En notis fra Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet - les mer.

Solariumbransjen kom dårlig ut under en nasjonal tilsynskampanje. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

7 av 10 solarier brøt regelverket

En tilsynskampanje ved solarier avdekket flere hundre avvik. Hele 71 prosent av de 460 solarievirksomhetene som ble undersøkt brøt regelverket, viser endelig rapport fra en nasjonal tilsynskampanje i 2017.

Nye krav til solarievirksomheter var fokus for tilsynskampanjen som Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet hadde i 2017 sammen med 200 kommuner. Solariene må nå ha et system for alderskontroll, de ansatte skal ha bestått en kunnskapsprøve om soling i solarium og det skal være advarselsplakat og en informasjonsbrosjyre på solariene. Det ble gitt 869 avvik i løpet av kampanjen. De minste virksomhetene med ett eller to solarier hadde flest avvik.

- Det høye antallet avvik indikerer at det er en generell svak etterlevelse av regelverket i bransjen. Derfor er det nødvendig med en videre oppfølging på dette feltet fra myndighetenes side, sier avdelingsdirektør Hanne Kofstadmoen.

Det er planlagt en ny tilsynskampanje i 2021. Det er kommunene som har tilsynsansvar med solariene.

Les mer om kampanjen på nettsidene til Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet

Powered by Labrador CMS