Annonse

Grønn bølge i det blå

To NASA-prosjekter har luftige visjoner for framtidas miljøfly. Ett av prosjektene har allerede tatt av - foreløpig uten folk ombord.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

X-48B parkert på Rogers Dry Lake ved NASA Dryden Flight Research Center. (Foto: NASA)

Kryss en djevelskate med en flygefisk - og du har noe som ligner på eksperimentflyet X-48B.

I begynnelsen av mai i år hadde denne ubemannede “flygende vingen” gjennomført første runde av testflygninger ved Dryden Flight Reseach Center i California.

Miljøvennlige fly

Flyet blir foreløpig fjernstyrt fra bakken, og har de siste tre årene vært på vingene for å prøve ut hvordan fly kan gjøres mer økonomiske og med lavere utslipp av støy og eksos - kort sagt mer miljøvennlige.

Denne såkalte hybride konstruksjonen der ving og skrog utgjør et hele, er nemlig mye mer aerodynamisk effektivt enn tradisjonelle flykonstruksjoner med rørformet flykropp og vinger.

X-48B er en del av NASAs Environmentally Responsible Aviation-program ERA. Målet for dette programmet er å redusere neste generasjons miljøfly rundt 2025 der drivstofforbruk og utslipp av smog-gassen NOx skal reduseres med opptil 70 prosent.

[gallery:1]

Framtidas fly

ERA-programmet er nært knyttet til NASAs Fundamental Aeronautics Program, som i april i år fullførte en studie av framtidas fly i samarbeid med flyprodusentene Boeing, Grumman og BE, samt Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Blant framtidsvisjonene finnes både supersoniske og langsomtgående passasjerfly. Målet er også her å gjøre flyene mer drivstoffgjerrige, stillere og mer komfortable.

Nye teknologier får boltre seg fritt i framtidsdrømmene: skrog av karbonkompositt, ledninger av nanorør eller optisk fiber, bøyelige vinger, selvreparerende skrog og virtuell virkelighet istedenfor tradisjonelle vinduer.

Lenker:

Om Fundamental Aeronautics Program på nettsidene til NASA

Om MITs forslag til framtidsfly på deres nettsider

Om X-48B på nettsidene til NASA

Powered by Labrador CMS