Stått opp på feil bein? Manda' morra blues forplanter seg utover arbeidsdagen og gjør deg ineffektiv, ifølge studie. - Vi må akseptere dårlige dager, sier norsk professor.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Kjæresten din snakker ikke til deg, og dusjen spruter bare kaldt vann. Så treffer kaffekoppen tåa di med et bruskdunk etter å ha forsynt favorittbuksa med en sjenerøs flekk.
Når du omsider kaver deg inn døra på jobben med en gretten innstilling, er sjansen stor for at du forblir både bjeffete og ineffektiv resten av dagen.
I hvertfall gjaldt dette amerikanske ansatte ved et call-senter, ifølge den nye studien.
- Vi så at de ansatte kunne fanges i nedadgående humørspiraler, der de startet dagen med dårlig humør, og bare ble verre og verre utover dagen.
Wilk og kollegaene installerte seg i tre uker på en arbeidsplass der 29 ansatte tok imot telefoner for et stort forsikringsselskap.
De som oppga et over middels godt humør da de stemplet inn, rangerte kundene mer positivt gjennom hele dagen, enn deres mer mismodige kollegaer gjorde.
Med godt humør, var de ansatte mer velartikulerte, og stokket det sjeldnere til for seg selv med mumling og ”øh”-lyder, ifølge studien.
De som stemplet inn med dårlig humør fikk dessuten unna mindre jobb i løpet av dagen – de snakket med færre kunder og tok flere pauser.
Det tydet på at de trengte å komme seg vekk, og klarte ikke å sitte der og ringe og late som, sier Wilk.
- Kunder forverret ikke humøret
Til gjengjeld var det en større sjanse for at et nedtrykt utgangspunkt skulle snu til det positive, enn at en sprudlende start på dagen skulle ende i fortvilelse.
40 prosent av de sure kundebehandlerne ble i bedre humør utover dagen, mens bare 17 prosent av de glade surnet, ifølge studien.
Ifølge Wilk påvirket kundesamtalene humøret mest i positiv retning, og surmulende kunder gjorde ikke humøret dårligere.
- Hvis du er i dårlig humør, virker det som det hjelper å snakke med andre som føler seg like nedfor som deg. Kanskje de ansatte dessuten fikk forløst litt gruff i sin reaksjon på frekke kunder, sier hun i pressemeldingen.
- Kjenner ikke til humørårsak
Annonse
Arbeidsgiveres straffetiltak mot en stakkars arbeidstaker som kommer for sent, kan kanskje virke mot sin hensikt, mener hun.
- Ut fra funnene våre, er det viktig at selskaper finner metoder for å hjelpe arbeidstakerne med å starte dagen med en positiv innstilling, sier Wilks.
Professor i arbeids- og organisasjonspsykologi ved NTNU, Per Øystein Saksvik, synes det er å gå litt langt å foreslå positivitetstiltak basert på en studie som ikke undersøker årsakene til de ansattes labre humør.
- Kanskje var det noe skjellsettende som skjedde nettopp den morgenen, som gjorde at man var i dårlig humør, sier han til forskning.no.
Det er langt fra sikkert at trivselstiltak vil kompensere for private problemer, selv om det selvsagt er bra med positive tiltak, mener Saksvik.
- Dette er en dessuten en litt typisk amerikansk studie som undersøker hva som kan øke effektiviteten på jobb. Kanskje er det bedre å akseptere at folk har litt varierende humør, og ikke alltid er like effektive. En dårlig dag i ny og ne må vi kunne akseptere, sier han.