Jakten på Terella

Hvorfor prøver en engelsk kunstner å få satt i stand Kristian Birkelands nordlysmodell fra 1912? Hva er sammenhengen mellom Haldde-fjellet ved Alta og Ben Nevis i Skottland? Kunstprosjektet "Little Earth" er inspirert av Birkelands innsats for vitenskapen.

“Little Earth” tar utgangspunkt i “de intellektuelle og teknologiske prestasjonene til to visjonære forskere fra Victoria-tiden”, skriver de britiske kunstnerne Jo Joelson og Bruce Gilchrist om prosjektet.

De “to visjonærene” er skotske C.T.R.Wilson og norske Kristian Birkeland.

- Like forskere

- Vi ble slått av hvor like de to forskernes historier er, forklarer Jo Joelson.

"Rett over 200 tallet på forsidens venstre kant sees en skisse av Birkelands Terella. En liten modell av jordkloden som Birkeland brukte til eksperimenter med kunstig nordlys. Dette var avansert eksperimentalfysikk på denne tiden. Sammen med målinger fra egen observasjonsvirksomhet ble grunnlaget lagt for Birkelands teori, som var den første realistiske forklaring på nordlyset."

Begge forskere bygde observatorier på fjelltopper for sine feltstudier. Mens Birkeland studerte nordlyset fra Haldde ved Alta, undersøkte Wilson lyn og kondensering i skyer fra Skottlands høyeste fjell Ben Nevis. Begge laget senere modeller som etterlignet naturfenomenene, Wilson med “Cloud Chamber” (skykammeret) og Birkeland med “Terella” (latin for “liten jord” - “little Earth”).

Fysikere, komponist og forfatter

Joelson og Gilchrist skal sammen med en komponist, en science fiction-forfatter og et fysikerteam fra University of Leicester lage et kunstverk basert på Birkelands og Wilsons forskning. En skulptur skal representere Terella og Cloud Chamber, mens en videofilm skildrer inntrykk fra forskernes innsats og feltarbeid.

- Målet er å kombinere tidligere tiders måter å observere naturfenomener med de teknikker kunstnere og forskere bruker i dag. Dermed kan man skape meningsfylte og poetiske bilder for publikum, sier Jo Joelson.

- Dette prosjektet fokuserer på hvor viktig det er å gi rom for intuisjon og inspirasjon i tillegg til eksperimentering i kunstnerisk og vitenskapelig utforskning.

Vil starte opp “Terella”

I jakten på inspirasjon har kunstnerne dratt til Finnmark og besøkt det restaurerte nordlysobervatoriet på toppen av Haldde. De håper også Universitetet i Tromsø (UiTø) kan sette i stand den originale Terella-modellen så den kan filmes i virksomhet.

Avdelingsingeniør Inge Strømmesen ved Institutt for fysikk, UiTø har godt håp om å få Terella i gang.

- Den har vært ute av drift en stund, men ingen ting tyder på at den ikke vil fungere. Vi trenger noen ekstra instrumenter, og arbeider nå med å få strømsforsyningen til å fungere, forteller han.

Stimulerer til undring

- “Little Earth” skal vise sammenhengen mellom kunstnerisk og vitenskapelig inspirasjon og intuisjon, sier fysikkprofessor Stanley Cowley ved University of Leicester.

- Hensikten er å stimulere folks interesse og undring. Kunstnerisk påvirkning vil gi nye måter å presentere vitenskapelige data på - mer antydende og intuitiv.

“Little Earth” er en fortsettelse av tidligere kunst/forskningsprosjekter fra Jo Joelson og kollega Bruce Gilchrist.

På vei til Norge

- Jeg tror kunst kan introdusere publikum til forskningsområder som kan være vanskelige å vise gjennom bilder eller skildringer, mener Joelson.

- I våre prosjekter er ikke utfordringen å presentere vitenskapelige data som saksinformasjon, men å skape kunst som får fram tanker og spørsmål rundt temaet.

I 2004 får vi vite om de har møtt utfordringen. Da turnerer “Little Earth” i England, Skottland og Norge.