Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
X-48B parkert på Rogers Dry Lake ved NASA Dryden Flight Research Center. (Foto: NASA)
Kryss en djevelskate med en flygefisk - og du har noe som ligner på eksperimentflyet X-48B.
I begynnelsen av mai i år hadde denne ubemannede “flygende vingen” gjennomført første runde av testflygninger ved Dryden Flight Reseach Center i California.
Miljøvennlige fly
Flyet blir foreløpig fjernstyrt fra bakken, og har de siste tre årene vært på vingene for å prøve ut hvordan fly kan gjøres mer økonomiske og med lavere utslipp av støy og eksos - kort sagt mer miljøvennlige.
Denne såkalte hybride konstruksjonen der ving og skrog utgjør et hele, er nemlig mye mer aerodynamisk effektivt enn tradisjonelle flykonstruksjoner med rørformet flykropp og vinger.
X-48B er en del av NASAs Environmentally Responsible Aviation-program ERA. Målet for dette programmet er å redusere neste generasjons miljøfly rundt 2025 der drivstofforbruk og utslipp av smog-gassen NOx skal reduseres med opptil 70 prosent.
[gallery:1]
Framtidas fly
ERA-programmet er nært knyttet til NASAs Fundamental Aeronautics Program, som i april i år fullførte en studie av framtidas fly i samarbeid med flyprodusentene Boeing, Grumman og BE, samt Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Blant framtidsvisjonene finnes både supersoniske og langsomtgående passasjerfly. Målet er også her å gjøre flyene mer drivstoffgjerrige, stillere og mer komfortable.
Nye teknologier får boltre seg fritt i framtidsdrømmene: skrog av karbonkompositt, ledninger av nanorør eller optisk fiber, bøyelige vinger, selvreparerende skrog og virtuell virkelighet istedenfor tradisjonelle vinduer.