På den virtuelle slankern

Slankegrupper som møttes i et online 3D-miljø innarbeidet bedre vaner og gikk ned like mye i vekt, som slankere som møttes ansikt til ansikt.

Å la din avatar på nettet ta situps og løpe intervaller, hjelper dessverre lite på vekta her i den virkelige verden.

Men virtuelle verdener kan være nyttige for slanking allikevel, viser en ny studie. Deltagere i et slankeprogram som møttes i en virtuell 3D-verden på nettet, fikk nemlig bedre resultater enn slankere som møttes ansikt til ansikt.

(Foto: John E. Lester (Flickr))
(Foto: John E. Lester (Flickr))

De to gruppene gikk ned omtrent det samme i vekt, men de virtuelle slankerne klarte seg bedre på et svært viktig punkt for varig vekttap – nemlig i det å endre sine mat- og treningsvaner.

Virtuelt eller ekte treningssenter

I 12 uker møttes de to gruppene, som bestod av for det meste kvinner, i minst fire timer hver uke. På disse møtene lærte de om ernæring, fysisk aktivitet, hvordan man skal endre dårlige vaner og hvordan man kan få støtte fra sosiale nettverk.

Mens den første gruppen møttes på et tilfeldig valgt treningssenter, logget deltagerne i den andre gruppen seg heller på Second Life, en velkjent virtuell 3D-verden. Der laget de en avatar, en virtuell representasjon av seg selv, oppsøkte et virtuelt treningssenter – og gjorde ellers de samme tingene som den andre gruppen.

Det er ikke oppgitt hva slags avatar deltagerne valgte seg, selv om tidligere forskning har vist at valget av en tynn og pen avatar kan motivere folk til å gjenskape den personen også i virkeligheten.

Over til den virkelige verden

I rent vekttap gikk de to gruppene ned omtrent like mye – i gjennomsnitt cirka 4,5 kilo. De hadde også omtrent lik nedgang i fettprosent og kroppsmasseindeks.

"Det å velge seg en attraktiv avatar kan være strategisk lurt. (Bilde: Second Life/Linden Research, Inc.)"
"Det å velge seg en attraktiv avatar kan være strategisk lurt. (Bilde: Second Life/Linden Research, Inc.)"

Men mens deltagerne i ansikt-til-ansikt-gruppen ikke rapporterte om noen forbedring i sin egen atferd, kunne Second Life-slankerne melde om bedring både i holdningene til det å spise sunt og å trene.

De hadde blant annet større tro på at de kunne klare å gjennomføre fysisk aktivitet i vanskelige situasjoner, som for eksempel i løpet av en ferie eller på dager med dårlig vær.

Det eneste som ikke var blitt endret, var sovemønstrene. Det gjaldt for begge grupper.

– Det er ikke umiddelbart forståelig at man er mer aktiv i en virtuell verden, men aktivitetene folk gjør der inne, drar de med seg over i den virkelige verdenen, sier Jeanne Johnston i en pressemelding. Hun er forsker ved instiuttt for kinesiologi, eller bevegelseslære, ved Indiana University i USA, og hovedforfatter av studien.

Samme reaksjon i hjernen

Forholdet mellom deg og din avatar er etter hvert blitt veldokumentert i forskningen. Forskere ved Virtual Human Interaction Lab ved Stanford University har utført studier der deltagerne skulle trene eller spise foran skjermen.

Hvis avataren ble synlig tynnere mens de trente, ble også deltagerne motivert til å trene mer og oftere. Dersom avataren este ut etter å spise virtuell sjokolade, var det mer sannsynlig at deltagerne sa nei til den samme sjokoladen i virkeligheten.

– Den virtuelle verden virker så kraftig fordi menneskehjernen ikke er laget for å skille mellom det virkelige og det virtuelle. Det skaper komplekse følelser og reaksjoner, sier Jeremy Bailenson, leder for laboratoriet, til nyhetssiden Palo Alto Online.

For eksempel vil en øvelse der avataren skal komme seg gjennom tung trafikk uskadet gi samme fryktreaksjon hos personen som styrer avataren som en virkelig livsfarlig situasjon.

Det er ikke engang bare atferden som kan forandres av å ha en data-deg å utfolde deg med. Tidligere har forskning.no fortalt at hva slags type avatar du velger, også kan påvirke selve personligheten din.

Potensial til å nå flere

Jeanne Johnston (Foto: Aaron Bernstein)
Jeanne Johnston (Foto: Aaron Bernstein)

Jeanne Johnston tror denne typen slankeprogram som involverer steder som Second Life har store fordeler, sammenlignet med mer tradisjonelle vektklubber på nettet. Slike programmer mangler ofte menneskelig interaksjon, som er avgjørende for vellykket slanking, sier hun.

– Den virtuelle verdenen har potensial for å nå mennesker som vanligvis ikke ville meldt seg på et slankeprogram eller gått til et treningsstudio, sier hun.

Studien ble presentert fredag på American College of Sports Medicine sitt årlige møte i Denver.

Kilder og lenker:

ScienceDaily: Weight loss success in a 3-D virtual world (pressemelding)

E. Dean mfl (2009) Does this avatar make me look fat?: Obesity and interviewing in second life Journal of Virtual Worlds Research Vol 2, nr 2, side 3-11

J. Fox mfl (2009) Virtual Experiences, Physical Behaviors: The Effect of Presence on Imitation of an Eating Avatar PRESENCE: Teleoperators & Virtual Environments Vol 18, nr. 4, side 294-303

Palo Alto Online: Mind over matter (publisert 13. august 2008)

Second Life

Powered by Labrador CMS