fag.
Thea Tuset er leder for
Organisasjon for Norge Fagskolestudenter (ONF). Hun har noen tanker om hvorfor disse
studentene rapporterer at de opplever mindre kontakt med arbeidslivet:
Annonse
– Mange
av de økonomisk-administrative utdanningene foregår på nett eller er samlingsbasert.
Det gjør kanskje at kontakten kan kjennes lenger unna enn for de studentene
som er campusbaserte, sier hun.
Fagpersoner fra arbeidslivet
Studentene innen
kreative fag derimot opplevde høy grav av samarbeid. Under en av fem svarte at
de ikke hadde opplevd bidrag fra arbeidslivet. Nesten halvparten hadde
hatt bedriftsbesøk eller representanter fra arbeidslivet i undervisningen.
– Slik jeg kjenner de kreative fagene, er de gode til å hente inn
lærerressurser som jobber utøvende i sine bransjer. De bruker dette aktivt i
undervisningen. De fleste av disse jobber i kombinerte stillinger. I
kombinasjon med studieturer og besøk på arbeidsplassene er
nok dette en faktor som påvirker de kreative studentenes erfaring i
stor grad, sier Tuset.
Tuset kommer med en
klar oppfordring til fagskoler om hvordan de kan styrke studentenes kontakt med
arbeidslivet.
– Bruk aktivt fagpersoner fra arbeidslivet inn i undervisningen og ta
studentene med ut på arbeidsplassene.
– En av de fineste tinga jeg husker fra min studietid, var når gjestelærerne presenterte
sine kunstnerskap eller tok oss med på besøk til atelierene sine
hvor vi kunne se hvordan arbeidsdagen så ut, sier hun.
Kunnskapsprat 13. juni
Aldri før har vi hatt så mange fagskulestudenter. Hva er status nå? HK-dir legger frem funn fra tilstandsrapporten for høgere yrkesfaglig utdanning 2024 torsdag 13. juni kl. 0900 på Kulturhuset i Oslo.