El-flyet Eviation Alice skal ifølge planene få et vingespenn på 13,5 meter og fly i 3000 meters høyde. Skroget er laget av karbonkompositt-materiale. (Illustrasjon: www.eviation.co)
Dette flyet kan fly Oslo-Bergen elektrisk på én time
Prototyp kan være på vingene seint i 2018 og fly passasjerer i 2021.
Den israelske flyprodusenten Eviation har valgt batterileverandør til sitt elektriske ni seters passasjerfly Alice.
Den sørkoreanske produsenten Kokam kan levere litium-polymerbatterier i skreddersydd størrelse, i motsetning til større produsenter som Samsung eller LG, skriver nyhetsbyrået Reuters i en melding.
Lettere batterier
Siden formen på batteriene er skreddersydd, kan de plasseres i vingene, i taket og under gulvet i den forholdsvis brede kabinen. Slik får også passasjerene bedre plass.
Litium-polymerbatterier veier mindre enn andre batterityper. Dette er selvsagt ekstra viktig i fly.
Likevel vil vekten av batteriene utgjøre halvparten av flyets totale vekt, skriver Aviation Week i en annen nyhetsmelding.
Oslo-Bergen på en time
Flyet får en maksimal rekkevidde på rundt 1000 kilometer – med reservemargin for å gå til alternativ flyplass i dårlig vær.
Med en marsjfart på rundt 450 kilometer i timen betyr det at flyturen Bergen–Oslo kan gå unna på rundt en time, medregnet marginer for motvind og inn- og utflygning. Trondheim–Oslo kan kreve noen minutter ekstra.
Flyet har ikke trykkabin. Dermed kan det ikke fly høyere enn rundt 3000 meter, mot 10 000 meter for dagens passasjerfly.
Kortere ruter og charter
Lavere fart og lavere høyde gjør flyet mer utsatt for dårlig vær. Med bare ni seter vil det i første omgang konkurrere med fossilfly som Cessna Caravan og Beechcraft King Air.
Slike fly brukes mest til chartrede turer og kortere ruter mellom små, lokale flyplasser.
Slik presenterer flyprodusenten Eviations leder Omer Bar-Yohay og sjefingeniør Ofir Laor sitt el-fly Alice.
El-fly i Finnmark
Dette er nettopp slik trafikk som norske Avinor ønsker å prøve ut på kortbanenettet i Finnmark med støtte fra Samferdselsdepartementet – om enn med noe flere passasjerer enn ni.
– Mellom 2025 og 2030 kan de første elektriske passasjerflyene være i drift. Det er helt realistisk, rent teknologisk, sa Olav Mosvold Larsen til forskning.no i august 2017.
Billig og stillegående
I lokaltrafikk kan Eviation Alice også konkurrere godt. Flyet vil koste omtrent det samme i innkjøp, men bli billigere i drift enn tilsvarende fossilfly.
Enklere vedlikehold og lavere pris for strøm vil senke driftsutgiftene til mindre enn en tredjedel, sa Eviations leder Omer Bar-Yohay til Aviation Week.
Elmotorene og de forholdsvis store, langsomtgående propellene vil også fjerne mesteparten av flystøyen.
Lading og batteribytte
En times flytid vil kreve en halv times opplading på bakken. Utviklingen av batterier vil gi større rekkevidde og flere passasjerer med tiden.
Batteriene må skiftes ut etter 1000 oppladinger. Det vil ikke koste så mye mer enn en tilsvarende større overhaling av en fossil flymotor, ifølge Bar-Yohay.
Litium-polymerbatterier har en ulempe. Hvis de ikke behandles riktig, tar de lettere fyr enn andre batterier. Derfor har Eviation lagt inn romslige marginer og presser ikke batteriene for hardt.
Flygende prototyp
Eviation har allerede prøvefløyet en 300 kilos ubemannet miniversjon av Alice. Nå bygger de en fullskala prototype som etter planen skal fly seint i 2018 eller tidlig i 2019.
Flyet skal vises fram og fly på den årlige flyutstillingen i Paris sommeren 2019, ifølge Reuters.
Når den er prøvefløyet og godkjent av amerikanske luftfartsmyndigheter, vil Eviation ha investorer om bord for å produsere en kommersiell versjon.
Det vil kreve rundt 100 millioner dollar, skriver Reuters.
Lenker:
Electric airplane start-up Eviation aims to enter service in 2021 after battery deal, Reuters 15.2.2018
Batteries Ready To Power Electric Regional Aircraft, Says Eviation, Aviation Week & Space Technology, 26.2.2018.