Det fineste sengetøyet, granbar i en krukke, pen duk, gyllen dekorasjon og papirpynt i vinduet. Slik pyntet vanlige folk til jul på 1800-tallet.(Foto: Nina Kristiansen)
Slik var jula før Norge ble rikt
Julefeiringen på 1800-tallet lignet ikke på dagens voldsomme julefeiring. Særlig ikke i begynnelsen av århundret.
I hovedstaden
Christiania, nå Oslo, bodde bare 9.000 mennesker i 1801. De fleste var fattige, men noen
få familier tilhørte borgerskapet.
Også de
rike familiene feiret en mer lavmælt jul enn i dag.
– Folk
kunne ikke fråtse i jula. De måtte spare på maten, som skulle rekke helt til
våren, sier historiker Ragnhild Hutchison.
– De
kunne ikke bare kjøpe mer om de gikk tom for enkelte matvarer.
Spiste bedre tidligere på høsten
På høsten ble
avlingene og slakt konservert for hele vinteren. Det var mye arbeid, som varte
til advent. Grønnsaker ble syltet, tørket eller lagret i kjelleren. Kjøttet ble
saltet, røkt eller tørket.
– Det
var under slaktingen at folk spiste ferskt kjøtt. De spiste nok kanskje bedre i slaktesesongen enn i jula, sier Hutchison til forskning.no.
Til jul var det fenalår, spekeskinke og røkte julepølser.
Fisken var derimot fersk året rundt.
– De spiste mye fisk, også til jul, sier Hutchison.
Påsken var viktigst
De startet ikke feiringen så tidlig som oss. Advent var tid for refleksjon.
Dessuten var
påsken den viktigste høytiden i året, ikke jula.
– Folk
var veldig religiøse. Når du lever i en tid da du lett kan dø når som helst
av hva som helst, så er det mye viktigere at Jesus døde for våre synder, slik
at han kan gå i forbønn for oss hos Gud, sier Hutchison.
Nøktern julefeiring for arbeiderfamiliene
I 1846 hadde byen tredoblet seg. Nå bodde det rundt 26.000 i Christiania.
– Jula hos arbeiderfamiliene var svært nøktern, forteller Gro Røde. Hun er historiker
og formidlingsansvarlig for arbeiderkultur og industrihistorie ved Oslo museum.
Annonse
Men
folk gjorde forskjell på jul og hverdag.
– Mennesker i vår
kultur har alltid feiret når sola snur. De vasket huset, tok fram et nytt
såpestykke og en fin kniplingsduk, byttet gardiner og sengetøy, sier Røde.
Duken
skulle være hvit. På den la folk fargeglade, heklede brikker eller glanset
papir eller tråd. Det skulle også være noe gyllent, noe som skinte.
Mest mulig jul for minst mulig kroner
– De brukte det de
hadde. De fleste hadde ikke noe julebudsjett. Lønnsstatistikkene fra den tiden
viser at det gikk akkurat rundt, sier Røde.
Hun
har intervjuet gamle folk i Sagene bydel.
– De forteller
begeistret om hva foreldrene deres klarte å få ut av det lille de hadde, sier
Røde.
Kvinnene vasket til jul. Rommene luktet julerent av grønnsåpe. De var også gode til å lage skikkelig fest med lite penger.
– Alt handlet om å få mye ut av lite. Mødrene gikk i stedet for å ta trikken for å spare to øre, og de gikk langt for å handle der det var billigst, sier Røde.
Det var annerledes for dem som bodde på bygda. De hadde kjøtt, grønnsaker og frukt.
– Heldige var de i byen som kjente folk på landet. Da fikk de matvarer tilsendt, sier Røde.
Forfatteren
Oskar Braaten var sønn av en enslig mor som jobbet i tekstilindustrien. Han skrev om arbeiderbarnas jul i Aftenposten 24.12.1921. Det beste var at foreldrene var hjemme. «Vi hadde noen
ved siden av oss når vi våknet om morgenen. Vi hadde noen til å stelle maten for
oss og skjenne på oss, vi hadde noen å henge i skjørtene på, og grine på.»
Annonse
Men de voksne var bekymret: «Hvordan skal dette gå når vi ikke har arbeid
mellom jul og nyttår. Det blir nok lenge før vi kommer på rett kjøl igjen.»
– De hadde ulønnet
ferie fra jul til nyttår, forteller Røde.
Ett egg første juledag
Kjøttforbruket var lavt. Til vanlig ble kjøtt servert på søndagene, og kanskje lapskaus eller kjøttsuppe på onsdag. De spedde ut kjøttmaten med byggryn.
På julaften spiste de godt. Margit, født i 1898 på Oslos østkant, forteller: «Til jul hadde vi steik, pølse og stua kål. Julaften var eneste dagen i året vi virkelig kunne spise oss mette på god mat. Julemorgenen fikk vi også julekake og kaffe.» (Fra Historie nedenfra, 1984)
– Noen hadde gris i et vognskjul, eller de kjøpte kjøtt på gårder i nærheten, sier Røde.
Et arbeiderbarn, født i 1879, forteller at de hadde gris til jul og at de kjøpte poteter og saltsild om høsten. «Så ble det å hangle gjennom vinteren med vassvelling og rugmelsgrøt med surmelk.» (Fra Edvard Bulls Arbeidsfolk forteller, 1955)
Resten av jula var maten som til hverdags.
Trangbodd med finstue
Familiene
bodde trangt. Mange bodde på ett rom og kjøkken med do ute i bakgården.
Noen
hadde to rom. Da var det ene rommet ofte en finstue som bare ble brukt til jul og fest.
Det
har vært gjort et omfattende innsamlingsarbeid av folks historier opp gjennom
tidene i regi av museer og universiteter.
Annonse
– Mange forteller
om det avlukkede rommet. Der kunne det stå et arvet
salongbord og to fine stoler. Kanskje en onkel har laget en utskåren hylle. Der
var den fineste parafinlampen og duk med broderier, sier Røde.
Selv
om det ikke henger på greip å stenge av et rom når leiligheten er liten og
familien er stor, kan Røde likevel forstå det.
– De sparte på
veden, seinere strømmen. Selv de med større plass, stengte av rom når det ble kaldere på høsten. Dessuten representerte rommet noe bedre.
Der kunne kvinnene med dårlig råd, mange unger og mye kaos gå inn og puste ut. De så drømmen sin, så fint de kunne ha det – lik de
fine familiene, sier Røde.
Til
jul var finstua i bruk. Den ble pyntet til jul.
Julepynten
ble laget for hånd, ifølge Ragnhild Hutchison. Papir ble klippet i strimler og brukt til pynt. De lagde lenker av glanspapir.
– Det var en måte å få tiden til å gå
på i en verden uten skjermer, sier Hutchison.
Juletre i en krukke
Hos borgerskapet ble det vanlig med juletre rundt 1850, hos resten av befolkningen først rundt 1900, ifølge Norsk Folkemuseum.
– Men det er gammel tradisjon å bringe grønne kvister inn i stua, fra einerbærbusk eller gran, sier Røde.
Frelsesarmeen,
Indremisjonen og enkelte arbeidsgivere inviterte til juletrefest. Der var det
juletre. Og barna fikk pose med noe godt oppi.
Gustav Johansen, født i 1880, vokste opp i Fredrikstad. Faren jobbet på et sagbruk som lagde juletrefest for arbeiderbarna. Da «fikk hver av barna en gave, en strikket lue, halsskjerf, våtter, sokker eller strømper eller et par trebunntøfler: da var det veldig jubel og glede.» (Fra Edvard Bulls Arbeidsfolk forteller, 1955)
Hjemme fikk arbeiderbarna også nyttige gaver. Mamma strikket nye ullsokker til alle barna til jul. En luksusgave ville være en nydelig, parfymert såpe.
– Og var du så heldig at pappa kunne snekre og spikre, så kunne du få dukkeseng, båter og leketøy, forteller Røde.
Annonse
Mange flere folk
Mot slutten av 1800-tallet hadde byen vokst enormt. Nå bodde det rundt 225.000 i Oslo.
Folk flyttet inn fra landsbygda til nye muligheter for arbeid i byen. Her fikk også kvinner seg jobb, i fabrikkene eller hos tjenestejenter hos rikere familier.
Kvinner fikk lavere lønn enn mennene. Mesteparten av det de tjente, ble
levert til foreldrene, som fikk råd til å heve levestandarden med nye møbler og
madrasser. Når jentene ble gift, mistet de jobben.
To nye kirker
I
1891 blir to kirker åpnet på østkanten av Oslo: Sagene kirke og Paulus kirke på
Grünerløkka.
– Det var en stor
seier for mange i arbeiderklassen. Befolkningen vokste raskt øst for elva, og
mange hadde med seg gudstroen, sier Røde.
Folk strømmet til Sagene kirke da den åpnet lille julaften.
– Det må ha vært
litt som å gå på konsert i Telenor Arena i dag. Kirken var enorm og hadde et
stort kirkeorgel. Det hadde ikke folk hørt før, sier Røde.
På slutten 1800-tallet gikk det en
religiøs vekkelse over landet. Det var frikirker og teltmøter overalt.
De lekte sammen
– Jula var en anledning til å samle folk, men all reise tok lang tid, sier Hutchison.
Første tog gikk i 1854, mellom Eidsvoll og Christiania. All annen reise gikk med hest og vogn eller båt.
Når folk var sammen i jula, lekte de.
– Både barn og voksne lekte blindebukk, gjemsel og andre
leker. Voksne menn kunne ses ute på akebrett i Christiania hele vinteren - ikke
alltid helt edru. Unge menn uten familie festet i juleferien, sier Hutchison.
Bu32tikkene spredde seg etter hvert som stadig flere fikk lønnsarbeid eller betalt i i penger.
Ut over
1800-tallet og inn i neste århundre ble julefeiringen sakte, men sikkert mer lik den vi kjenner i dag.
– Det ble en markedsøkonomi. Det ble mye mer handel, folk kunne kjøpe julematen i butikkene. Hele året ble mer kommersielt, sier Hutchison.