En førerløs taxi på vei gjennom gatene i San Francisco. Selskapet Waymo annonserte 4. mai at de vil begynne å plukke opp frivillige passasjerer i byen.(Foto: Terry Chea/AP)
Selvkjørende biler mangler sosial intelligens
Trafikk handler ikke bare om regler og hindringer i veibanen.
Forskere ved Københavns
Universitet peker i en ny studie på hvor viktige de sosiale kodene oss mennesker
imellom, er når vi beveger oss i trafikken.
Bør jeg bevege meg nå?
Eller bør jeg vente?
Spørsmålet er kanskje det aller mest grunnleggende når du er ute i
trafikken.
Det gjelder enten du skal over veien som fotgjenger, skal
kjøre bilen din inn på en motorvei med høy hastighet, eller om du vil gå inn
gjennom døra på en T-banevogn.
Avgjørelsen om du skal bevege deg – eller vente med å bevege
deg – blir tatt av oss mennesker raskt og intuitivt.
Dette er du blitt trent opp til helt siden du var så liten
at du begynte å gå.
Bilen vet ikke når den må «gi
seg»
Selvkjørende biler i ulike
varianter har allerede vært på veien i noen år. Utviklingen har gått raskt
framover.
Men disse kjøretøyene sliter
fortsatt med å forstå de sosiale samhandlingene i trafikken.
Dette er nå blitt demonstrert av gruppen med dataforskere ved Københavns Universitet.
Forskerne fikk tak i til sammen 70
videoer lastet opp på YouTube. Videoene var blitt tatt opp av personer
som satt i baksetet på helt selvkjørende biler i USA og Canada.
Blant annet i
California ruller det nå rundt stadig flere selvkjørende taxier og private
Teslaer.
Videoene viser en rad ulike
trafikksituasjoner disse selvkjørende bilen havner oppi.
Det forskerne kan se ut fra videoene, er at selvkjørende biler har spesielt vanskelig for å forstå
når de skal «gi seg».
De forstår dårlig når de skal vike og når de skal kjøre videre.
Leser ikke kroppsspråk
– Evnen til å navigere i
trafikken er basert på mye mer enn trafikkregler, sier professor Barry Brown
i en pressemelding fra Københavns Universitet.
Annonse
– Sosiale interaksjoner,
inkludert kroppsspråket vårt, spiller en stor rolle når vi signaliserer til hverandre
i trafikken.
– Det er her programmeringen av
selvkjørende biler fortsatt kommer til kort.
Brown og kollegene hans mener
dette er grunnen til at selvkjørende biler har vanskelig for konsekvent å
forstå når de skal stoppe – og når noen stopper for dem.
Slik kan det oppstå situasjoner
som er irriterende og noen ganger farlige.
«Beklager, selvkjørende bil!»
Et av videoeksemplene forskerne
så på, viser en familie på fire som står ved fortauskanten til en boliggate i
USA. Det er ikke fotgjengerfelt på stedet, men familien vil gjerne krysse
veien.
Når den førerløse bilen nærmer
seg, bremser den. Noe som får de to voksne i
familien til å vifte med hendene som et tegn på at bilen skal kjøre videre. Men
bilen blir i stedet stående rett ved siden av dem i 11 sekunder. Da begynner familien å gå over
veien. Men akkurat samtidig begynner bilen å bevege seg igjen. Noe som får de
fire til å hoppe tilbake på fortauet.
Videoen viser at en person i
baksetet ruller ned vinduet og roper: «Beklager, selvkjørende bil!».
Brown mener at dette demonstrerer
det som kanskje er hovedproblemet med selvkjørende biler: Det førerløse
kjøretøyet forstår ikke den sosiale interaksjonen i trafikken.
Kjøretøyet stopper for ikke å
kjøre på fotgjengerne. Men ender likevel opp med nesten å kjøre på dem.
Det sosiale elementet i
trafikken
Det sosiale elementet i
trafikken er noe vi mennesker vanligvis tar for gitt.
Annonse
Vi tenker ikke over det – vi
gjør det bare automatisk.
Men skal bilindustrien putte
dette inn selvkjørende bilder, så må de lære bilene å ha en sosiologisk
tilnærming til trafikken, mener forskerne i København.
Som peker på at det er slike
tenkemåter som har gjort mobiltelefonene våre stadig mer brukervennlige.
Referanse:
Barry Brown m.fl: «The Halting problem: Video
analysis of self-driving cars in traffic», Proceedings of the 2023 CHI
Conference on Human Factors in Computing Systems, april 2023