Verdens eldste reke

Forskere hevder å ha funnet verdens eldste reke-fossil. Det er datert til å være hele 360 millioner år gammelt.
12.11 2010 05:00

Verdens eldste reke (øverst) sammenlignet med nålevende reke. Fossilet er funnet i USA og datert til å være hele 360 millioner år gammelt. (Foto: Rodney Feldmann og NOAA)

Reka, som ble funnet av paleontologen Royal Mapes og hans studenter, er bemerkelsesverdig godt bevart.

Mapes, professor ved University of Ohio, USA, har fått den steingamle reka oppkalt etter seg.

Forskerkollegaer har nå beskrevet den som arten Aciculopoda mapesi.

Ser muskler

Forskerne sier at det ikke er vanlig å finne et fossil i så god stand. Man kan til og med se muskler i halepartiet.

- Da dyret døde, falt det ned på havbunnen. Musklene ble deretter bevart takket være en kombinasjon av surt vann og lavt oksygeninnhold samtidig med at det raskt ble tildekket, sier professor emeritus Rodney Feldmann ved Kent State University i en pressemelding.

Kent State University ligger også i Ohio.

Feldmann har sammen med forskerkollega Carre E. Schwitzer beskrevet reka i tidsskriftet Journal of Crustacean Biology.

Den pensjonerte professoren sier at det inntil nå eldste funnet av samme type er fra Madagaskar, og datert til 245 millioner år. Den nye reka, som ble funnet i delstaten Oklahoma, setter dermed ny rekord med god margin.

Eldste tifotkreps

Den om lag sju centimeter lange fossile reka var ikke alene, og ble funnet sammen med fossile rester av utdødde svamper, blekksprutlignende ammonitter og nautiloideer, og muslingaktige brachiopoder.

Rekene tilhører en dyregruppe som heter tifotkreps. Den omfatter krabber, hummere og reker.

Ifølge de amerikanske forskerne er reka fra Oklahoma jevngammel med de aller tidligste funn som tidligere er gjort av slike dyr.

Laurentia

Feldmann sier at man trenger flere funn for å si mer om hvordan denne dyregruppa utviklet seg.

Den felles stamformen for tifotkrepsene kan antagelig finnes i bergartene som en gang utgjorde fortidskontinentet Laurentia.

Disse bergartene finnes i Nord-Amerika og på Grønland.

Rodney M. Feldmann og Carrie E. Schweitzer: “The Oldest Shrimp (Devonian: Famennian) and Remarkable Preservation of Soft Tissue,” Journal of Crustacean Biology, november 2010. Se sammendrag.