Den danske fotballspilleren Lasse Vibe lurer seg selv til å tro mer på egen kompetanse, og det får ham til å score flere mål, mener han. Denne sesongen scoret han i 75 prosent av kampene han spilte i den svenske ligaen, for IFK Göteborg. (Photo: Andreea Alexandru, AP Photo/Mediafax)
Den danske fotballspilleren Lasse Vibe lurer seg selv til å tro mer på egen kompetanse, og det får ham til å score flere mål, mener han. Denne sesongen scoret han i 75 prosent av kampene han spilte i den svenske ligaen, for IFK Göteborg. (Photo: Andreea Alexandru, AP Photo/Mediafax)

Slik narrer du deg selv til bedre selvtillit

Du kan lure deg selv til å få mer selvtillit på jobben, hjemme eller på fotballbanen. Inspirert av den danske landslagsspilleren Lasse Vibe, gir tre forskere gode råd om hva du kan gjøre selv.

Published

Fotballspiller Lasse Vibe

Lasse Vibe er født i 1987 og spiller spiss i den svenske fotballklubben IFK Göteborg. Han scoret denne sesongen 23 mål på 30 kamper.

Han debuterte på det danske landslaget i september 2014, da han scoret Danmarks eneste mål i en kamp mot Albania. 

Tre gode råd for å bedre egen selvtillit

1. Sett deg realistiske mål.

2. Se for deg at du lykkes.

3. Du får mer testosteron og mindre stresshormoner gjennom å uttrykke selvsikkerhet med kroppen i to minutter

Den danske fotballspilleren Lasse Vibe ble toppscorer i Sverige med en svært god statistikk på 23 mål på 30 kamper. Han har også suksess på det danske landslaget.

Vibe mener selv nøkkelen til suksessen er en helt spesiell teknikk han bruker til å narre hjernen.

– Mange vil sikkert le. Men tidligere var det slik jeg ble kraftig påvirket av en dårlig trening, der jeg brant mange sjanser. Men i steden for å forlate banen med en dårlig følelse, legger jeg nå 20 baller 3 meter fra mål og dundrer inn alle sammen. Dermed lurer jeg hjernen min til å tro at det har vært en god trening, sier Vibe til den danske avisen BT.

– Jeg tenker: Det var utrolig bra. Jeg scoret 20 mål. Underbevisstheten min tror jeg har gjort det bra på trening, og alle de brente sjansene blir glemt. Det lyder dumt, men det har gitt meg selvtillit og følelsen av å være skarp foran mål.

Tro gir suksess

– Forventningene til egen kunnskap betyr mye for prestasjonene våre, sier Bobby Zachariae, professor i helsepsykologi ved Aarhus Universitetssykehus og Aarhus Universitet.

– Ambisjonene øker og bekymringene forsvinner. Det gjør oss mindre sårbare når ting ikke går som de skal.

Professor Reinhard Stelter er enig.

– Troen på egne evner øker sjansene for suksess, både på kort og lang sikt. Det skaper en drivkraft og gjør at vi ikke gir oss på veien mot målet, sier Stelter, som arbeider ved Institutt for idrett og ernæring ved Københavns Universitet.

Hjernen er best uten bekymringer

Når vi er bekymret – for om vi klarer oss på jobben eller scorer nok mål på fotballbanen – øker mengden av stresshormonet kortisol i kroppen. Det gjør at vi presterer svakere, forklarer Dan Bang, stipendiat i eksperimentell psykologi ved University of Oxford og Aarhus Universitet.

– Hormonnivåene påvirker hjernen og de mentale prestasjonene våre. Mer stresshormoner i kroppen påvirker de analytiske evnene våre negativt, og gjør at vi tar forhastede beslutninger. Samtidig svekker det evnen vår til å lære av tilbakemeldinger og kritikk fra omgivelsene, sier Bang.

Mannlig hormon gir egne evner

Troen på egne evner øker nivået av det mannlige kjønnshormonet, testosteron, og senker nivået av stresshormoner. Og det har en positiv virkning på prestasjonene våre.

– Mer testosteron er forbundet med økt oppmerksomhet og gjør at man treffer bedre og raskere beslutninger. Det kan man se hos både idrettsfolk og børsmeglere. Det gjør også at man tar mer sjanser, men bare nok til at det fremmer prestasjonene, sier Bang.

Menn har mer testosteron i kroppen, men det betyr ikke nødvendigvis at de presterer bedre.

– Testosteron spiller en rolle hos begge kjønn. Kvinner blir påvirket av lavere mengder, sier Dan Bang.

Lur deg selv til mer testosteron

Du kan faktisk øke produksjonen av testosteron bare ved å uttrykke selvtillit med kroppsspråket, forklarer Bang.

– Ved å stille seg opp på en måte som uttrykker stor selvtillit, kan du heve nivået av testosteron i kroppen. Samtidig senkes mengden kortisol, og det har positive virkninger på prestasjonene. Det gjelder for både menn og kvinner. Så det er slett ikke utenkelig at Lasse Vibe kan narre seg selv til å skape gode prestasjoner, sier Bang.

Også Bobby Zachariae mener Lasse Vibe er inne på noe med metoden sin.

– Vi kan bygge opp troen på egne evner på flere måter. Når vi ser at personer vi identifiserer oss med, lykkes med noe, øker det tiltroen til egne evner. Det hjelper også å forestille seg at vi lykkes selv, sier Bobby Zachariae.

Det gjelder imidlertid å være realistisk og stille de rette kravene til seg selv, påpeker Stelter.

– Dette avhenger av hvilke utfordringene man blir gitt eller gir seg selv. For vanskelige oppgaver kan ødelegge selvtilliten, sier Stelter.

Andres ros er avgjørende

Troen på egen kompetanse er samtidig avhengig av tilbakemelding fra andre, mener Stelter.

– Hvis vi ikke får ros og anerkjennelse, mister vi troen på oss selv. Støttende tilbakemeldinger er viktig for å bygge opp et positivt selvbilde, sier han.

Bobby Zachariae er enig. Faktisk kan andres forventninger bidra positivt i en kreftbehandling.

– Når legen er fokusert på å gi pasienten konstruktiv tilbakemelding, håndterer pasienten behandlingen bedre psykisk og fysisk, viser forskning. Andres meninger påvirker oss, sier Zachariae. 

Her kan du se en TED-talk hvor en forsker forteller hvordan våre egne kroppsholdinger påvirker hvordan vi oppfatter oss selv: 





© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.