Rådgiveren forteller at ungdommene som oppsøker han, har svært ulike problemer. Noen trenger hjelp til å sortere tankene sine, mens andre sliter med mobbing, rus og overgrep. (Illustrasjonsfoto: fizkes / Shutterstock / NTB scanpix)
Mye hjelp i lavterskeltilbud for unge som sliter
For to år siden ansatte Bodø kommune en rådgiver som skal sitte tilgjengelig for alle elever som trenger noen å dele tankene sine med. Forskere mener ordningen er svært lovende.
– Det ser ut til at Bodø kommune har fått til noe andre kommuner bare drømmer om.
Det sier seniorforsker Terje Olsen, som har drevet følgeforskning av prosjektet «Vær i skole». Prosjektet er et lavterskeltilbud som satser på forebygging og tidlig innsats for ungdommer som trenger en kvalifisert voksen å snakke med om vanskelige forhold i livet sitt.
Terje Jonassen ble i 2015 engasjert som rådgiver i psykisk helse og har siden vært disponibel for ungdommer som trenger det, på Bankgata ungdomsskole og Løpsmark skole i Bodø.
– Det har vært veldig verdifull for meg å være der ungdommene er, understreker Jonassen. Han har jobbet som ungdomsterapeut ved BUP (Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk) i 20 år. På skolene bruker han mye mindre tid på møtevirksomhet og andre tidstyver.
– Jeg er først og fremst terapeut. Og elevene trenger ikke å vente i månedsvis på en avtale, sier Jonassen.
Han jobber tett opp mot helsesøster, lærere og foreldre for å fange opp elever som trenger rådgivning. Avtaleboka er som oftest velfylt. Problemene er mange og varierer i alvorsgrad, og i de mest kompliserte sakene er barnevernstjenesten også en samarbeidspart.
– Noen trenger bare å få ryddet litt i tankene sine, men jeg har også alvorlige tilfeller knyttet til grove overgrep og rus, sier Jonassen.
Terje Jonassen i korridoren på Bankgata ungdomsskole. (Foto: Thoralf Fagtertun)
Til kontoret hans kommer elever som sliter med mobbing, som har opplevd tap eller brudd i familien og strever med ensomhet.
– Mange opplever å være ensom med sine tanker. Og tankene får gjerne veldig mye oppmerksomhet i elevenes hverdag.
Den erfarne terapeuten forteller at sosiale medier fremstår som en ny belastning for ungdommer.
– Det er en helt annen utfordring enn for 15 år siden. Ungdommene føler seg målt og veid etter antall likes, sier Jonassen.
Nordlandsforskning har tidligere skrevet om sammenhengene mellom å slite på skolen og mobbing, annerledeshet, ensomhet og oppbrudd i barndom og oppvekst. Denne kunnskapen har Bodø kommune og Nordlandssykehuset tatt på alvor gjennom prosjektet «Vær i skole».
Nordlandsforskning har fulgt prosjektet og vurdert det gjennom åpne, kvalitative intervjuer med involverte parter, samt deltakelse på møter mellom samhandlingspartene i prosjektet. Av personvernhensyn valgte forskerne å utelate elever som informanter.
Seniorforsker Terje Olsen karakteriserer ordningen som lovende.
Annonse
– Lærerne gir uttrykk for at rådgiveren har gjort en forskjell. Han har gitt dem avlastning på forhold som de synes er vanskelig og krevende å følge opp. Også rektorene er fornøyd. De opplever at rådgiveren har den nødvendige kompetansen for å følge opp elevene som har problemer, sier Olsen.
– Det å bringe kompetanse fra spesialhelsetjenestene inn i de kommunale tjenestene, synes å ha et betydelig potensial for å avklare problemstillinger hos ungdommer på et tidlig stadium, før de utvikler seg til å bli alvorlige.
«Vær i skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling ved Nordlandssykehuset, Bodø kommune, Bankgata ungdomsskole og Løpsmark skole. Prosjektet er finansiert med driftsmidler fra Fylkesmannen i Nordland.
Referanse:
Anvik, C.H., Gustavsen, A., Olsen, T.: Vær i skole - Lavterskeltilbud med spesialistkompetanse. Rapport fra Nordlandsforskning (2017) (Sammendrag)