Fikk utkikksvindu

Romfergen Endeavour har levert europeiske panoramavinduer til romstasjonen ISS.

NASAs astronaut Nicholas Patrick fullfører installasjonen, og fjerner dekslene på de sju vinduene sammen med astronaut Robert Behnken som ikke synes på bildet. (Foto: NASA)

Romfergen Endeavour var lastet med to europeiske moduler til romstasjonen på denne ferden, nemlig Node 3, med kjælenavnet Tranquility, og det lille observatoriet Cupola.

Cupola er en kuppel med hele syv vinduer. Det ble ferdigmontert 17. februar, og gir nå astronautene en himmelsk utsikt.

Kuppelen vil fungere som observatorium når de skal observere jorden eller himmellegemer, men den vil også være nyttig i forbindelse med vedlikehold av romstasjonen.

Astronautene vil nemlig bedre kunne se hvordan romstasjonens robotarm beveger seg.

Tranquility er en sylinder som er vel syv meter lang og har en diameter på 4,5 meter. Så modulen gir nå astronautene en del mer plass å boltre seg på.

Det første bildet som ble tatt gjennom de nye vinduene på romstasjonen. Vi ser Sahara. Fra kuppelen skal mannskapet på kunne styre romstasjonens robotarmer eller følge med på aktivitet som foregår utenfor. (Foto: NASA)

Endeavour tok også med et tonn forsyninger og utstyr, blant annet utstyr til å fjerne karbondioksid fra luften, omdanne urin til vann og filtrere vannet bedre.

ISS er snart ferdig

ISS er nå 90 prosent ferdigbygget. Det meste tyder på at romstasjonen kommer til å fungere i mange år enda. Siste melding fra amerikanerne lyder nemlig på at det vil være NASA-penger til ISS frem til 2020 – minst.

Tidligere var den offisielle NASA-meldingen at ISS allerede skulle skrotes i 2016, noe som frambrakte en del hoderysting blant romentusiaster. De mente det virket tåpelig å kassere en avansert romstasjon, få år etter at den var ferdigbygd.

Men nå har NASA – eller rettere sagt den amerikanske regjeringen med Barack Obama i spissen – bestemt seg for å fortsette bevilgningene.

Romferger i pensjon

Til gjengjeld er planene om å sende amerikanere tilbake til månen før år 2020 skrinlagt. Det ambisiøse Constellation-programmet, som ble satt i gang av George W. Bush, blir det ikke noe av i overskuelig framtid.

NASAs astronaut Nicholas Patrick titter ut fra de nyinstallerte vinduene på romstasjonen. (Foto: NASA)

I stedet skal NASA pumpe inn penger i private romeventyr. Romfergene skal pensjoneres i år – siste tur er planlagt til 16. september.

Deretter skal firmaer som SpaceX og Orbital sørge for å levere forsyninger til ISS – i hvert fall de USA skal stå for.

Kineserne på vei til månen

Det betyr også at nestemann på månen sannsynligvis blir en kineser. Kina har allerede sendt astronauter i bane rundt jorden to ganger, og i løpet av det neste året vil kineserne sannsynligvis sende opp sin egen romstasjon.

Kina har også hatt en satellitt i bane rundt månen, og enda en slik satellitt skal sendes opp mot slutten av året.

På lengre sikt snakker man om en bemannet ferd til månen og etableringen av en kinesisk månebase – men det ligger imidlertid mange år inn i fremtiden.

NASA: STS-130 Shuttle Mission Imagery