«Åh nei!» Det er alltid irriterende å stå uten en tråd på kroppen og oppdage at man har glemt håndkleet. Men kan man egentlig låne håndklær av andre? Eller kan det være helseskadelig? (Foto: CroMary / Shutterstock / NTB scanpix)

Spør en forsker: Kan du bli syk av å dele håndkle med andre?

En lærer vil vite om det er greit å la elevene dele håndklær etter kroppsøving. Spørsmålet er om elvene kan smitte hverandre med farlige bakterier.

«Øhh, jeg har glemt gymtøy og håndkle … Hva gjør jeg?»

Spørsmålet oppstår i de fleste skoleklasser. Elevene glemmer ofte gymtøy og håndkle.

Det gjelder også i elevene til Claus Friis Tøttrup. Han har bedt elevene om å låne håndklær av kamerater, men nå har han blitt i tvil.

«Jeg råder elever som har glemt håndkleet, til å låne et av en kamerat. Men jeg lurer på om det er en helserisiko, for eksempel overføring av bakterier og virus? Kan elevene bli syke?», spør Tøttrup.

– Det er ikke en god idé

Professor Søren Riis Paludan fra Institut for Biomedicin ved Aarhus Universitet gir et kontant svar:

– Jeg ville ikke råde barn til å dele håndklær, sier han.

Håndklær kan være fylt med bakterier og virus, forklarer han.

– Barna kan smitte hverandre med fotvorter, håndvorter og forkjølelse, forteller Paludan.

Man skulle kanskje tro at smittefaren var lav fordi elevene nettopp har dusjet, men slik er det ikke, forteller forskerne.

– Uansett hvor godt du vasker deg, vil det alltid være bakterier på huden. De er i hårsekkene, omkring munnhulen og ved tarmkanalen, forklarer Leif Percival Andersen, som er førsteamanuensis ved Institut for Immunologi og Mikrobiologi ved Københavns Universitet.

Han fraråder også å dele håndklær.

Risiko for barnemark og influensa

Barna kan også smitte hverandre med omgangssyke, barnemark, barnesår, influensa og stafylokokker, forklarer de to forskerne.

– Stafylokokker er det vi har sett flest problemer med. De kan utvikle multiresistens, sier Andersen.

Stafylokokker finnes på slimhinnene og på huden, og de kan føre til byller og infeksjoner.

– Om lag en fjerdedel av befolkningen har stafylokokker, som for det meste er helt ufarlige. Men hos noen få kan de utvikle seg til multiresistente bakterier, som for eksempel MRSA, som ikke kan behandles med standardantibiotika, forklarer han.

Multiresistente bakterier har ofte ingen symptomer, men hvis man får en infeksjon, kan den være vanskelig å bli kvitt, forteller han.

Overfører smitte

Det er altså god grunn til å huske håndkleet.

Som nevnt smitter bakterier og virus særlig der kroppen har åpninger. For eksempel ved munnåpningen, i hudens talgkjertler eller ved endetarmsåpningen.

– Når man tørker seg, kan man treffe en vorte som har virus i seg. Hvis det går et ørlite hull i den, har du celler med virus i på håndkleet. De kan smitte den neste som låner det, sier Søren Riis Paludan.

– Det er alltid en risiko

Forskerne kan likevel ikke si nøyaktig hvor stor risikoen er.

– Barn er allerede i tett kontakt når de leker, og de tar hele tiden i de samme tingene. Derfor er det vanskelig å utelukke at de vil smitte hverandre, uansett om de deler håndkle eller ikke. Likevel er det lettere å bli smittet med for eksempel fotvorter hvis man deler håndkle, mener Paludan.

Leif Percival Andersen er enig, men understreker også at det ikke er grunn til panikk.

– Det er ikke særlig farlig, men det er alltid lurt å senke risikoen hvis man kan, sier han.

Han påpeker at flere faktorer påvirker risikoen.

– Det handler både om hvor rent håndkleet er og om barnets immunforsvar. Hvis barnet allerede har et svekket immunforsvar, vil han/hun være mer tilbøyelig til å bli syk.