Zzzummm…for en hektisk hverdag!

Blir du sliten og trøtt av å være sammen med andre mennesker? Nå kan amerikanske forskere ha funnet ut hvorfor. Vel å merke dersom bananfluer og mennesker er tilstrekkelig like...

Hvordan søvn påvirker hjernen og vår evne til å lære og huske informasjon, er av stor interesse for nevrologer. Blant disse er Indrani Ganguly-Fitzgerald ved Neurosciences Instititute i San Diego i California.

- Det er ikke kult å se på søvn som bare bortkastet tid, sier den velformulerte forskeren til bladet Nature.

For å studere sammenhengen mellom søvn og sosialt samvær, vendte Ganguly-Fitzgerald seg mot forskernes evige favorittinsekt: Drosophilia Melanogaster, eller bananflue, som den heter på norsk.

Med andre ord den typen plageånder du får en sverm av når du glemmer en bananbit på kjøkkenbenken noen dager i sommervarmen.

Gullkorn fra forskermunn

Det kan kanskje virke litt merkelig å studere bananfluer for å finne ut noe om mennesker, men det er en grunn til at de er så populære blant forskere.

Som nevnt ovenfor er det lett å skaffe seg slike fluer, og det er lett å manipulere småfluer genetisk. Bananfluen er en av flere modellorganismer som blir brukt i genforskningen.

Dessuten truer ikke Animal Liberation Front med å brannbombe laboratoriet ditt når du forsker på fluer.

Og de er likere oss mennesker enn man gjerne tror, mener Ganguly-Fitzgerald.

- Bananfluer gjør alt det vi gjør. Du kan kalle dem små mennesker med vinger, sier Ganguly-Fitzgerald til bladet Nature.

Så spørs det om du vil stole på forskere som kommer med slike banebrytende komparative studier av mennesker og fruktfluer?

Flueblund?

Freske formuleringer til side, forskerne fant ut at et hektisk sosialt liv påvirker fluenes søvnmønster.

Bananfluer sover om natten, men i tillegg tar de seg gjerne en lur nå og da på dagtid. Men hvilken effekt har sosial aktivitet på dette søvnmønsteret?

For å finne ut av dette, fikk noen fluer summe rundt sammen med 30 andre fluer, mens andre ble sendt i isolat. 3-4 dager senere ble søvnmønsteret deres sammenlignet.

Resultatet viste at de fluene som hadde vært sammen med andre fluer, i snitt sov fire ganger så lenge som dem som hadde vært i isolat. Altså omtrent en times murmling mot de isolertes kvarterlange høneblunder.

Nattesøvnen var upåvirket.

Skrudde av gener

Forskerne “skrudde også av” en rekke med 49 gener som er kjent for å være viktige for læring og hukommelse.

Når man skrudde av 17 gener som man vet har med langtidshukommelse å gjøre, sov sosiale fluer like lenge som isolerte fluer.

Dette underbygger antagelser om at søvn er viktig for evnen til å organisere minner og lære nye ting, mener forskerne.