Når vi skal gi gaver til flere, mister vi lett fokus. I en studie valgte deltagerne å gi et gaveabonnement på et tekno-magasin til en venn, og et reisemagasin til en annen. Selv om de visste at begge egentlig foretrakk sport. (Foto: Microstock)
Det er ikke alltid best å gi forskjellige gaver til alle
Mange er så fokusert på å gi ulike gaver til vennene sine, at de risikerer å gi noe mottakeren ikke vil ha.
Å finne den perfekte julegaven er aldri lett, og det blir ekstra vanskelig når du skal kjøpe gaver til mange samtidig.
Forbrukere flest er så ivrige etter å gi vidt forskjellige gaver til sine venner, at det overskygger hva mottakeren egentlig foretrekker å få, ifølge en ny studie.
Overfokusert på variasjon
Noe skjer når vi skal kjøpe gaver til flere samtidig. Vi blir altfor opptatt av å gi ulike gaver til de forskjellige mottakerne. Resultatet kan bli at vi gir noe som ingen av dem liker.
- Å ha flere mottakere i tankene, gjør at kjøperen forandrer fokus når de skal bestemme seg for gaver, skriver Mary Steffel ved Universitetet i Cincinnati og Robyn A. LeBouf ved Universitetet i Florida.
Du risikerer å bli så overfokusert på å skaffe forskjellige gaver til hver enkelt, at det overskygger hva du innerst inne vet de foretrekker. Noen av vennene dine kan jo ha de samme interessene.
Dette skjer selv når du vet at mottakerne ikke vil kunne finne ut av at de fikk samme gave.
Over-individualisering
Forskerne har gitt dette fenomenet et eget begrep: over-individualisering. Det går ut på at vi velger et bredt spekter av gaver når vi skal kjøpe til mange på en gang.
Ironisk nok betyr dette at jo mer gjennomtenkt vi prøver å gjøre gaveinnkjøpene, jo mer sannsynlig blir det at vi velger bort gaver som ville blitt bedre likt.
Fenomenet ser ut til å oppstå fordi giverene oppfatter hva de ulike mottakernes foretrekker på en annen måte, når de vurderer mottakerne sammen i stedet for hver for seg.
Forskerne utførte seks eksperimenter, hvor de ba kjøperne velge gaver til èn eller flere personer. I alle studiene var en gave på forhånd plukket ut til å være mer appellerende enn de andre tilgjengelige presangene.
Da giverne skulle kjøpe en gave til bare en mottaker, hadde de en tendens til å velge den gaven som de følte var midt i blinken.
Men, da de skulle kjøpe til flere mottakere, fikk de en tendens til å droppe den mest appellerende gaven til fordel for å gi ulike gaver til hver enkelt person. Og ikke bare valgte de bort den beste gaven til èn av vennene, men til alle.
I et av forsøkene fikk giveren mulighet til å gi et abonnement på et tidsskrift til to av sine venner. Begge vennene var sportsinteressert.
Men i stedet for å gi begge vennene det samme sportsmagasinet, får giveren det for seg at hun skal velge et teknologimagasin til den ene vennen og et reisemagasin til den andre. Selv om begge vennene ville ha foretrukket sportsbladet, og giveren ville ha gitt det hvis hun skulle kjøpe til bare èn av vennene.
- For å hjelpe forbrukere fra å miste oversikten over hvilke gaver mottakerne vil sette mest pris på, oppfordrer vi giverne til å tenke på den typen gaver som mottakeren mest sannsynlig ville valgt selv, i stedet for at det for enhver pris må være ulike gaver til alle, konkluderer forskerne.
Selv om det altså betyr at du ender opp med å gi den samme gaven til alle.
Mary Steffel , Robyn LeBeouf: Overindividuation in Gift Giving: Shopping for Multiple Recipients Leads Givers to Choose Unique but Less Preferred Gifts. Journal of Consumer Research, 1167-80. Sammendrag.