Overvekt aktiverer tre gener som disponerer for fettlever, viser ny forskning. Overvekt øker risikoen for fettlever markant. (Foto: Tish1 / Shutterstock / NTB scanpix)

Overvekt aktiverer gener for fettlever

Flere og flere mennesker får fettlever. Nå viser ny forskning at genvarianter som disponerer for sykdommen, stort sett bare er aktive hvis man er overvektig.

200 prosent fettøkning

Hos overvektige øker en risiko-genvariant mengden fett i leveren med 200 prosent (altså en tredobling). Blant slanke øker mengden med om lag 50 prosent. En genetisk variant for fettlever har altså også en effekt hos slanke, men den er mye mindre enn hos overvektige.

Stefan Stenders forskning

Les mer om Stefan Stenders forskning i artikkelen «Ny folkesygdom: Fedtlever er ved at gøre sit indtog».

Slik har forskerne gjort

Stefan Stender & co har brukt genetiske data om 130 000 dansker og amerikanere.

De har funnet varianter i tre gener som er involvert i opphopning av fett i leveren:

PNPLA3 er involvert i hvordan leveren lagrer fett.

TM6SF2 styrer eksporten av fett fra leveren til blodet.

GCKR øker konverteringen av sukker til fett i leveren.

Forskerne har også laget leverskanninger for å følge med i hvordan fettlever utvikler seg hos folk som er genetisk disponerte.

Alkoholikere er ikke de eneste som risikerer å få problemer med leveren. Flere og flere i den vestlige delen av verden hoper opp for mye fett i det livsviktige organet, selv om de ikke drikker for mye.

Årsak: Overvekt øker risikoen markant, og du kan være genetisk disponert. Fettlever kan utvikle seg til livstruende sykdommer som kronisk leversvikt og skrumplever.

Nå viser ny forskning at overvekt kan forsterke effekten av de genvariantene som disponerer for tilstanden. Så hvis du både er overvektig og har bestemte gener, har du høy risiko for å bli syk i leveren, som sørger for å filtrere blod og konvertere kroppens avfallsstoffer.

Overvekt aktiverer gener

Tre genvarianter som øker risikoen for fettlever, er spesielt virksomme hvis man er overvektig, viser den nye studien.

– Det ser ut til at overvekt eller kalorioverskudd er en forutsetning for at genvariantene som disponerer for fettlever, skal være aktive, sier forskeren bak, Stefan Stender som er postdoktor ved University of Texas, Southwestern Medical Center, Dallas, USA.

– Jo tykkere man er, jo større er effekten av genvariantene, fortsetter han.

Overvektige med en av de tre genvariantene har opptil tre ganger så mye fett i leveren som overvektige som ikke har noen av dem.

Hos slanke mennesker spiller genvariantene en minimal rolle. Studien er publisert i tidsskriftet Nature Genetics.

Miljø og gener spiller sammen

Funnet er et ganske enestående eksempel på at miljøfaktorer, i denne tilfellet overvekt, kan aktivere genvarianter.

– Samspillet mellom gener og miljø blir mye debattert. Det er mange spekulasjoner, og det har blitt publisert enkelte funn, men de er sjelden så tydelige og robuste som her, sier Stefan Stender, som driver forskning med en bevilgning fra Det Frie Forskningsråd i Danmark.

– Vi vet ikke hva den nøyaktige mekanismen er, men det er veldig tydelig at overvekt øker effekten av de tre genvariantene. Det er sjelden en miljøfaktor betyr så mye for genenes funksjon, fortsetter han.

Fedmegen aktiveres av inaktivitet

Torben Hansen, som er professor ved seksjon for metabolsk genetikk ved Københavns Universitet, forsker også på genetiske risikofaktorer for fettlever. Han har ikke vært involvert i den nye studien, men han mener den er svært interessant.

– Studien viser at det er en signifikant interaksjon mellom høy BMI og bestemte genvarianter. Det er første gang noen har påvist slike interaksjoner for fettlever, sier Hansen.

Det er likevel ikke overraskende, mener han. I en tidligere studie har han og kolleger vist at noe lignende er involvert for et bestemt gen som kalles FTO, som disponerer for overvekt.

– Hvis man trener, slår ikke genvarianten igjennom. Da legger man ikke på seg, selv om man har denne varianten. Men hvis man ikke beveger seg, legger man på seg mer enn andre inaktive, sier Hansen.

Kan brukes til målrettet behandling

Det nye funnet kan på sikt brukes til å identifisere personer som har for spesielt høy risiko for overvekt eller fettlever.

Overvektige personer kan kanskje testes for de tre genvariantene som disponerer for fettlever.

– Vi kan identifisere de som er i høyrisikogruppen. Hvis man har de tre genvariantene, er det særlig god grunn til å slanke seg, sier Torben Hansen.

Stefan Stender mfl: «Adiposity amplifies the genetic risk of fatty liver disease conferred by multiple loci», Nature Genetics 2017, doi: 10.1038/ng. 3855. Sammendrag.