Tallet på sivilisasjoner i Star Wars er ikke urealistisk

..men det er veldig optimistisk, i hvert fall hvis galaksen langt, langt unna ligner på vår egen.

Star Wars-universet er kjent for å ha en godt utviklet bakgrunnshistorie hvor mange ulike, intelligente romvesener finnes på forskjellige planeter galaksen.

Dette blir tydelig i en spesielt berømt scene fra den første Star Wars-filmen fra 1977. Vi snakker selvfølgelig om baren i romhavnen Mos Eisley på planeten Tatooine, hvor Luke og Obi-Wan Kenobi først møter Han Solo og Chewbacca.

Til alle som ikke er innviet i Star Wars-verdenen: Her kan du se den utenomjordiske barscenen.

Her har en hel bråte med romvesener av ymse slag kommet for å slukke tørsten, lage bråk, eller høre bandet Figrin D’an and the Modal Nodes.

I Star Wars-filmene- og universet er det rundt 250 forskjellige romvesener, ifølge magasinet New Scientist. Det er uklart hvordan de har kommet fram til dette antallet.

Magasinet har bedt flere astrofysikere om å regne ut hvor mange planeter som må ha intelligent liv for at så mange intelligente romvesener faktisk kan eksistere på samme tid og i nærheten av hverandre.

Milliarder av planeter

Nå vet vi at det sannsynligvis finnes mange hundre milliarder eksoplaneter i Melkeveien, vår egen galakse. Dette er planeter som går i bane rundt andre stjerner enn vår egen sol.

Det finnes forskjellige anslag for hvor mange av disse planetene som kan ligne på vår egen jord. Noen anslag sier at det er rundt 5 milliarder, men andre har dratt den mye lengre. Det kan være så mange som mellom 11 og 40 milliarder jordlignende planeter, ifølge denne studien.

Selv om det kan oppstå liv og intelligente vesener på flere av disse planetene, så vil ikke alle sivilisasjonene eksistere på samme tid.

Drakes ligning

Forskerne brukte drakes ligning til å komme med et meget omtrentlig svar.

Drakes ligning er et sannsynlighetsregnestykke som prøver å anslå hvor mange aktive, intelligente sivilisasjoner som kan eksistere samtidig i vår galakse.

Ligningen bruker mange forskjellige faktorer, som for eksempel: hvor mange stjerner det er, hvor mange planeter det er, hvor mange planeter hvor det faktisk oppstår liv, og hvor mye av dette livet som vil være intelligent.

Selvfølgelig er det mange ukjente faktorer i denne ligningen, og flere faktorer kan bare måle seg fram til.

Hva kom de fram til?

Hvis Star Wars-galaksen ligner på vår egen, må det utvikles intelligent liv på minst 1 av 38 beboelige planeter i det samme tidsrommet for at alle disse romvesenene kan finnes samtidig.

Forskerne som New Scientist har snakket med mener det ikke er helt urealistisk, det er bare et veldig, veldig optimistisk anslag.

– Det føles optimistisk at så mange romvesener er intelligente og teknologisk avanserte på samme tid, sier David Kipping til magasinet. Han er astronom ved Harvard University.

Men skal vi tro utregningene, traff regissør George Lucas tross alt ganske bra på antallet romvesener, selv om alle de originale filmene ble laget før vi begynte å gjøre store eksoplanet-oppdagelser. Nå vet vi om mer enn 2000, og antallet stiger hele tiden.