For en gangs skyld en positiv nyhet for røykere: Sannsynligheten for reisesyke reduseres hvis du røyker. Det viser en ny amerikansk undersøkelse. (Foto: Colourbox)

Røykere blir mindre reisesyke

Egentlig skulle de undersøke sammenhengen mellom gener og reisesyke, men samtidig fant forskerne en hyggelig nyhet for røykerne.

Reisesyke

Ved reisesyke gjenkjenner ikke hjernen kombinasjonen av for eksempel bevegelse og synsopplevelse. Hjernen vår liker mønstre, og når disse brytes, oppstår det feilsignaler til hjernen. Det kan for eksempel være når:

- Balansesystemet signaliserer bevegelse, men synet ikke gjør det. For eksempel under dekk på et skip, eller hvis man leser i baksetet av en bil.

- Synet signaliserer bevegelse, men balansesystemet gjør ikke det. For eksempel når man ser en film på kino, med raske klipp og bevegelser.

Kilde: netdoktor.dk

Kvinner verst

Forskerne har også undersøkt ikke-genetiske faktorer. Her ble det blant annet slått fast at kvinner har tre ganger så høy risiko for reisesyke enn menn.

Etter å ha testet DNA fra over 80 000 personer kom en forskergruppe fra California opp med et overraskende sideresultat: Røykerne hadde mindre risiko for reisesyke.

Forskerne, som kommer fra den private bioteknologi-bedriften 23andMe, har ikke noen forklaring på sammenhengen. Therese Ovesen, professor ved øre/nese/hals-avdelingen ved Aarhus Universitet, har imidlertid et forslag:

– Når man røyker, blir nikotin tatt opp i hjernen via bestemte reseptorer. De befinner seg i samme område som balansesystemet, som blir påvirket ved reisesyke. Nikotin kan kanskje blokkere området, sier Ovesen.

Ovesens kollegaer har i noen år diskutert hvor man skulle se etter en mulig årsak til reisesyke. De nye resultatene tyder på at nikotinreseptorene kan være et utgangspunkt.

– Det er rett og slett en genistrek å undersøke forbindelsen mellom gener og reisesyke, sier hun.

Fisket etter gener

Forskere har lenge visst at arvelighet står for mellom 55 og 70 prosent av risikoen for reisesyke. De vet imidlertid ikke hvorfor det er slik.

– De spesifikke genene de har sett på, produserer bestemte proteiner. Det kan være en pekepinn mot en eventuell behandling, sier Therese Ovesen.

Forskerne undersøkte gener som så unormale ut hos folk som led av reisesyke. Slike gener produserte enten for mye eller for lite av et protein.

– Forskerne har vært ute på en fisketur. De har undersøkt et stort område og kommet fram til 35 gener som kan være relevante. Det er første skritt mot å finne en behandling, sier Ovesen.

Ser på de 35

Selv om forskergruppen kommer fra den private bedriften 23andMe, tviler ikke Ovesen på troverdigheten. Metoden og gjennomføringen er i orden, understreker hun.

– Jeg tror dette kan skape helt nye hypoteser som man kan arbeide videre med. Neste skritt burde være å konsentrere seg om de 35 genene. Man kan gjøre det gjennom en ny studie av personer som lider av alvorlig reisesyke, sier Ovesen.

Det ønsker nå Aarhus Universitet å gå i gang med.

Undersøkelsen er utgitt i Oxford Journals’ Human Molecular Genetics.

Bethann S. Hromatka mfl: Genetic variants associated with motion sickness point to roles for inner ear development, neurological processes, and glucose homeostasis, 23andMe, Inc., Mountain View, CA, USA, HMG Advance Access