- La oss ta de eldre med ut

Ungdommer ved Frydenberg skole har forsket seg frem til en løsning som kan gi eldre en mer sosial hverdag.

- Det kan sikkert være fint for mange som sitter alene og er spreke nok til å bli med ut, sier Elis Øverås (89) om forslaget. Her er hun på Sinsen Eldresenter med Jenny Skoland (13) og Hedda Larssen (13). (Foto: Frydenberg skole)
- Det kan sikkert være fint for mange som sitter alene og er spreke nok til å bli med ut, sier Elis Øverås (89) om forslaget. Her er hun på Sinsen Eldresenter med Jenny Skoland (13) og Hedda Larssen (13). (Foto: Frydenberg skole)

Om First Lego League

FLL er utviklet i et samarbeid mellom organisasjonen FIRST (For Inspiration and Recognition of Science and Technology) fra New Hampshire i USA og Lego Company.

Det er stiftelsen First Scandinavia som har konkurransen her i skandinavia, og over 70 000 barn og unge mellom ti og seksten år har deltatt siden starten i år 2000. 

Du finner mer informasjon om oppgavene, lagene og delfinalene på konkurransens nettsider.

De siste seks ukene har ni unge forskere fra Oslo jobbet med et forskningsprosjekt som skal gi bedre livskvalitet for eldre.

Ungdommene er med i en årlig internasjonal forsknings- og teknologikonkurranse som heter First Lego League (FLL).

I år lyder forskningsoppgaven: Hvordan sikrer vi livskvalitet mens vi blir eldre?

Forskerne med lagnavnet Frydenberg har kommet frem til et forslag som de mener kan gi eldre her i landet en mer sosial hverdag.

Blogg og statistikk

Det var veldig koselig å besøke de eldre på gamlehjemmet, hvor vi intervjuet de eldre om hvilke problemer de hadde i hverdagen og hva vi kunne gjøre for å hjelpe dem, skriver laget i et blogginlegg på nettsidene til FLL.  

Frydenberg valgte å starte oppgaven med research for å finne ut mer om hva de eldre trenger i hverdagen.

- Vi fant statistikk, blant annet hos statistisk sentralbyrå, om de mest vanlige skadene hos eldre. I tillegg fant vi leserinnlegg som eldre hadde skrevet om sin hverdag, forteller Hedda Larssen.

Forskningsgruppen dro også på besøk til Sinsen Eldresenter.

Vil ut

- Der spurte vi de eldre blant annet om hva de trenger og ønsker seg fra oss, forteller Larssen.

Et svar som gikk igjen var at de ønsket hjelp til å komme seg mer ut.

I rapporten sin henviser forskerne til SSBs levekårsundersøkelser, og skriver at ingen andre land i Europa bruker like mye penger på eldreomsorg som Norge.

”Allikevel føler de eldre at de ikke får den hjelpen de trenger”, skriver frydenbergforskerne.

De skriver videre at kultur kan være en viktig faktor, fordi det er vanligere i noen andre land at eldre bor med familiene sine, og slik sett får en mer sosial hverdag, mens eldre i Norge i større grad bor alene eller på eldre- eller sykehjem.

Problemstillingen deres ble dermed: Hvordan kan vi hjelpe eldre å komme seg mer ut i hverdagen?

- Sett av skoletid

Hvordan kan vi hjelpe å få eldre ut, står det midt på idemyldringsplakaten til forskerne fra Frydenberg skole. Fra venstre: Juliet Kvam (14), Jørgen Johansen (14), Jenny Skoland (13) og Hedda Larssen (13). (Foto: Ida Korneliussen)
Hvordan kan vi hjelpe å få eldre ut, står det midt på idemyldringsplakaten til forskerne fra Frydenberg skole. Fra venstre: Juliet Kvam (14), Jørgen Johansen (14), Jenny Skoland (13) og Hedda Larssen (13). (Foto: Ida Korneliussen)

- Vi foreslår en ordning hvor det settes av tid til at ungdomsskoleelever får dra til eldresentere i sitt område i skoletiden, og at ungdommene og de eldre kan finne på noe sammen, sier Jenny Skoland.

- Dette kan begge grupper dra nytte av, legger Larssen til.

- De kommer seg ut, og vi kan lære noe av dem.

Alle forskerne er enige om at de eldre har mye spennende å lære bort, for eksempel innen samfunnsfag, historie og naturfag.

- Vi kan lære mer av dem om hvordan verden har endret seg, for eksempel når det gjelder rettigheter i samfunnet, utdyper Skoland. 

Skriver brev til Utdanningsetaten

De unge forskerne ønsker å se denne ideen satt ut i praksis. 

De skal derfor sende et brev til Utdanningsetaten med forslag om at skoler over hele landet kan sette av noen skoletimer hver måned til besøk på eldresenter.

”Skolen er en tilgjengelig ressurs som burde brukes mer til samfunnsnyttige oppgaver”, begrunner de dette med i sin rapport.

Forskerne synes de har fått mye ut av prosjektet, både av nytte og moro. Men det er ikke bare bare å være forsker, hvertfall ikke når man har mye skolearbeid i tillegg.

Juliet Kvam forteller for eksempel at de støtte på noen utfordringer i researcharbeidet:

- Det var vanskelig å finne ny statistikk, det er mye gammel statstikk på dette feltet.

Konkurransen har vært et stort prosjekt, og frydenberglaget forteller at de har vært på skolen opp til 11 timer om dagen.

Ikke helt samarbeidsvillig robot

I tillegg til forskningsoppgaven har lagene også fått en teknologioppgave. Denne skal løses med å bygge en legorobot og programmere den til å løse ulike oppgaver

- Vi fikk 14-15 programmeringsoppgaver, og vi får poeng for de vi klarer å løse på en god måte, forteller Jørgen Johansen.

Han viser frem roboten de har jobbet med.

Alle lagene i konkurransen har fått et dataprogram hvor de selv må programmere roboten sin til å løse oppgavene.

Johansen sender den hvite og grå roboten over bordet for å plukke opp en bitteliten stol.

Roboten griper litt på siden av stolen før den snur og kommer stolløs tilbake.

- Elevene blir inspirert av læring utenfor klasserommet, sier lærer og prosjektveileder Ida Maria Evensen. (Foto: Ida Korneliussen)
- Elevene blir inspirert av læring utenfor klasserommet, sier lærer og prosjektveileder Ida Maria Evensen. (Foto: Ida Korneliussen)

- Nei, vi mangler enda noe her, dette skal fikses innen lørdag, sier Johansen. 

- Mer inspirerende enn vanlig klasserom

Ida Maria Evensen er faglærer i matte og naturfag ved Frydenberg skole, og er en av lagets to veiledere. 

- Jeg ville ha med skolen i denne konkurransen fordi det gir ungdommene en mulighet til å lære om forskning og teknologi på en annerledes og mer inspirerende måte enn i klasserommet, sier hun.

Når forskning.no spør forskerne hvilke forventninger de har til konkurransen på lørdag kommer svaret raskt:

- Vi håper alle ser at ideen vår er realiserbar, og at de tar den på alvor, sier Larssen.

Vinnerlaget til USA

Nå på lørdag braker det løs med med 22 delfinaler rundt om i Norge.

Frydenberg skal konkurrere mot tyve lag på Teknisk Museum i Oslo, kun et lag fra hver delfinale går videre til den skandinaviske finalen.

Den skandinaviske finalen skal holdes på Fornebu i desember, og dit kommer vinnerlagene fra alle delfinalene i Sverige, Danmark, Færøyene og Norge.

Det er over 800 lag påmeldt totalt.

Det laget som vinner på Fornebu går videre til den internasjonale finalen i USA.

Powered by Labrador CMS