Døde etter hagearbeid

En britisk hobbygartner døde av en muggsopp som finnes overalt i Norge. - Likevel ingen grunn til å advare mot hagearbeid, beroliger norsk biologiprofessor.

"Det viste seg at 47-åringen hadde pådratt seg aspergillose. Sopptråder (mycel) hadde begynt å vokse i lungene hans. Dette bildet er fra en obduksjon av en annen pasient med aspergillose. Foto: Wikimedia Commons."

Aspergillose

• Fellesbetegnelse for en rekke sykdommer som skyldes infeksjon av muggsoppslekten Aspergillus.

• Av disse er Aspergillus fumigatus muggsopparten som fører til flest sykdomstilfeller.

• Soppen finnes overalt i naturen, og de fleste puster inn sporer hver dag.

• Mennesker med normalt immunforsvar er lite utsatt for infeksjon.

• Pasienter med nedsatt immunforsvar kan være utsatt for infeksjon.

• De innledende symnptomene minner om de man får ved vanlig lungebetennelse.

• Ved sykdom begynner soppen å vokse i lungene. Derfra kan den spre seg til andre deler av kroppen.

• Sykdommen er svært alvorlig, og kan føre til organsvikt og død.

• Forskjellige medisiner kan benyttes mot sykdommen, blant annet Amphotericin B.

• I naturen er særlig fugler utsatt for å få aspergillose.

En studie gjengitt i det anerkjente tidsskriftet The Lancet, beskriver den tragiske hendelsen.

Samtidig forsøker forskerne å finne svar på hvorfor 47-åringen pådro seg den livsfarlige lungesykdommen, etter å ha kuttet opp og ryddet vekk gammelt hageavfall.

- Svært utbredt

Mannen pådro seg nemlig soppinfeksjonen aspergillose, etter å ha pustet inn sporer fra soppen Aspergillus fumigatus.

- Soppen er svært utbredt, og finnes overalt også i norsk natur. Men immunforsvaret vårt hindrer normalt at vi blir syke, sier biologiprofessor Klaus Høiland ved Biologisk insitutt ved Universitetet i Oslo.

Det uvanlige i 47-åringens tilfelle var at han ble infisert av soppen, selv om immunforsvaret hans trolig ikke var svekket.

Ned i lungene

Det finnes utallige muggsopparter i naturen. De har en svært viktig nyttefunksjon, ved å bryte ned dødt, organisk materiale.

I hagen trives soppen soppen Aspergillus fumigatus i fuktige planterester, for eksempel i komposthauger som ikke er for varme.

Samtidig sender soppen ut millioner av ørsmå sporer, som trekkes med luften ned i lungene.

- Fugler er særlig utsatt for slike soppinfeksjoner. Men også pasienter med nedsatt immunforsvar, for eksempel AIDS-pasienter eller pasienter som får cellegift, kan bli syke, forklarer professor Klaus Høiland.

Smerter i brystet

Etter en uke med kraftig hoste, stor slimproduksjon i luftveiene og smerter i brystet, ble 47-åringen lagt inn på sykehus.

Først trodde legene det dreide seg om vanlig lungebetennelse.

- De innledende symptomene på aspergillose ligner mye på de man har ved lungebetennelse, og andre lungesykdommer som tuberkulose og lungekreft, forklarer Klaus Høiland.

Vokser i kroppen

Men da mannen ikke viste bedring etter behandling med antibiotika og ekstra surstofftilførsel, fattet legene mistanke.

"Bildet viser sporer fra en slektning av muggsoppen Aspergillus fumigatus, nemlig aspergillus versicolor, sett gjennom elektronmikroskop. De fleste puster inn slike sporer hver dag, men svært få blir syke. (Foto: FHI, MIMI)"

De foretok en vevsprøve, som avslørte at det hadde begynt å vokse muggsopp i lungene hans. Sopptrådene (mycel)  hindrer den nødvendige lungefunksjonen.

Når mannens partner så forklarte at han var blitt syk omtrent et døgn etter å ha kuttet opp og ryddet bort delvis råttent hageavfall, ble også den sannsynlige infeksjonskilden kartlagt.

Sprer seg til hjernen

- Det som er så farlig med en slik infeksjon, er at soppen ikke nøyer seg med lungene. Den kan fortsette veksten innover i kroppen, blant annet til nervesystemet og hjernen, forklarer professor Klaus Høiland.

Hobbygartneren ble umiddelbart behandlet med en bestemt type medisin som brukes ved alvorlige soppinfeksjoner (liposomal amphotericin B).

Likevel viste han ingen tegn til bedring. Da nyrene etter hvert sluttet å fungere, ble 47-åringen koblet til et dialyseapparat.

Også blodtrykket falt dramatisk, og i et forsøk på livreddende tiltak, ble han  koblet til en hjerte- lungemaskin (ECMO).

Men knapt to uker etter at han hadde ryddet i hagen, døde 47-åringen.

Stor skade

I studien har forskerne forsøkt å finne årsaken til at han ble syk, til tross for at ingenting tyder på nedsatt immunforsvar. De mener å ha funnet svar i mannens hverdagsmiljø.

"Forskerne mener at faren for å pådra seg aspergillose kanskje bør vurderes som et risikomoment for gartnere.(Foto: Colourbox.no)"

Den britiske mannen jobbet nemlig som sveiser, et yrke som kan utsette lungene for ekstra stor påkjenning. I tillegg røyket han rundt ti sigaretter daglig.

Til sammen kan dette ha påført lungene hans så stor skade, at han var ekstra utsatt for å pådra seg soppinfeksjonen.

Risiko for gartnere

Forskerne understreker samtidig at det er sjelden noen pådrar seg aspergillose gjennom hagearbeid.

Men etter å ha beskrevet dette tilfellet, mener de likevel at sykdommen kanskje bør vurderes som et risikomoment for gartnere.

Katherine Russell, Carl Broadbridge, Sebastian Murray, David Waghorn, Allan Mahoney: Lancet 2008; 371: 2056