Det blir fort vanskeligere å være hjelpsom hvis gradestokken bikker 26 grader, ifølge en ny studie. (Foto: Minerva Studio / Shutterstock / NTB scanpix)
Det blir fort vanskeligere å være hjelpsom hvis gradestokken bikker 26 grader, ifølge en ny studie. (Foto: Minerva Studio / Shutterstock / NTB scanpix)

Vi blir mindre hjelpsomme når det er for varmt

Seks varmegrader kan gjøre en stor forskjell, ifølge eksperiment utført på amerikanske studenter.

Published

Mennesker er generelt sett tilbøyelige til å hjelpe andre, spesielt hvis det ikke koster oss noe. Men når vi er ukomfortable blir det fort verre. Og det skal ikke så mye til.

Seks varmegrader kan være nok til å få oss til å nekte å gjøre noe vi ellers ville gjort, ifølge en ny studie som er publisert i tidsskriftet European Journal of Social Psychology.

Ble mye mindre hjelpsomme i et varmt rom

De amerikanske forskerne har gjort tre studier for å vise hvordan ukomfortabel varme gjør oss mindre hjelpsomme. I en av studiene ble to grupper med studenter bedt om å gjennomføre en spørreundersøkelse i det de trodde var en helt vanlig time.

Den ene gruppen fikk være i et temperert rom hvor gradestokken viste rundt 20 grader. De andre måtte sitte i 26,7 grader celsius. Foreleseren og faget var de samme for begge gruppene.

På slutten av timen var det satt av tid til at de som ville kunne svare på ekstraspørsmål som ville hjelpe en veldedig organisasjon. Studentene fikk beskjed om at det ikke var obligatorisk, men at ethvert ekstra svar ville være svært hjelpsomt. Det var satt av tid til oppgaven, slik at det ikke ville gjøre at studentene mistet pauser eller ble forsinket til neste time.

Tror det handler å om å være ukomfortabel

I det kjølige rommet var nesten alle deltakerne villige til å sitte igjen og svare på ekstraspørsmålene. I det varme rommet, hvor temperaturen lå på 26,7 grader celsius, var bare seks av ti studenter villig til å gjøre det samme.

Liuba Belkin er førsteamanuensis ved amerikanske Lehigh University. (Foto: Lehigh University)
Liuba Belkin er førsteamanuensis ved amerikanske Lehigh University. (Foto: Lehigh University)

– Vi er usikre på om effektene vi ser her kun gjelder varme, siden vi ikke gjorde noe tilsvarende med kulde, skriver Liuba Belkin i en e-post til forskning.no. Hun er førsteamanuensis ved Lehigh University og er en av forskerne bak eksperimentene.

De tror uansett ikke det er varmen i seg selv som gjør utslaget, men det at vi har det ukomfortabelt.

– Studentene klaget ikke over at det var for varmt, men vi fikk dem til å svare på hvor ukomfortable de var etter å ha vært i det varme rommet, forklarer Belkin.

Desto mer ukomfortabel en student følte seg, jo mindre sjanse var det for at de ville bli igjen for å svare på flere spørsmål.

    Forskerne så det samme da de fikk et tilfeldig utvalg av amerikanere til å svare på en betalt spørreundersøkelse. Bare det å tenke på en alt for varm opplevelse gjorde det mindre sannsynlig at de ville takke ja til å svare på noen ekstra spørsmål, uten å få betalt.

      Ekstrem hetebølge førte til mindre hjelpsomme selgere

      De amerikanske forskerne så også på hvordan en ekstrem hetebølge i Moskva hadde påvirket arbeidsinnsatsen til de som jobbet i tolv russiske butikker i hovedstaden.

      I sommeren 2010 var det varmt i områdene rundt Moskva. Veldig varmt. I juli og august kunne temperaturene nå helt opp til 38 grader celsius. Hetebølgen førte også til skogbranner og smog, og opp mot 11.000 mennesker mistet livet som følge av varmen og røyken.

      Men på de russiske butikkene gikk dagene som vanlig, om noe varmere. Butikkene hadde ikke klimaanlegg.  Forskerne fikk tilgang på firmaets egne rapporter om hvordan de ansatte klarte seg under hetebølgen, sammenlignet med året etter. Da var temperaturene i Moskva tilbake til det normale, og gradestokken viste rundt 21 grader celsius.

      Besøkte du en av butikkene under hetebølgen, var det mye mindre sjanse for at de som jobbet der ville komme bort for å spørre hva du trengte. Det var til og med mindre sjanse for at de ville virke høflige når du snakket med dem. Neste år ville du ha hatt en mye triveligere handleopplevelse.

      Butikkjeden sender jevnlig ut spioner til sine egne butikker, for å notere ned hvordan de ansatte klarer seg i møte med kundene. Hilser de når du kommer inn, spør de deg hva du vil ha, og er de hyggelige? Alt blir notert – og det er disse arbeidslivsspionenes resultater forskerne har brukt for å konkludere med at varmen gjorde de russiske selgerne mye mindre hjelpsomme.

      Referanse: Ljuba Y. Belkin og Maryam Kouchaki. Too hot to help! Exploring the impact of ambient temperature on helping.​​​ European Journal of Social Psychology, 2017. doi: 10.1002/ejsp.2242