Lusstudie viser at vi har brukt klær i 70 000 år

Det er mulig Adam og Eva kun var ikledd fikenblad i Edens hage, men en ny studie av kroppslus viser at menneskene begynte å bruke klær for 70 000 år siden.

Studien, som ble offentliggjort denne uka, har tatt for seg den genetiske sammensetningen av lus, og hevder at menneskene begynte å bruke klær like etter at Homo sapiens beveget seg nordover, ut av Afrika og til de kjøligere regionene av Europa.

Unik innsikt

Kroppslus gir en unik innsikt i den historiske utviklingen av klær, ifølge forskerne ved Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology i Leipzig i Tyskland, som står bak studien.

Kroppslusa forskerne har undersøkt finnes kun hos mennesker. Den legger sine egg i klær og sprer blant annet tyfus.

- Det virker rimelig opplagt at kroppslusa oppsto da menneskene begynte å bruke klær jevnlig, sier en av forskerne bak studien, molekyl-antropolog Mark Stoneking til Reuters.

Ekspertene har lenge ivret etter å finne ut når menneskene begynte å bruke klær. Men i motsetning til stener, redskaper og andre spor av menneskelig aktivitet, så bevares ikke klær tusenvis av år.

Lapp fra læreren

Stoneking fikk ideen til hvordan finne svaret på gåten da sønnen hans kom hjem fra skolen med en lapp fra læreren.

- Det var en av disse lappene som gir foreldrene beskjed om at en gutt i klassen har fått lus, sier Stoneking.

- Et av punktene på lappen var at man bare kunne få hodelus fra andre mennesker, du kan ikke få dem av hunden eller katten din. Og lusa kan ikke overleve i mer enn 24 timer utenfor menneskekroppen.

- Da slo det meg at dersom det virkelig stemmer, så har menneskelus blitt spredd verden over av menneskene.

Det er enighet blant forskerne om at kroppslus sannsynligvis utviklet seg da menneskene begynte å bruke klær. Stoneking og hans kolleger brukte en molekylær klokke for å finne når kroppslusa oppsto. Ved hjelp av DNA fant forskerne ut at den er rundt 70 000 år gammel.

Gorilla-lus

Dette stemmer bra med bevisene om at det moderne mennesket utviklet seg og utvandret fra Afrika for ca. 100 000 år siden, sier Stoneking, som nå skal forske på flatlus. Han trodde først forskningen på denne lusearten ville kaste lys over når menneskene mistet sin kraftige hårvekst, men han fant fort ut det var enighet blant forskere om at flatlus hos mennesker har mer likhet med gorilla-lus enn hodelus.

- Jeg vil ikke spekulere i hva våre stamfedre gjorde for å få gorilla-lus der vi har flatlus, sier Stoneking til Reuters.

Forskernes studie skal publiseres i det neste nummeret av Current Biology.