En 12 år gammel gutt logger på Facebook på en internettkafé i Jakarta, Indonesia. 30 prosent av den voksne befolkningen i landet har tilgang på internett, nesten alle disse bruker sosiale medier. (Foto:AFP PHOTO / FILES / ROMEO GACAD/NTB scanpix)

Flere bruker nå sosiale medier i Midtøsten enn i Tyskland

Mens bruken av sosiale medier øker kraftig i land som er under utvikling, flater den nå ut i mer utviklede land.

I Tyskland har nærmere 90 prosent av den voksne befolkningen tilgang på internett . Men under halvparten av tyskerne bruker sosiale medier som Facebook og Twitter.

Japan ligger omtrent på samme nivå som Tyskland.

Åtte av ti jordanere har internett. Av dem bruker nesten alle, 95 prosent, sosiale medier.

Dette viser en ny rapport fra det amerikanske forskningssenteret Pew Research, som blant annet har studert tilgang på smarttelefoner, bruk av internett og sosiale medier i 39 land i verden.

Midtøsten leder an

Midtøsten står nå for en stor del av bruken av sosiale medier, viser studien.

Dette til tross for at det bare er Israel som regnes som et industriland i dette området. I de fem landene i Midtøsten og Nord-Afrika som er undersøkt, sier nærmere 70 prosent at de bruker sosiale medier.

Sosiale medier er nå også svært utbredt i land som Filippinene og Indonesia.

Ingen av de syv latinamerikanske landene som er med i undersøkelsen kan betraktes som industriland. Her bruker likevel nærmere seks av ti medier som Facebook og Twitter.

I de ti europeiske landene som er med sier litt over halvparten at de bruker sosiale medier.

Ungdomsbølgen forklarer litt

Sosiale medier brukes først og fremst av unge over hele verden.

Forskjellen i alderssammensetning i de landene som er med i undersøkelsen varierer mye. Mange vestlige land er preget av en «eldrebølge», mens land i Midtøsten har en «ungdomsbølge».

Dette kan være med på å forklare hvorfor folk i land som Tyskland og Japan er så lite på sosiale medier sammenliknet med folk i Midtøsten.

I Tunisia er det langt flere menn enn kvinner som bruker sosiale medier. I Sverige er det til sammenlikning rundt flere kvinner enn menn som er på Facebook eller andre sosiale medier.

Sørkoreanerne er mest online

Hvor stor tilgang befolkningen har til internett og smarttelefoner avgjør naturligvis hvor mange som bruker sosiale medier.

Her er det fortsatt store variasjoner mellom de 39 landene i undersøkelsen.

Bare én av ti sier at de ikke har en mobiltelefon i det hele tatt. Seks av ti sier at de har en smarttelefon. Særlig i Libanon, Jordan og Filippinene har det vært en eksplosiv økning i smarttelefoner siden en lignende undersøkelse ble gjort i 2015.

I 2017 hevder forskerne at nær 65 prosent av befolkningen i landene i undersøkelsen var online.

Folk i India og landene sør for Sahara henger fortsatt langt etter i tilgangen til internett.

Sør-Korea er mest online, med nesten hundre prosent oppkobling blant alle voksne. Sverige og Nederland ligger rett bak.

Norge er ikke med på denne undersøkelsen.

Referanse:

Jacob Poushter, Caldwell Bishop and Hanyu Chwe: Social Media Use Continues to Rise in Developing Countries but Plateaus Across Developed Ones, Pew Research Center, juni 2018

Powered by Labrador CMS