Deltakerne mente at folk som ikke leverte innen tidsfrister, var mindre kompetente og at arbeidet de leverte, var av lavere kvalitet.(Foto: New Africa / Shutterstock / NTB)
Leverer du arbeidet for sent? Det kan påvirke hvordan det blir vurdert
Folk mener et stykke arbeid er mye dårligere hvis de får vite at det er levert for sent. Det viser en rekke psykologiske eksperimenter.
Er du av typen som sliter med å rekke tidsfrister, så gir en ny
studie gode grunner til å prøve å skjerpe seg. Du bør i det minste ha en god
grunn til at du er sen.
Forskerne bak studien skriver at tidsfrister er en hovedårsak til stress på jobben. Det viser forskning på dem som ikke rekker tidsfrister.
Men hva med dem som mottar det forsinkede arbeidet – blir de også påvirket?
Det gjør de. Og ikke på en god måte.
Identisk arbeid vurdert ulikt
Flere tusen deltakere i en rekke eksperimenter ble bedt om
å vurdere ting som kunst, fotografier, forretningspresentasjoner, reklameblader og nyhetsartikler.
Noen av dem skulle late som om de var ledere. I andre
eksperimenter var deltakerne ledere. Ett av forsøkene var i felt og inkluderte
lærere og studenter på en videregående skole.
De fikk vite at det de skulle vurdere, hadde blitt levert inn
før tiden, i tide eller for sent.
Hovedfunnet i den nylig publiserte studien var tydelig:
Forsinket arbeid ble konsekvent vurdert til å være av mye
dårligere kvalitet enn dersom det samme stykket arbeid ble levert i tide.
Det spilte ingen rolle om arbeidet ble levert en dag eller
en uke for sent, og det hjalp heller ikke å gi beskjed om forsinkelsen.
– Alle sammen så akkurat det samme bidraget til en
kunstkonkurranse, skoleoppgave eller forretningspresentasjon, men de klarte
ikke å se bort ifra kunnskapen om når arbeidet ble levert da de skulle vurdere
hvor bra det var, sier professor Sam Maglio til avisa The Guardian.
Deltakere i eksperimentene ble også spurt om de kunne tenke
seg å jobbe med dem som hadde levert inn de ulike arbeidene.
Men personer som ikke overholdt tidsfristen, ble vurdert som
mindre kompetente. Sen levering var også forbundet med lav integritet.
De fleste svarte at de hadde mindre lyst til å arbeide med eller
delegere oppgaver til dem som leverte ting for sent.
Å ha en veldig god grunn for forsentleveringen, var
formildende. Hvis det var noe helt utenfor noens kontroll, noe de ikke kunne ha
planlagt for, så ble ikke den sene leveringen
oppfattet like negativt.
Annonse
Forskerne anbefaler å fortelle det til sjefen eller læreren hvis du har en veldig god grunn til at du ikke rekker en frist.
– Det ser ut til å være et av de få tilfellene der
folk gir deg en sjanse likevel, sier Maglio til The Guardian.
Å levere tidligere enn tidsfristen, hadde ingen effekt på
vurderingene.
Mye som kan spille inn
Hallgeir Sjåstad er psykolog og professor ved Norges Handelshøyskole (NHH). Han
forsker blant annet på hvordan beslutninger fattes.
Han synes studiens bruk av ulike typer eksperimenter for å lære
om vurderinger av andres arbeid er interessant.
– Dette er jo vurderinger som vi gjør hele tiden,
som også påvirker hvem vi velger å samarbeide med i fremtiden. I den sammenheng
hjelper det ikke å være kompetent og gjøre et godt arbeid dersom de du
samarbeider med, konsekvent vurderer deg annerledes, sier Sjåstad til
forskning.no.
Samtidig er det alltid mye som spiller inn i
sånne vurderinger, påpeker han.
– Kvaliteten i selve arbeidet er forhåpentligvis
viktigst.
– Men studiens resultater tyder på at i den
type samfunn som studien ble gjennomført i, England og USA, så brukes det rene
tidsaspektet som en indikator for kvalitet og kompetanse.
Det er ingen grunn til å tro at man ikke ville funnet samme effekt i Norge, ifølge Sjåstad.
Men det er ikke sikkert at sammenhengen som er funnet i eksperimentene, gjelder på samme måte i virkeligheten.
Kanskje kommer det også litt an på type tidsfrist.
– Dersom det gjelder absolutte frister som utgjør
forskjellen på om man i det hele tatt klarer å fullføre arbeidsoppgaven eller
ikke, så er det rimelig å tenke at personer med høy kompetanse vil klare å
levere arbeidet sitt til avtalt tid, sier professoren.
– Når det gjelder uformelle og mer fleksible
tidsfrister, slik som de man setter for seg selv som et delmål for å sikre
fremgang i et prosjekt, så vil jeg anta at denne type tidseffekter spiller
mindre rolle for hvordan kompetansen vår og kvaliteten i arbeidet blir vurdert,
så lenge selve arbeidet som leveres er bra.