Trondheimsbedriften Chapdrive skal teste sitt hydrauliske gir på vindkrafttestsenteret i Bjugn. Utfordringen er å skalere opp kjent teknologi.
Hydrauliske gir er ikke ukjente innretninger innenfor industrien. Personene bak Chapdrive tenker seg at store vindturbiner kan utstyres med denne teknologien.
Foten
Fordelen er at gir og generator kan plasseres ved foten av tårnet, og dermed redusere størrelse og vekt dramatisk i maskinhuset (nacellen) på toppen.
Dette kan være av avgjørende betydning, nå som vindkraftprodusentene ønsker å installere vindturbiner på 5-10 MW ute på det åpne havet.
- Men så store hydrauliske gir finnes ikke i dag, sier daglig leder Åsmund Furuseth hos Chapdrive.
- De største, kommersielle hydrauliske girene som er tilgjengelige, er på 1,2 MW. Vi tror at det er mulig å skalere opp teknologien, sier han.
Derfor må produsentene teste og verifisere en oppskalert teknologi, og ikke minst utvikle kontroll- og styresystemene.
Dette har Chapdrive fått rundt 2,25 millioner kroner av forskningsprogrammet Renergi for å gjøre. Totalt koster testinstallasjonen rundt 7,5 millioner kroner.
Fakta om prosjektet
Prosjektnavn: Hydrostatic drive for use in an offshore wind turbine or tidal turbine
Prosjekttid: 2007-2008
RENERGI støtte: 2 251 000 kroner
Deltakere: Chapdrive, NTNU, SINTEF, IFE, Viva AS
Kvalitetssikrer
- Bidraget fra Forskningsrådet «kvalitetssikrer» oss dessuten i forhold til industrielle samarbeidspartnere.
- Derfor har vi nå fått kontakt med solide aktører som StatoilHydro, Statkraft og Shell.
- I tillegg har vi fått til et godt samarbeid med en så viktig industriell underleverandør som Hägglunds, som produserer motorer til hydrauliske gir. De er overbevist om at dette stort sett er et spørsmål om oppskalering, sier Furuseth.
I prosjektet på Valsneset i Bjugn, der SINTEF gjennom selskapet Viva AS driver en teststasjon for vindkraftteknologi, er Chapdrive i ferd med å installere en innleid 225 kW turbin fra Vestas.
Denne turbinen skal modifiseres ved at det mekaniske giret erstattes med Chapdrives hydrauliske løsning.
- Vi skal i første omgang kjøre testen fram til mars, men håper å kunne forlenge ut 2008, sier førsteamanuensis Ole Gunnar Dahlhaug ved NTNU.
Annonse
Enda større
Annen fase, trolig i 2008, blir å teste teknologien på en større vindturbin, rundt 1 MW.
Tredje fase kommer litt lenger ut i tid. Da håper Dahlhaug at de skal kunne få teste det hydrauliske giret på en 3-5 MW turbin.
- Det blir den definitive testen. Så stort maskineri har, så vidt meg bekjent, aldri vært utstyrt med hydraulisk gir før.
Chapdrive etter Chapple
Dahlhaug var personen som, gjennom sitt engasjement for tidevannskraftprodusenten Hammerfest Strøm, så potensialet i hydrauliske gir.
Han gikk til kollegaen professor Peter Chapple, som er ekspert på utvekslinger.
- Jeg får ofte spørsmål om vedlikeholdet av et hydraulisk gir, om det ikke er for krevende for det røffe maritime miljøet ute i Nordsjøen.
- Men, for å sitere professor Chapple: Dagens fly er stappet med hydrauliske innretninger. Og det finnes knapt noe maskineri med færre feil enn fly.
- Det blir også lettere å drive periodisk vedlikehold, når maskineriet flyttes ned i sokkelen ved havoverflaten, påpeker Dahlhaug.