Kroppen endres trolig mye mer sprangvis enn vi har tenkt oss.

Du aldres raskest når du er 44 og 60 år, ifølge ny studie

Aldringen er ikke noen jevn prosess gjennom livet.

Publisert

Våkner du om morgenen, ser deg i speilet og oppdager rynker rundt øynene du aldri har sett før?

Ser folk du har kjent en god stund, plutselig mye eldre ut?

Noen av oss har tenkt på aldring som en prosess der vi sakte, men sikkert blir eldre. Nå gir en ny studie støtte til dem som mener noe helt annet.

Studien konkluderer med at aldring er noe det skjer ekstra mye av når kroppen vår runder 44 år og 60 år.

– Virkelig dramatiske endringer

Studien som er utført i California, viser aldring som en mer komplisert prosess enn tidligere antatt.

– Det skjer noen virkelig dramatiske endringer på visse tidspunkter i livet, sier genetikeren Michael Snyder til The Guardian.

Han leder forskningssenteret ved Stanford University, hvor studien ble utført. Han har også ledet arbeidet med studien.

Endringene med topp når vi er 44 år, overrasket forskerne mest.

Den første antakelsen deres var at disse endringene kunne knyttes til kvinners menopause. Men forskerne fant de samme endringene hos de mannlige studiedeltagerne.

Det tyder på at det handler om mer grunnleggende endringer i kroppen enn «bare» hormonelle endringer.

Så helt klart større endringer

I studien publisert i tidsskriftet Nature Aging, har forskerne analysert en rekke biologiske markører i kroppen hos 108 deltakere i alderen 25 til 75 år. Dette har de gjort over en periode på opptil sju år.

Forskerne har kikket på over 100.000 ulike molekyler og mikrober i kroppen.

Det var altså da deltagerne var i midten av 40-årene og i begynnelsen av 60-årene at forskerne så klart større endringer i mengden av ulike molekyler i kroppen som proteiner, lipider (fettstoffer) og karbohydrater.

Antallet endringer i molekyler og mikrober går tydelig i bølger under aldringen vår, finner forskerne. To tydelige topper viser seg ved 44 og 60 år. De samme bølgene ble oppdaget ved bruk av ulike verdier.

De så også store endringer i mengden mikroorganismer som bakterier, virus og sopp vi har i kroppen.

Tåler mindre alkohol og kaffe

Både rundt 44 år og rundt 60 år fant Stanford-forskerne endringer knyttet til hud og muskler.

Endringer som kan føre til økning i hjerte-karsykdommer, dukket framfor alt opp rundt 44 år. Da så forskerne også endringer som kan føre til at du tåler mindre alkohol og kaffe.

Etter rundt 60 år så forskerne at særlig immunsystemets evne til å bekjempe sykdommer kunne bli svekket. Dette kan forklare økningen i aldersrelaterte sykdommer etter 60 år.

Har funnet markører

Geir Selbæk er forskningssjef ved Nasjonalt senter for aldring og helse og professor i geriatri ved Universitetet i Oslo.

Han forteller at forskere de siste årene har funnet spesifikke mønstre i markører på cellenivå, slik som arvestoff og proteiner, som kan knyttes til aldring.

Forsker Geir Selbæk.

– Det nye med denne studien, og noen få andre studier, er at aldringen målt med disse biologiske markørene, ikke ser ut til å øke jevnt. Over 80 prosent av de mange tusen markørene forskerne så på i denne studien, økte mest midt i 40-årene og når man passerer 60 år.

Forandringen ved 60 år

Selbæk er ikke veldig overrasket over at det kan skje mye i kroppen når vi er rundt 60 år.

– Markørene man fant ved 60 år, var særlig knyttet til nedbryting av karbohydrater og immunregulering.

– Det er godt kjent at immunapparatet har betydning for aldring, ved at graden av kronisk inflammasjon i kroppen øker og fremskynder aldringsprosessen.

– Vi har sett fra tidligere undersøkelser at det kan skje et fall i funksjonsnivå ved inngangen til 60-årsalderen. For eksempel kan noen kognitive funksjoner blir raskere svekket i denne alderen.

– Mange rapporterer også at arbeidslivet blir stadig mer krevende etter fylte 60 år. Noe som kan gjenspeiles i at noen velger å pensjonere seg helt eller delvis ved 62 år.

Forandringen ved 44 år

– Forandringen midt i 40-årene har vi trodd at har med periomenopause hos kvinner å gjøre, altså perioden før man kommer i klimakteriet.

– Men denne studien viser at det samme gjelder menn, sier Selbæk.

Som minner om spekulasjonene knyttet til om også menn gjennomgår en form for klimakterium i 40-årsalderen.

– En rekke tegn på såkalte ikke-smittsomme sykdommer, som for eksempel hjerte- og karsykdommer, begynner å bli merkbare i 40-årene. Fallet i testosteron starter også for alvor i denne perioden.

For mange er 40-årsalderen i dag en spesielt stressende del av livet. Stanford-forskerne peker på at dette for ganske mange fører til endret livsstil og økt alkoholbruk.

Geir Selbæk peker, i likhet med Stanford-forskerne, på at dette skjer på et tidspunkt av livet hvor markører i kroppen viser at evnen til å bryte ned alkohol og fett blir redusert.

Muskeltrening og kostholdsendring

Stanford-forskerne mener at denne forskningen kan brukes av både leger og folk flest.

Det kan blant annet handle om å øke trening og belastning av muskler, nettopp på to tidspunkter i livet hvor mye nå tyder på at muskelmassen vår svekkes ekstra mye.

Kostholdsendringer kan også være særlig aktuelt når man er i midten av 40-årene og i begynnelsen av 60-årene.

Også økt aldring ved 78 år

Geir Selbæk understreker at selv om denne studien er gjennomført på en god måte og er publisert i et svært anerkjent tidsskrift, så bør man være forsiktig med å trekke for sterke konklusjoner.

– For det første er det stor individuell variasjon i hvordan aldring utvikler seg.

– Det kan også være andre ting som påvirker aldringen, som ikke er målt i denne studien. Jeg tenker da særlig på livsstil.

Professoren trekker også fram at studien er nokså liten, med bare drøyt 100 deltagere. Så disse resultatene trenger å bli bekreftet i større studier.

– Til slutt er det viktig å merke seg at man ikke har inkludert deltagere over 75 år i denne studien.

– Tidligere studier har vist at det skjer en tilsvarende «spurt» i aldringen rundt 78 år, altså når man nærmer seg 80-årsalderen.

Referanse og kilde:

Xiaotao Shen m.fl: «Nonlinear dynamics of multi-omics profiles during human aging», Nature Ageing, august 2024.

The Guardian: «Scientists find humans age dramatically in two bursts – at 44, then 60», 14. august 2024