Årets sommer-OL starter i Paris 26. juli. Arrangementet vil sannsynligvis tiltrekke seg en del folk, men det vil også skremme mange fra å komme.(Foto: Aurelien Morissard / AP / NTB)
Lønner det seg egentlig å arrangere OL eller VM?
De fleste land som arrangerer store idrettsarrangementer får færre turister istedenfor flere. Hva sitter de egentlig igjen med etter at moroa er over?
Hundrevis av byens bokselgere langs Seinen fryktet de skulle
bli tvangsflyttet for å gi plass til over 300.000 betalende publikummere i sommer.
De grønne båsene er en stor del av den franske
byens historie og har vært der i over 150 år.
Selveste president Macron gikk ut og så at de likevel skulle få bli, melder den franske nyhetskanalen France24.
Det å arrangere OL betyr ofte store forstyrrelser for lokalbefolkningen og de som driver restauranter og butikker. Det innebærer også trafikkaos, bygging av nye idrettsanlegg og store økonomiske kostnader – og som regel store
budsjettsprekker.
Så hva er egentlig fordelene med å arrangere OL eller VM?
Skal tiltrekke seg turister
Jo, store idrettsarrangementer skal sette vertslandet på kartet
og gjøre dem til attraktive steder for turister.
De fant ut mange av arrangementene har hatt motsatt effekt på turisme: De
som vanligvis ville ha kommet som turister, valgte å reise andre steder nettopp
på grunn av arrangementet. Dermed fikk vertslandene færre turister enn de hadde sett for seg.
Forventede vs faktiske turister
Forskerne tok spesielt for seg vinter- og sommer-OL og fotball-VM
og hvilken effekt det hadde på internasjonal turisme.
De sammenliknet data over hvor mange turister som var
forventet uten arrangementene og data over hvor mange turister som faktisk kom
til landene som nettopp hadde arrangert.
Av de 18 vertslandene som var med i studien, opplevde 11 en nedgang
i turisme. Tre opplevde ingen
endring.
Fire land fikk derimot en økning i turisme. Dette
gjaldt fotball-VM i Japan og Sør-Korea i 2002, fotball-VM i Sør-Afrika i 2010, sommer-OL i
Kina i 2008 og vinter-OL i Russland i 2014.
Studien ble nylig publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Journal of Sport Economics.
Et velkjent fenomen
Annonse
– Dette er et velkjent fenomen, sier Harry Arne Solberg, professor
ved NTNU Handelshøyskolen.
– Store idrettsarrangementer skaper ikke langsiktig
økonomiske gevinst for stedene som holder dem. Ofte har de en motsatt effekt på
turisme, slik den nye studien viser, sier han.
Det er også slik at publikum veldig raskt glemmer hvor arrangementene faktisk fant sted.
– Det de husker, er idrettsprestasjonen til utøverne. For eksempel Northugs kamp mot konkurrentene – ikke hvor det skjedde, sier Solberg.
– Jeg tipper det er mange som ville
brukt lang tid på å huske hvor Jakob Ingebrigtsen vant OL- og VM-gull. Northugs
seier i 2011 er nok lettere for nordmenn å huske siden det var i Oslo, men for de
gangene han vant i utlandet, ville nok mange fått problemer, sier han.
OL på Lillehammer i 1994
I tillegg til enkelte gjenlevende OL-jakker og skinnende OL-pins,
er det fremdeles store spor etter OL på Lillehammer i 1994.
Olympiaparken blir fortsatt brukt av bankende idrettshjerter
og huser anlegg som Kanthaugen Freestyleanlegg, Lillehammer Olympiske bob- og
akebane, Birkebeineren ski- og skiskytterstadion, Lysgårdsbakkene hoppanlegg og
Håkons Hall. Sistnevnte har vært arena for VM i ishockey, EM i Handball,
idrettsgalla og flere konserter.
Men arrangementet ble verken en økonomisk motor, ga bedre
folkehelse eller virket samlende og fredsskapende, slik påstandene var forut
for OL på Lillehammer, ifølge en doktorgradsavhandling som forskning.no
skrev om i 2014.
Likevel er det få som nå – tretti år senere – vil kalle Lillehammer-OL
for en fiasko.
– OL på Lillehammer ble en stor fest, og folk var veldig
fornøyde. Det kan jo sammenliknes med eksotisk ferie som du ikke trenger å
reise bort for å oppleve, sier Solberg.
– Livet blir kjedelig hvis du ikke gjør noe utenom de
vanlige. Så det har jo stor verdi, sier han.
Annonse
Noen land fikk
flere turister
I den nye spanske studien var det som nevnt fire land som faktisk opplevde
en økning i turisme etter at de arrangerte OL og fotball-VM.
Dette forklarer forskerne med at disse landene har få
turister fra før, som for eksempel Sør-Afrika, Sør-Korea, Russland
og Kina.
– Resultatene våre viser at det er lettere å
få folk til å reise til land som er sjeldnere destinasjoner for
turister – for eksempel i Asia eller Afrika, skriver Ivan Savin, en av forskerne bak studien, i en
kronikk
i The Conversation. Han jobber som forsker ved det spanske universitetet Universitat Autònoma de Barcelona.
Forskerne konkluderer med at arrangørene bør gjøre det de
kan for å holde på turister som kommer uavhengig av de store
idrettsarrangementene, slik at de får fordeler fra begge – både de som kommer
for OL og VM og de som kommer uansett.
Referanse:
Savin Ivan m.fl: Revisiting the Effect of Hosting Large-Scale Sport Events on International Tourist Inflows. Journal of Sports Economics. Oktober 2023. (Sammendrag)