En åttearmet blekksprut på et korallrev. (Foto: Science Photo Library)

Blekksprutens gener har blitt kartlagt

Selv om den er i slekt med kamskjell og andre bløtdyr, er den enormt avansert.

De finnes overalt i havet. På store dyp og i fjæra. De kan være bitte små eller gigantiske. Selv om de er ganske vanlige i havet, kan du fortsatt få følelsen av at du ser på en besøkende fra det ytre rom.

Blekkspruten har mange egenskaper som skiller den fra andre dyr i havet. En amerikansk forskergruppe har kartlagt arvestoffet til en underart av åttearmede blekkspruter, som er bedre kjent som Octopus. Akkurat denne arten heter California two-spot octopus.

De finner store forskjeller mellom blekkspruten og andre bløtdyr. Dette er dyr som ikke har ryggrad, og som ofte har bløt og slimete hud. Blekkspruten tilhører klassen Cephalopoda, som ligger under bløtdyrene.

Forvirrende nok heter klassen også blekksprut på norsk, men i denne artikkelen mener vi åttearmede blekkspruter når vi skriver blekksprut.

Mange strenger å spille på

Blekksprut har en hel haug med spesielle egenskaper. De har et velutviklet nervesystem og har mer enn seks ganger så mange nerveceller som en vanlig mus, skriver forskerne i artikkelen som er publisert i Nature.

Dermed er de ganske smarte. Blekksprut kan lære, de forstår at de må åpne et syltetøyglass for å komme seg til godbiten inni glasset, og de klarer å åpne lokket på syltetøyglasset, som eksempel.

Åttearmede blekkspruter har også en ekstrem kamuflasjeevne som du kan se i videoen under.

To genfamilier

Selv om arvematerialet dens er annerledes enn hos andre bløtdyr, fant forskerne stort sett de samme genene som hos andre virvelløse dyr.

– Blekkspruten har et vanlig bløtdyr-genom som har blitt satt sammen på en helt annen måte, sier Caroline Albertin i en pressemelding. Hun er medforfatter av artikkelen og forsker ved universitetet i Chicago.

– Det er nesten som genomet har blitt mikset i en blender.

Men det er noen store unntak. Genomet er mye større enn hos andre bløtdyr. Spesielt to genfamilier er forskjellig og større. En av disse kalles protokadheriner, og styrer utviklingen av nerveceller. Dette er uvanlig, siden mange har trodd at disse genene hovedsakelig finnes hos virveldyr, skriver forskerne.

Forskerne tror at blekksprutens evolusjon har gjort disse genene veldig viktige, siden den har utviklet et komplekst nervesystem.

Den andre genfamilien spiller en rolle i blekksprutens utvikling. Her fant Forskerne mange hundre spesielle gener som er unike for blekksprutfamilien. Genuttrykket fra disse ligger bak blant annet sugekopper og blekksprutens kamuflasjehud.

Disse to genfamiliene gjør blekksprut til blekksprut, og det er den eneste store forskjellen mellom disse dyrene og vanlige skjell.

Se blekkspruten dra en krabbe ut av glasset under:

Caroline B. Albertin: The octopus genome and the evolution of cephalopod neural and morphological novelties. Nature, august 2015. DOI: 10.1038/nature14668